Minulla on täällä firma, joka remontoi kylpyhuonetta. He ovat nyt tehneet kehykset ja korjauksia. Tässä tulee se, mitä pidän kummallisena... He ovat ikään kuin, sen sijaan että olisivat lyhentäneet "kortlingit" ja asettaneet kokonaiset tukipuut seinään, laittaneet tukipuut vanhojen "kortlingien" väliin ja naulanneet 18 ga T-nauloilla joka puolelta. Takapuolella on pontattu paneeli, mutta tukipuut eivät ole kiinnitetty takapuolelle. Hammarbandiin (joka muuten peittyy alas laskettuun sisäkattoon) he ovat myös vinonaulanneet tukipuut samalla heikolla "naulalla". Ei ole ruuveja tai paksumpia nauloja, vain 18 ga dyckert. Eikö pitäisi olla kokonaisia, pystysuoria tukipuita ja lyhennettyjä kortlingeja, jotta tukipuiden taivutusjäykkyys säilyisi? Eikö pitäisi myös "laskea" ylhäällä oleva hammarbandi alas, jota vasten voi sitten ruuvata levyt tukipuiden välissä? Mielestäni seinät tuntuvat tällä hetkellä melko epävakailta, on helppoa "taivuttaa" niitä käsivoimilla. Tarkoituksena on, että käsityöläiset asentavat sitten vanerin ja märkätilalevyn. Mutta onko tämä todella tehty oikein?

Kylpyhuoneremontin eriste ja puukehikko, jossa ohuita vaakapalkkeja ja pystysuoria tukia. Pystypuu kiinnitetty nauloilla. Seinä avattu kylpyhuoneessa, näkyvissä eristevillaa ja puurakenteet. Takaosassa ei näkyvää kiinnitystä. Rakenteet kiinnitetty ohuilla nauloilla. Puoliksi kiinnitetyt puureitit ja eristeet seinärakenteessa, ohuilla kynsillä kiinnitetty ilman kunnollista tukea, kylpyhuoneremontti käynnissä.
 
Mitä h-ttoa!

Ei kiinnitetä koolauksia 18 g nauloilla, ei nauloilla ollenkaan!
 
Kestää kyllä levyjen jäykistäessä sitä jonkin verran, mutta se ei ole ehdottomasti oikea.

Sitten, mitä muovia on oikealla seinällä? Onko se ulkoseinä?
Kaksoiskosteussulut eivät myöskään ole ok.
 
Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi he ovat valinneet työskennellä makuuasennossa olevilla koolauksilla. Mikä on cc mitta pystysuunnassa ja vaakasuunnassa? Jos. On hyvä sovitus osilla, niin ei todellakaan tarvitse työskennellä ruuvin kanssa, kuitenkin olisin varmaan käyttänyt 2,5" tai 3" naulaa.
 
Ne makuupalkit olivat siellä alusta asti. Paneeli oli molemmin puolin ja tyypillisesti c-c 120 pystypalkkien välillä. He eivät yksinkertaisesti ottaneet pois makuupalkkeja, vaan laittoivat 45x45 palkit väliin. C-c uusien lisättyjen palkkien välillä on 45 cm. Joten diffuusiokalvon ei pitäisi olla siellä vai? Kyllä, tämä on ulkoseinä. Mutta miten minun pitäisi jatkaa...he ovat luultavasti täällä klo 7 aamulla asentamassa levyjä. :-\
 
Muovi on tarkoitettu estämään huoneen kosteuden pääsy rakenteeseen. Koska märkätilat kosteuseristetään levyn päällysteen sisäpuolelta, muovi sulkee levyn, joka ei voi hengittää.

Muovi tulee taittaa noin 10 cm ulospäin ulkonevilla seinillä. Siihen muodostuu pieni päällekkäisyys, mutta niin pieni on ok.
 
Joten muovi pitäisi poistaa siis? Mitkä alan säännöt sanovat tämän? Tarkoitan, ettei esitetä mitään, mille ei ole katetta...
 
En tiedä, onko se sanottu jossain. Ja jos katsoo takaisin ketjuissa täällä, mielipiteet ovat 50-50.

Luulen, että sinun täytyy perehtyä asiaan nopeasti ja tehdä päätös itse.

Itse olen saanut tämän neuvon mieheltä, joka mielestäni tiesi enemmän kuin useimmat rakentajat, joiden kanssa olen ollut tekemisissä.

Näin olen ainakin itse tehnyt :)
 
Ok... Täytyy nostaa kysymys vedeneristyksestä heidän kanssaan ainakin.

Mutta palataan koolauksiin, onko huonoa, etteivät ne ole yhtenäisiä lattiasta kattoon, vai toimiiko se mielestänne, jos vain pyytää heitä naulaamaan tai ruuvaamaan kunnolla? Tämä pitäisi muuten olla jotain, joka muistuttaa "lämpövesi-seinä 2012".. Mutta koolaukset ovat 45x45 (pitäisi varmaan olla 45x70?), joten se vaikuttaa olevan jonkinlainen "hybridiratkaisu".

Mitä minun pitäisi tehdä mielestänne?
 
Tämä ratkesi erittäin sujuvasti! Luin huolellisesti seinärakenteesta ja sitten puhuin heidän kanssaan ja selitin tilanteen asiallisesti, ilman krumeluureja. He suostuivat korjaamaan tämän ja nyt he rakentavat sen, mistä olemme itse asiassa sopineet. He ovat nyt lisäksi ylidimensionoineet, se on kuin linnoitus verrattuna aikaisempaan! Siellä on todella paljon rimoja ja mitä voin tuntea ja nähdä, todella todella vakaa! :):)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
JoakimJohansson
  • Laddar…
Miten hienoa, että se ratkesi niin helposti ja sujuvasti kuitenkin!! Hyvä hantverkare yksinkertaisesti!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.