3 593 lukukertaa ·
8 vastausta
4k lukukertaa
8 vastausta
Apua kellarin maanratkaisusta rinteessä
Hei, olen muuttanut 82 rakennettuun rinnekotiin. Lattialaatta ja ulkoseinät ovat niin sanottuja riskirakenteita (eristämättömiä). Keväällä olemme ajatelleet tehdä salaojituksen uudestaan, koska se ei ole tehty sitten talon rakentamisen. Ja nyt olen alkanut purkaa kellarissa nähdäkseni, miten se oli tehty.
Lattialle olen ajatellut laittaa platon matto-solumuovi-lastulevy-alusmatto-lattia.
Sitten tulin seinään ja jäin vähän jumiin, seinät ovat eristetty vähän erityisellä tavalla. Liitän mukaan kuvia ja pienen paint-piirroksen. Olen lukenut, että paras olisi rapatut seinät, mutta minulla on tyyliin tolpat, joten siitä ei tule kaunista. Betoniseinää vasten on kosteutta, mutta ei muuta.
Joten miten pitäisi tehdä?
Teräsrangat OSB-levyllä ja sitten kipsilevy päälle? Ainoa asia on, että levyn ja seinän väliin jää 20-25 cm tyhjää tilaa. Miten minun pitäisi hoitaa kosteussulku? Pitäisikö jättää rako ylös ja alas, jotta se tuulettuisi takaa?
Lattialle olen ajatellut laittaa platon matto-solumuovi-lastulevy-alusmatto-lattia.
Sitten tulin seinään ja jäin vähän jumiin, seinät ovat eristetty vähän erityisellä tavalla. Liitän mukaan kuvia ja pienen paint-piirroksen. Olen lukenut, että paras olisi rapatut seinät, mutta minulla on tyyliin tolpat, joten siitä ei tule kaunista. Betoniseinää vasten on kosteutta, mutta ei muuta.
Joten miten pitäisi tehdä?
Teräsrangat OSB-levyllä ja sitten kipsilevy päälle? Ainoa asia on, että levyn ja seinän väliin jää 20-25 cm tyhjää tilaa. Miten minun pitäisi hoitaa kosteussulku? Pitäisikö jättää rako ylös ja alas, jotta se tuulettuisi takaa?
Miksi sinun pitäisi tehdä salaojitus uudelleen?? Onko talossa jokin ongelma, jonka voit nähdä, vai onko kuntotarkastaja vain pelästyttänyt sinut kirjoittamalla, että se on riskirakenne ja että salaojitus on vanha? Sillä he kirjoittavat niin kaikissa tarkastuksissa, joissa salaojitus on ollut käytössä muutaman vuoden.
Tekninen elinikä ei ole sama kuin että se olisi loppu. Minulla on melkein 100-vuotias talo, jossa on toimiva salaojitus. Muuratut saviputket kahdessa rivissä sisä- ja ulkopuolella sokkelia. Naapureiden talot on salaojitettu uudelleen, mutta siellä vanha oli yksinkertaisempi salaojitus savimaalla putkien ympärillä. Joten vanha salaojitus voi aivan hyvin olla hyvä ja toimiva, mutta luonnollisesti on syytä olla tarkkaavainen, jos esiintyy viitteitä virheistä siinä.
Mutta älä ole liian huolissasi salaojituksestasi vuodelta -82, jos sisältä ei näy mitään ongelmaa.
Tekninen elinikä ei ole sama kuin että se olisi loppu. Minulla on melkein 100-vuotias talo, jossa on toimiva salaojitus. Muuratut saviputket kahdessa rivissä sisä- ja ulkopuolella sokkelia. Naapureiden talot on salaojitettu uudelleen, mutta siellä vanha oli yksinkertaisempi salaojitus savimaalla putkien ympärillä. Joten vanha salaojitus voi aivan hyvin olla hyvä ja toimiva, mutta luonnollisesti on syytä olla tarkkaavainen, jos esiintyy viitteitä virheistä siinä.
Mutta älä ole liian huolissasi salaojituksestasi vuodelta -82, jos sisältä ei näy mitään ongelmaa.
hei on hyvin mahdollista, että se on katsastusmies, joka on pelotellut meitä/sanonut, että hän ratkaisee kohonneen prosenttiosuuden laatassa. mutta luettuani niin ei koskaan päästä eroon kosteudesta laatassa, kun se on eristämätön, voi vain suojata orgaanista materiaalia. mutta seinärakenne on kai vähän outo?
No jaa...he ovat eristäneet orgaanisen puun betonipintaa vastaan laittamalla solumuovia ja muovia. Se riippuu vähän siitä, miltä se näyttää lattiaan päin, onko puulista suojattu aluspaperilla tai vastaavalla. Kivivilla selviää betonia vastaan, joten siitä en olisi erityisesti huolissani, kun on kyse ainoastaan listasta betonilattiaa vastaan, joka on kiireellinen siinä tapauksessa.Pstenius sanoi:hei se on hyvin mahdollista, että se on tarkastaja, joka on pelottanut meitä/sanonut, että se korjaisi korotetun prosenttiosuuden laattassa. mutta sen jälkeen kun olen lukenut, niin kosteudesta laatassa ei koskaan pääse eroon, koska se on eristämätön, voi vain suojata orgaanista materiaalia. mutta seinärakenne on kai vähän outo?
