Hei!

Olen suunnittelemassa lasitettua terassia, jota voisi käyttää enemmän tai vähemmän ympäri vuoden. Tällä hetkellä minulla on olemassa oleva terassi, jossa on tavallinen 28 mm laudoitus 120 mm palkkien päällä, rakennettu sääntöjen mukaisesti.

Katso alla oleva kuva, joka havainnollistaa kysymystäni, joka on varmasti helppo vastata puusepille/rakennusinsinööreille:

altan.png

Kysymykseni ovat luultavasti seuraavat:

* Kuinka "sauman" sisällä ja ulkona tulisi olla? Onko esimerkiksi oikein asettaa lasiprofiili vanhaan laudoitukseen vai pitäisikö tämä OLLA "SISÄLLÄ"? Miten estän veden tunkeutumisen profiilin alle, jos teen niin? Vai onko oikein asettaa profiili laudoituksen päälle? Miten estän veden tunkeutumisen profiilin alle tai laudoituksien väliin? En näe, miten voisin tiivistää tämän kunnolla.

* Yhdelle seinälle rakennan tavallisen puuseinän ikkunoilla. Täällä minulla on sama ongelma seinän alaosassa olevan tukipuun kanssa, koska se altistuu elementeille ja mahdollisesti lahoaa, riippumatta siitä, asetanko sen laudoitukselle tai SISÄ-vanerilevylle.

Olen miettinyt esimerkiksi peltiä tai muuta, mutta vesi voi valua pellin alle olemassa olevien lautojen väliin. Ainoa mahdollisuus, jonka näen, on laittaa jonkinlaista muovia, jossa on ulospäin suuntautuva tippareuna, niin että sivulta tuleva vesi osuu muoviin ja valuu pois, eli yrittää muovittaa kaikki, mikä EI saa olla kosketuksissa veden kanssa (lastulevy, eristys, jne.). Tämä muovi pitäisi tietenkin asettaa hieman korkeammalle. Onko tämä järkevä vaihtoehto?

Otamme mielellämme vastaan ajatuksia ja vinkkejä siitä, kuinka minun pitäisi toimia, sillä en halua, että terassi lahoaa tai homehtuu ensimmäisen talven ja lumen sulamisen jälkeen.

Terassin alla on kuivaa soraa ja kiveä, olen miettinyt muovin asettamista myös tänne, jotta kosteus ei nouse maasta noin 1 dm kivien alta, mutta onko tämä tarpeetonta?

Missä lasiprofiilin pitäisi olla, riippuu hieman eri lattioiden rakennuskorkeudesta ja listan ulkonäöstä. Molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia. Tiivistys tapahtuu sekä listoilla/metallilevyllä että yhdessä tiivistemassan kanssa.
Seinän alaosassa olisin käyttänyt painekyllästettyä rankaa. Uhrelauta tai pelti ulkopuolella.
Molemmissa yllä olevissa tapauksissa on tärkeää, että katolla on riittävä ylitys ja sadevesijärjestelmä.

Onko mahdollista tuulettaa jotain alapuolelta? Siinä tapauksessa uskon, että se on riittävää.

Epäilen, että piirustuksesi ei ehkä ole täysin mittakaavassa eristyksen määrän suhteen?
Oletko harkinnut solumuovia?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.