Hei!

Käännyin foorumin puoleen saadakseni enemmän tietoa ja neuvoja keittokomeron muuntamisesta "keittiöksi".

Asun tällä hetkellä Sthlmissä asunnossa, joka on rakennettu noin vuonna 1880.

Pienessä asunnossa (n. 42 neliömetriä) on melko "moderni" keittokomero, josta olen nyt poistanut ei-kantavan seinän saadakseni aikaan mukavemman/avonaisemman ja toimivamman keittiön, ish.

Mutta minulla on joitain pohdintoja.

On olemassa vahvempi seinä, josta olen pyytänyt neuvoja rakennusasiantuntijalta selvittääkseni, onko se kantava vai ei. Nyt luulen, että en aio purkaa tätä seinää. Se vaikuttaa olevan "lautarakenne", kuten sisäseinät rakennettiin yli 100 vuotta sitten (?).
Mitä mieltä olette tästä seinästä (katso kuva)? Pitäisikö minun paljastaa laudat ja maalata ne valkoisiksi, tyyliin?

Sitten, keittokomeron "ympärillä" (myös katossa, missä katto aiemmin, nyt purettu, oli laskettu pitämään erilaisia sähkökaapeleita ja ilmanvaihtoa varten) näyttää olevan jonkinlainen paperi, tai paksu (todella paksu) "tapetti", joka on betonia vasten, vai onko se rappaus? Tämä kerros aiheuttaa eräänlaisen korkeuseron seinien välillä, keittokomeron ja toisen huoneen (entinen erittäin pieni makuuhuone) välillä, jotka ennen purkamistani erotettiin ei-kantavalla (modernit teräskehykset) seinällä.
Mikä tämän tapetin/paperin funktio voisi olla? Tuntuu siltä, että jos revin sen alas, lattialle putoaa kaikenlaista betoni-/rappauspölyä. Katso kuvia. Ilmakanava ja keltainen teippi katon rajassa; seinässä näkyy lohkeillutta rappausta tai paksu tapetti. Sormella osoitetaan seinän kerroksia, joiden materiaalit vaihtelevat maalista paksumpaan rappaukseen tai paperikulhoon, käytetään keittiöremontissa. Halkeileva kipsiseinä, josta näkyy altalaiset materiaalikerrokset ja kirjoitetut merkinnät. Osa rappauksesta lohjennut paljastaen alla olevaa seinää. Vanha seinärakenne, jossa on paljastunutta puupaneelia, osa seinästä vaurioitunut, näkyvissä myös vanhaa tapettia ja piirustuksia.

Paras vastaus

BirgitS
  • Tykkään
barfoo
  • Laddar…
Hei, ja kiitos!

Tänään onkin oppinut jotain uutta.

Olin todella yllättynyt, kun laudoitus tuli esiin. Mielestäni se on aika hieno, joten ehkä paljastan sen ja maalaan tai petsaan...

Kartonki: hienoa, että sain tietää sen nimen. Nyt voin googlata lisää siitä, miten mahdollisesti korjataan/pinta käsitellään kartonki, löysin jonkin verran luettavaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.