Kirjoitit jotain siitä, että se oli kosteaa, missä kosteus on, mitä olet nähnyt tai huomannut, kun olet purkanut?
Viimeksi muokattu:
Hei!
Entisessä talossani remontoimme kellarin. Lattialle laitoin platonin noin 10 cm:n nousulla seinää vasten. Sen jälkeen laitoin noin 70 mm solumuovia ja sitten 16 mm kelluvan vanerilattian, jonka päälle laminaattilattia. Verhoilin seinät (sisäpuolella) tavallisella platonmatolla, jolloin nystyrät muodostavat ilmarakon muuria vasten. Jätin pari senttimetriä lattiamaton ja seinämaton väliin mahdollistamaan ilmanvaihdon. Seinäplatonin päälle 45*45 rimoja ja väliin styroksi, jonka jälkeen kipsi. Ilmanvaihtolista lattian viereen ja modifioidut kattolistat, jotta ilma pääsee kiertämään platonmattojen takana. Uskoakseni Platonsin verkkosivustolla on paljon luettavaa tästä aiheesta. On paljon eri tapoja toteuttaa tämä, mutta tämä toimi hyvin minun kohdallani. Kuvasi perusteella näyttää siltä, että seinäsi ovat hieman erilaiset, joten en tiedä, onko mahdollista tehdä samoin sinun luonasi.
Entisessä talossani remontoimme kellarin. Lattialle laitoin platonin noin 10 cm:n nousulla seinää vasten. Sen jälkeen laitoin noin 70 mm solumuovia ja sitten 16 mm kelluvan vanerilattian, jonka päälle laminaattilattia. Verhoilin seinät (sisäpuolella) tavallisella platonmatolla, jolloin nystyrät muodostavat ilmarakon muuria vasten. Jätin pari senttimetriä lattiamaton ja seinämaton väliin mahdollistamaan ilmanvaihdon. Seinäplatonin päälle 45*45 rimoja ja väliin styroksi, jonka jälkeen kipsi. Ilmanvaihtolista lattian viereen ja modifioidut kattolistat, jotta ilma pääsee kiertämään platonmattojen takana. Uskoakseni Platonsin verkkosivustolla on paljon luettavaa tästä aiheesta. On paljon eri tapoja toteuttaa tämä, mutta tämä toimi hyvin minun kohdallani. Kuvasi perusteella näyttää siltä, että seinäsi ovat hieman erilaiset, joten en tiedä, onko mahdollista tehdä samoin sinun luonasi.
Vaihtoehtoinen ratkaisu on muurata Lecavägg "klackarna" -kohdan sisäpuolelle betoniseinään, jolloin voi mahdollisesti laittaa solumuovia "klackarna" väliin. Näin saat ratkaisun, joka on täysin epäorgaaninen ja kohtalaisen hyvin lämpöeristetty. Tyylikkäät rapatut ja maalatut seinät!!
Ne jotka ovat kosteat ovat betoniseinä ja -levy, olen saanut erittäin vähän tuloksia 45x45 puurekkeloista 14% ja ne olivat 5cm alhaalla, koska jotkut koskettavat betonilevyä. Sitten eriste, joka oli ulkoseinää vasten, oli hieman kostea, mutta en voinut mitata sitä.
Olen katsonut Platon mattoa seinälle, mutta koska minulla on betoniin upotettuja tolppia, vaikuttaa vaikealta saada hyvä tulos.fbg sanoi:Hei!
Entisessä talossani tein muutoksia kellarissa. Lattialle asensin platonia noin 10 cm:llä seinää vasten koko ympäri. Sen jälkeen laitoin muistaakseni 70 mm solumuovia ja sen päälle 16 mm kelluva lastulevy ja laminaattilattia. Seiniin (sisäpuoli) kiinnitin tavallista platon-mattoa, jonka nystyrät muodostavat ilmarakon muuriin. Jätin pari senttimetriä lattian ylös nousevan maton ja seinämaton väliin varmistaakseni ilmanvaihdon. Seinän platonin päälle tulivat 45*45 koolaukset ja niiden väliin styroksi, jonka jälkeen kipsilevy. Lattian kohdalle ilmanvaihtolista ja muokatut kattolistat, jotta ilma voisi kiertää platon-mattojen takana. Uskon, että Platonsin verkkosivuilla on paljon luettavaa tästä aiheesta.
On paljon tapoja tehdä tämä, mutta tämä toimi minulla hyvin. Kuvituksesi perusteella sinun seinäsi näyttävät hieman erilaisilta, joten en tiedä, voiko samaa tapaa käyttää siellä.
Solumuovi kielekkeiden välissä oli aika fiksu, sitä pitää tutkia! Kiitos vinkistäoceanis sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi