Kellarikerroksen seinä, jossa on osittain rapautunutta rappausta paljaana. Alareunassa näkyy puuosa. Kosteusvahinkoinen kellariseinä, josta on poistettu vanha tapetti, paljastaen epätasaisen ja osittain rapistuneen pinnan puhdistettavaksi ja korjattavaksi. Kuva vanhan talon kellarista, jossa näkyy kaksi vihreäkehysteistä ovea ja osittain purettu seinä. Yksi ovista on auki paljastaen varastotilan. Seinän kulma, jossa vanha rappaus on osin haljennut ja irronnut. Alareunassa näkyy puinen lattialista ja vihreä matto. Vanhan keltaisen seinätapetin yläkulma on irrotettu, paljastaen alla olevan vaurioituneen rappauskerroksen osittain irti olevalla pinnalla. Hei!
Asun talossa vuodelta 1954 ja ajattelin yrittää raikastaa vähän kellarissa. Kellarissa seinillä on ollut kangastapetti monta vuosikymmentä.
Olen nyt alkanut ottaa sen pois saadakseni puhtaat seinät esille. Samalla osaa rappauksesta on irronnut paikoitellen, enimmäkseen ulkopinnasta mutta myös hieman syvemmälle paikoin, ehkä noin 1-1,5 cm joissakin kohdissa.
Kuinka minun pitäisi edetä rappaamisen kanssa? Luuleeko te, että rappauslaasti C riittää vai tarvitseeko syvempiin reikiin jotain muuta?
Minulla ei ole lainkaan tietoa menetelmistä, työkaluista tai materiaaleista, mutta kiitollinen kaikista vinkeistä ja neuvoista, joita te voitte antaa!

Hyvää uutta vuotta!

En ole ammatiltani muurari, mutta olen tehnyt jonkin verran rappaustöitä. Jos lattian varrella on puulistoja, aloittaisin ottamalla ne pois. Siitä tulee varmasti melko sotkuista, joten suojaisin ja peittäisin ovilistat ja muuta. Sitten koputtaisin pois huokoisen rappauksen ja erityisesti mahdollisten halkeamien ympärillä. Kiinnittäisin rappausverkon, jos paljon rappausta on koputettu pois, ja raudoitus voi olla hyödyllinen kiinnittämällä se tulppien, ruuvien ja prikkojen avulla, jotta saadaan vähän etäisyyttä alustasta. Kostuta seinät niin, että rappaus tarttuu kunnolla, ja sitten levitä kerros kerrokselta, enintään 1 cm kerrallaan. On olemassa erilaisia tekniikoita, mutta osallistuin rappauskurssille Englannissa, jossa rappaus painetaan paikoilleen rappauslaudalla, ja silloin se pysyy hyvin. Hetken kuluttua tasoitetaan märällä sienilaudalla (pyörivin liikkein). Raspilaudakin toimii.

Puhuin muurarille, joka piti Ardex A46:sta tällaisissa töissä, mutta se oli mielestäni hankala työstää - kovettui erittäin nopeasti. Ottaisin Finja putsbruk C:n, jota olet miettinyt. Vahva laasti, hyvä työstää ja näyttää toimivan hyvin hieman vanhemman olemassa olevan rappauksen kanssa. Muistaakseni rappauksessa on melko korkea kalkkipitoisuus.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.