263 631 lukukertaa ·
150 vastausta
264k lukukertaa
150 vastausta
Apua gyprocilla kellarin seinille!!!
Hei, olemme tehneet suunnilleen samanlaisen manööverin kellarissamme. Vanhasta autotallista tulee oleskelutila. Meillä on nyt 30 cm styrox-lämmöneristettä uuden lattialaatan alla sekä Isodrän-seinien ulkopuolella.
Emme ole kokeneet kosteusongelmia ja asumme kuivalla harjulla.
Ajattelin tasoittaa seinät ja katon kipsilaastilla. Se tuo tasaisen ja kauniin pinnan, jota voi hioa ja sitten maalata suoraan päälle.
Sain hinnaksi 5000 kr koko huoneelle (21 neliömetriä) katon kanssa. Huone näyttää tällä hetkellä melko rähjäiseltä, kun useissa paikoissa on laastia pudonnut alas. 5000 tuntuu aika edulliselta, jotta siitä saadaan tasaista ja kaunista (myös ikkunoiden pielissä, ovipielissä ja muissa vaikeissa paikoissa).
Mielipiteitä kipsilaastista suoraan kevytsoraharkoille?
/A
Emme ole kokeneet kosteusongelmia ja asumme kuivalla harjulla.
Ajattelin tasoittaa seinät ja katon kipsilaastilla. Se tuo tasaisen ja kauniin pinnan, jota voi hioa ja sitten maalata suoraan päälle.
Sain hinnaksi 5000 kr koko huoneelle (21 neliömetriä) katon kanssa. Huone näyttää tällä hetkellä melko rähjäiseltä, kun useissa paikoissa on laastia pudonnut alas. 5000 tuntuu aika edulliselta, jotta siitä saadaan tasaista ja kaunista (myös ikkunoiden pielissä, ovipielissä ja muissa vaikeissa paikoissa).
Mielipiteitä kipsilaastista suoraan kevytsoraharkoille?
/A
Meillä on rappauksella pinnoitetut seinät kellarissamme, kaikissa huoneissa paitsi yhdessä on maalattu rappaus, ja seinät ovat hienoja, mutta yhdessä huoneessa, missä edelliset omistajat ovat tapetoineet, maalanneet muutamaan kertaan tapettiin, joka oli sitä paitsi liimattu rappaukseen ja kaiken lisäksi huoneeseen oli lyöty paneelia, koolaukset suoraan betoniin ilman minkäänlaista ilmarakoa. Kun olin poistanut kaiken (koolaukset olivat lahonneet), ajattelin tasoittaa seinän uudelleen ja maalata sen, mutta silloin huomattiin, että rappaus oli niin huonoa siinä huoneessa, todennäköisesti siksi että seinä oli ollut tapetoituna, maalattuna ja paneloituna, joten se ei ollut voinut hengittää ja oli pysynyt kosteana koko ajan. Nyt olen tehnyt uusi koolaukset seiniin ja aion laittaa kipsilevyt sen sijaan, olen asentanut 45*45 koolaukset, joihin olen laittanut kaksinkertaiset kattopapalinjat jokaisen ruuvin taakse, jolla koolaus on kiinnitetty, ja on noin 3-4 mm ilmarako koolausten ja betonin välillä, lisäksi jätän 1 cm raon kattoon kipsilevyjen kohdalla, jotta ilma voi kiertää. Kysyin tarkastajalta, riittääkö tämä, ja hän piti sitä hyvänä, kunhan en laita eristystä taakse. 2 seinistä ovat lisäksi ulkoseiniä, kellaria ei ole salaojitettu, mutta meillä on noin 23-25 astetta lämmintä kellarissa, edellinen omistaja ei ole koskaan pitänyt lämmitystä päällä ollenkaan =(.
Jäsen
· stockholm
· 483 viestiä
tärkeintä on, että kosteus ei pääse seinään.. se on niin yksinkertaista. kuivatus, eristys, kosteussuojaus ulkopuolelta... sitten sillä on vähän merkitystä, mitä sisäpuolella on. kosteus betonissa aiheuttaa aina ongelmia. Oikotiemetodit aiheuttavat vain homeongelmia. sisään suljettu kosteus haisee :-?
Olen uusi tällä foorumilla ja täytyy sanoa, että olen vaikuttunut osaamisesta ja sitoutumisesta, joka täällä on. On erityisen mielenkiintoista lukea tätä ketjua, koska työskentelen konsulttina keskittyen kosteuteen ja sisäilmastoon. Poiun ja rakentajan sananvaihto oli sekä mielenkiintoinen että opettavainen kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kosteusongelmista.
