Minulla on täällä firma, joka remontoi kylpyhuonetta. He ovat nyt tehneet kehykset ja korjauksia. Tässä tulee se, mitä pidän kummallisena... He ovat ikään kuin, sen sijaan että olisivat lyhentäneet "kortlingit" ja asettaneet kokonaiset tukipuut seinään, laittaneet tukipuut vanhojen "kortlingien" väliin ja naulanneet 18 ga T-nauloilla joka puolelta. Takapuolella on pontattu paneeli, mutta tukipuut eivät ole kiinnitetty takapuolelle. Hammarbandiin (joka muuten peittyy alas laskettuun sisäkattoon) he ovat myös vinonaulanneet tukipuut samalla heikolla "naulalla". Ei ole ruuveja tai paksumpia nauloja, vain 18 ga dyckert. Eikö pitäisi olla kokonaisia, pystysuoria tukipuita ja lyhennettyjä kortlingeja, jotta tukipuiden taivutusjäykkyys säilyisi? Eikö pitäisi myös "laskea" ylhäällä oleva hammarbandi alas, jota vasten voi sitten ruuvata levyt tukipuiden välissä? Mielestäni seinät tuntuvat tällä hetkellä melko epävakailta, on helppoa "taivuttaa" niitä käsivoimilla. Tarkoituksena on, että käsityöläiset asentavat sitten vanerin ja märkätilalevyn. Mutta onko tämä todella tehty oikein?
Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi he ovat valinneet työskennellä makuuasennossa olevilla koolauksilla. Mikä on cc mitta pystysuunnassa ja vaakasuunnassa? Jos. On hyvä sovitus osilla, niin ei todellakaan tarvitse työskennellä ruuvin kanssa, kuitenkin olisin varmaan käyttänyt 2,5" tai 3" naulaa.
Ne makuupalkit olivat siellä alusta asti. Paneeli oli molemmin puolin ja tyypillisesti c-c 120 pystypalkkien välillä. He eivät yksinkertaisesti ottaneet pois makuupalkkeja, vaan laittoivat 45x45 palkit väliin. C-c uusien lisättyjen palkkien välillä on 45 cm. Joten diffuusiokalvon ei pitäisi olla siellä vai? Kyllä, tämä on ulkoseinä. Mutta miten minun pitäisi jatkaa...he ovat luultavasti täällä klo 7 aamulla asentamassa levyjä. :-\
Muovi on tarkoitettu estämään huoneen kosteuden pääsy rakenteeseen. Koska märkätilat kosteuseristetään levyn päällysteen sisäpuolelta, muovi sulkee levyn, joka ei voi hengittää.
Muovi tulee taittaa noin 10 cm ulospäin ulkonevilla seinillä. Siihen muodostuu pieni päällekkäisyys, mutta niin pieni on ok.
Ok... Täytyy nostaa kysymys vedeneristyksestä heidän kanssaan ainakin.
Mutta palataan koolauksiin, onko huonoa, etteivät ne ole yhtenäisiä lattiasta kattoon, vai toimiiko se mielestänne, jos vain pyytää heitä naulaamaan tai ruuvaamaan kunnolla? Tämä pitäisi muuten olla jotain, joka muistuttaa "lämpövesi-seinä 2012".. Mutta koolaukset ovat 45x45 (pitäisi varmaan olla 45x70?), joten se vaikuttaa olevan jonkinlainen "hybridiratkaisu".
Tämä ratkesi erittäin sujuvasti! Luin huolellisesti seinärakenteesta ja sitten puhuin heidän kanssaan ja selitin tilanteen asiallisesti, ilman krumeluureja. He suostuivat korjaamaan tämän ja nyt he rakentavat sen, mistä olemme itse asiassa sopineet. He ovat nyt lisäksi ylidimensionoineet, se on kuin linnoitus verrattuna aikaisempaan! Siellä on todella paljon rimoja ja mitä voin tuntea ja nähdä, todella todella vakaa!