Ennen kuin syvennymme lisää kosteusteorioiden monimutkaiseen ja jännittävään maailmaan, haluan antaa neuvoja niille, joilla ei ole Pouin ja rakentajan teoreettista tietämystä:
Tätä monimutkaisempaa se ei ole, jos haluaa olla varma välttääkseen homeen, poista orgaaninen materiaali. Jos alkaa kokeilla, voi varmasti onnistua hyvin, jos on taitava ja olosuhteet ovat suotuisat, mutta henkilökohtaisesti saatan pitää sitä hieman turhana.
Mitä tulee kipsipohjaisten tuotteiden käyttöön kosteilla seinillä, kehotan varovaisuuteen. Kipsipohjaiset tuotteet kestävät harvoin kosteutta erityisen hyvin, kuten usein huomataan kipsipohjaisissa tasoitteissa (valurappaus), jotka hajoavat, kun ne asetetaan kosteille kellarilattioille. Henkilökohtaisesti en ole nähnyt vahinkotapauksia, joissa kipsilaasti olisi hajonnut kosteuden vuoksi, mutta on syytä olla hieman harkitseva, kun valitaan materiaalia.
Onnea kosteusvarmaan rakentamiseen!
Ennen kuin syvennymme lisää kosteusteorioiden monimutkaiseen ja jännittävään maailmaan, haluan antaa neuvoja niille, joilla ei ole Pouin ja rakentajan teoreettista tietämystä:
- Kosteus+orgaaninen materiaali=home
- OSB, kipsilevyt, lastulevyt jne. sisältävät orgaanista materiaalia.
- Seinät ja lattiat maan alla, vaikka ne olisivat uudelleensalaojitetut, ovat yleensä aina riittävän kosteita, jotta home kasvaa, jos niihin lisätään orgaanista materiaalia (Kyllä, tiedän, että yleistän ja että poikkeuksiakin on, mutta ne ovat huomattavasti harvinaisempia kuin luullaan).
- Jos johonkin kosteaseen rakenteeseen lisätään orgaanista materiaalia, on riski, että home kasvaa.
- Jos käytössä on vain orgaanisia, kuten mineraalituotteita, tämä riski eliminoituu.
Tätä monimutkaisempaa se ei ole, jos haluaa olla varma välttääkseen homeen, poista orgaaninen materiaali. Jos alkaa kokeilla, voi varmasti onnistua hyvin, jos on taitava ja olosuhteet ovat suotuisat, mutta henkilökohtaisesti saatan pitää sitä hieman turhana.
Mitä tulee kipsipohjaisten tuotteiden käyttöön kosteilla seinillä, kehotan varovaisuuteen. Kipsipohjaiset tuotteet kestävät harvoin kosteutta erityisen hyvin, kuten usein huomataan kipsipohjaisissa tasoitteissa (valurappaus), jotka hajoavat, kun ne asetetaan kosteille kellarilattioille. Henkilökohtaisesti en ole nähnyt vahinkotapauksia, joissa kipsilaasti olisi hajonnut kosteuden vuoksi, mutta on syytä olla hieman harkitseva, kun valitaan materiaalia.
Onnea kosteusvarmaan rakentamiseen!
Kiitos, kiitos. Olen lukenut useita keskusteluketjuja tarkasti ja saanut uskomattoman paljon hyviä vinkkejä asioista, jotka ovat oman alani ulkopuolella. On todella arvokasta, että meillä on tällainen foorumi, jossa kuluttajat voivat vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia. Paras takuu hyvälle rakennustyölle on valveutunut kuluttaja, joka uskaltaa asettaa vaatimuksia.
Mitä tulee kellarin seinien rakenteeseen, haluan varautua "patenttiratkaisuihin", koska jokaisella kohteella on omat ainutlaatuiset olosuhteensa. Kuitenkin, vanhan kellarin sisäseinän tavallinen rappaus epäonnistuu harvoin. Maalaamiseen käytetään sopivasti silikaattimaalia.
Haittapuolena on, että on hyvin selvää, että kyseessä on kellari, mikä on yleensä kokemus, jota halutaan välttää. Lisäksi syntyy jonkin verran lämpöhävikkiä.
Jos kellari eristetään, se tulisi tehdä ulkopuolelta (erityisen hyvä tulos saavutetaan eristämällä maanpinnan yläpuolinen perustuksen osa, sillä siellä lämpövuoto on erityisen suuri). Jos itse tekisin kellarin seinien rankarungon, käyttäisin metallirankaa, solumuovia ja minerit-levyä.
Kiusaallista kyllä, minulla on kuitenkin osassa kellarini seinistä kipsiä
, Puolustuksekseni täytyy sanoa, että tämä tehtiin ennen kuin aloitin työskentelyn kosteuskonsulttina, ja että kipsilevyt lepäävät solumuovikerroksen päällä. Tietenkään tämä ei ole erityisen hyvä rakenne, ja se vaihdetaan ajan myötä.
Mitä tulee kellarin seinien rakenteeseen, haluan varautua "patenttiratkaisuihin", koska jokaisella kohteella on omat ainutlaatuiset olosuhteensa. Kuitenkin, vanhan kellarin sisäseinän tavallinen rappaus epäonnistuu harvoin. Maalaamiseen käytetään sopivasti silikaattimaalia.
Haittapuolena on, että on hyvin selvää, että kyseessä on kellari, mikä on yleensä kokemus, jota halutaan välttää. Lisäksi syntyy jonkin verran lämpöhävikkiä.
Jos kellari eristetään, se tulisi tehdä ulkopuolelta (erityisen hyvä tulos saavutetaan eristämällä maanpinnan yläpuolinen perustuksen osa, sillä siellä lämpövuoto on erityisen suuri). Jos itse tekisin kellarin seinien rankarungon, käyttäisin metallirankaa, solumuovia ja minerit-levyä.
Kiusaallista kyllä, minulla on kuitenkin osassa kellarini seinistä kipsiä
Olen rakentanut ylimääräisen huoneen kellariini ja rakensin niin sanotusti huoneen huoneeseen. Nyt minulla ei ole kosteusongelmia, mutta tein niin, että jätin vähintään kymmenen sentin raon ympärille, kiinnitin teräsprofiileilla ja laitoin 3a styroksia sekä pienen raon styroksin ja osb-levyn ja kipsilevyn väliin. Asensin myös 2 venttiiliä jokaiselle ulkoseinälle, jotta raossa olisi ilmanvaihto, sekä yhden venttiilin uuteen huoneeseen. Jos jossain nurkassa tulee kosteutta, voin käyttää kosteusmittojaa viereisessä varastossa, koska rako on auki ympärillä ja sen pitäisi kuivata.
Olen noviisi useimmissa rakennusasioissa.
Siksi "hengaillen" täällä usein.
Olen samaa mieltä Ivarin kanssa - upea foorumi kaikenlaisille pohdinnoille.
Mitä tulee kellariin.
Asun talossa vuodelta -56.
Siellä kellari koostuu betoniseinistä ja muuratuista seinistä.
Pinnoitteena on mäntypaneelia joillakin alueilla sekä lastulevyä muutaman senttimetrin ilmarakolla muilla seinillä.
Näissä seinissä ei näy lainkaan kosteutta.
Aion itse yrittää laittaa kuntoon kellarin kulman, joka oli aiemmin jatkettu maalikaappi.
Sen takana oli rapattu pinta (nykyisin poissa) ja muurattu seinä.
Ajattelin jatkaa sillä mäntypaneelilla, jota siellä aiemmin oli.
Mutta mihin voin kiinnittää paneelin seinän alle? Minulla on noin 5 cm pinta-ala, joka pitää rakentaa, mukaan lukien paneeli. Mietin poraamista, tapittamista ja kiinnittämistä tuumavahvuisella puutavaralla. Sitten naulaan paneelin tämän päälle. Epätavallista, vai mitä?
Toisella seinällä, joka on kohti kulmaa, on luukku ja sitten tulee lastulevy.
Siellä "kolaan" poikittain mittatilausrimoilla ja kiinnitän lastulevyn näihin.
Näin paneeli ja lastulevy kohtaavat kulmassa.
Mutta kaiken lukemani jälkeen tämä ei tunnu hyvältä idealta kellarissa, vaikka materiaali on samanlaista ympärillä ja tuntuu pysyneen hyvin.
Metallikehykset ja mineriti ovat kyllä okei, mutta kuinka ihmeessä onnistuu tekemään siitä siedettävän näköistä? Vai pitäisikö vain purkaa kaikki ja tehdä alusta asti kunnolla?
Hitto, olisi pitänyt ryhtyä kirvesmieheksi valtion sijaan... :-?
Siksi "hengaillen" täällä usein.
Olen samaa mieltä Ivarin kanssa - upea foorumi kaikenlaisille pohdinnoille.
Mitä tulee kellariin.
Asun talossa vuodelta -56.
Siellä kellari koostuu betoniseinistä ja muuratuista seinistä.
Pinnoitteena on mäntypaneelia joillakin alueilla sekä lastulevyä muutaman senttimetrin ilmarakolla muilla seinillä.
Näissä seinissä ei näy lainkaan kosteutta.
Aion itse yrittää laittaa kuntoon kellarin kulman, joka oli aiemmin jatkettu maalikaappi.
Sen takana oli rapattu pinta (nykyisin poissa) ja muurattu seinä.
Ajattelin jatkaa sillä mäntypaneelilla, jota siellä aiemmin oli.
Mutta mihin voin kiinnittää paneelin seinän alle? Minulla on noin 5 cm pinta-ala, joka pitää rakentaa, mukaan lukien paneeli. Mietin poraamista, tapittamista ja kiinnittämistä tuumavahvuisella puutavaralla. Sitten naulaan paneelin tämän päälle. Epätavallista, vai mitä?
Toisella seinällä, joka on kohti kulmaa, on luukku ja sitten tulee lastulevy.
Siellä "kolaan" poikittain mittatilausrimoilla ja kiinnitän lastulevyn näihin.
Näin paneeli ja lastulevy kohtaavat kulmassa.
Mutta kaiken lukemani jälkeen tämä ei tunnu hyvältä idealta kellarissa, vaikka materiaali on samanlaista ympärillä ja tuntuu pysyneen hyvin.
Metallikehykset ja mineriti ovat kyllä okei, mutta kuinka ihmeessä onnistuu tekemään siitä siedettävän näköistä? Vai pitäisikö vain purkaa kaikki ja tehdä alusta asti kunnolla?
Hitto, olisi pitänyt ryhtyä kirvesmieheksi valtion sijaan... :-?
On varmasti sama kysymys kuin kaikilla muilla tässä ketjussa. Miten käsitellä kellarin sisäseiniä välttääkseen kosteusvaurioita? Meidän rinnetaloa rakennetaan parhaillaan ja tarvitsen neuvoja kellarin seinän eristyksestä, joka on täysin maan alla. Huoneet, joiden seinä on sillä puolella, ovat pannuhuone, jonne on kuraisempi sisäänkäynti sivulta, pesutupa, kylpyhuone ja makuuhuone ikkunalla. (katso piirustukset alla www.villabroden.se - Piirustukset - pohjapiirustukset)
Seinä koostuu eristämättömistä lecaharkoista, jotka ensin on slammattu, sitten platonmatto slamauksen päällä, pordrän-levyt ja lopuksi suodatinkangas, joka erottaa pordrän-levyt maasta. Asumme harjualueella, joten maa on erittäin kuiva, mutta joskus voi tulla rankkasadetta ja rinne imee osan sateesta (katso Vedenvuodatus Valokuva-albumissa kotisivulla).
Pitäisikö meidän eristää kellarin seinän sisäpuoli, joka on täysin maan alla??? :-/
Seinä koostuu eristämättömistä lecaharkoista, jotka ensin on slammattu, sitten platonmatto slamauksen päällä, pordrän-levyt ja lopuksi suodatinkangas, joka erottaa pordrän-levyt maasta. Asumme harjualueella, joten maa on erittäin kuiva, mutta joskus voi tulla rankkasadetta ja rinne imee osan sateesta (katso Vedenvuodatus Valokuva-albumissa kotisivulla).
Pitäisikö meidän eristää kellarin seinän sisäpuoli, joka on täysin maan alla??? :-/
Brodén: Sinullahan on jo eristys, ulkopuolella juuri kuten sen pitäisi olla! Jos haluat olla täysin varma, ettei kosteusvaurioita tule, älä aseta mitään kellarinseinän sisäpuolelle, lukuun ottamatta rappausta ja hengittävää maalia. Jos laitat kaakeleita tai klinkkeriä kylpyhuoneeseen, ne pitäisi olla ilman kosteussulkua, lukuun ottamatta mahdollisia suihkunurkkia. Makuuhuone ei varmaankaan ole jatkuva asuintila, oletan (koska sanot, että se on täysin maan alla), joten rappausseinät, ainakin ulkoseinät, lienee ihan mahdolliset.
Muut menetelmät, joista keskustellaan, toimivat hyvin monissa tapauksissa, jos on tarkka ja onni on myötä, mutta yllä mainittu ratkaisu on lähes idioottivarma!
Onnea matkaan!
Muut menetelmät, joista keskustellaan, toimivat hyvin monissa tapauksissa, jos on tarkka ja onni on myötä, mutta yllä mainittu ratkaisu on lähes idioottivarma!
Onnea matkaan!
Hei, kuten muutkin ovat huomauttaneet, on uskomatonta kuinka paljon tietoa tällä foorumilla on!
Minä ja avopuolisoni harkitsemme rivitalon ostamista, ns. atriumtalon, joka on L-muotoinen kellarilla ja sisäpihalla "sisällä" L:ssä. Ulkopuolelta on aiemmin salaojitettu pordränillä, mutta ei sisäpihan puolelta - emme tiedä nykyistä ratkaisua siellä - ja nyt on havaittu kosteuden jälkiä kellarissa juuri yhdellä näistä seinistä. Siinä on tummia jälkiä lattian ja seinän saumassa. Sormin ei tunnu kosteutta, mutta nehän ovatkin aika karkeita työkaluja kosteuden mittaamiseen
Juuri yläpuolella on kukkapenkki, joten sillä voisi olla jotain tekemistä asian kanssa, emme ole nähneet muita kosteuden jälkiä muilla seinillä.
Suunnitelmamme on ensisijaisesti antaa jonkun tarkastaa talo ja mitata ongelman laajuus, olemme melko valmiita vähintään uudelleensalaojittamaan seinät sisäpihan puolelta, mutta kysymys on, mitä muuta tehdä? Mitä jos kosteus tulee suoraan alhaalta? Siirrytäänkö eteenpäin etsimään jotain muuta taloa? ;D
Valitettavasti olen noviisi kellareiden, kosteuden jne. suhteen - ja ylvenin mukaan kellaritiloja ei pitäisi käyttää asuintiloina lainkaan, jos ne ovat täysin maan alla? Onko näin? Tiedän monia, joilla on ollut lapsuudenkammari kellarissa, mutta ehkä se ei ole kovin terveellistä..?
Mitä enemmän saan tästä ketjusta vaikutelman, sitä enemmän kellarissa pitäisi välttää orgaanisia materiaaleja, mutta missä määrin puhumme? Oletetaan, että salaojitus on hyvä, ja sisäpuolella on minerit-levyä ja ne maalataan. Onko turvallista sisustaa puukalusteilla, vai onko riski pitää niitä seinien lähellä? Anteeksi, jos nämä pohdinnat ovat hölmöjä tai jotain..
Kellarit vaikuttavat hengenvaarallisilta..
Minä ja avopuolisoni harkitsemme rivitalon ostamista, ns. atriumtalon, joka on L-muotoinen kellarilla ja sisäpihalla "sisällä" L:ssä. Ulkopuolelta on aiemmin salaojitettu pordränillä, mutta ei sisäpihan puolelta - emme tiedä nykyistä ratkaisua siellä - ja nyt on havaittu kosteuden jälkiä kellarissa juuri yhdellä näistä seinistä. Siinä on tummia jälkiä lattian ja seinän saumassa. Sormin ei tunnu kosteutta, mutta nehän ovatkin aika karkeita työkaluja kosteuden mittaamiseen
Suunnitelmamme on ensisijaisesti antaa jonkun tarkastaa talo ja mitata ongelman laajuus, olemme melko valmiita vähintään uudelleensalaojittamaan seinät sisäpihan puolelta, mutta kysymys on, mitä muuta tehdä? Mitä jos kosteus tulee suoraan alhaalta? Siirrytäänkö eteenpäin etsimään jotain muuta taloa? ;D
Valitettavasti olen noviisi kellareiden, kosteuden jne. suhteen - ja ylvenin mukaan kellaritiloja ei pitäisi käyttää asuintiloina lainkaan, jos ne ovat täysin maan alla? Onko näin? Tiedän monia, joilla on ollut lapsuudenkammari kellarissa, mutta ehkä se ei ole kovin terveellistä..?
Mitä enemmän saan tästä ketjusta vaikutelman, sitä enemmän kellarissa pitäisi välttää orgaanisia materiaaleja, mutta missä määrin puhumme? Oletetaan, että salaojitus on hyvä, ja sisäpuolella on minerit-levyä ja ne maalataan. Onko turvallista sisustaa puukalusteilla, vai onko riski pitää niitä seinien lähellä? Anteeksi, jos nämä pohdinnat ovat hölmöjä tai jotain..
Kellarit vaikuttavat hengenvaarallisilta..
Olen tahallani ilmaissut itseäni hieman rajusti. Mutta kantani on, että jos ei sisusta kellaria asuintilaksi, niin ei myöskään kohtaa ongelmia siellä! Jos kosteus voi liikkua vapaasti juuttumatta mihinkään orgaaniseen materiaaliin, ei kellarissa synny hometta. Tällaisilla edellytyksillä kellari on paras perusta talolle!
Jos yrittää estää luonnollisen kosteuden liikkumista, ongelmat tulevat kuin tilauksesta, maalattu minerit kyllä toimii, jos sen takana on ilmaväli, joka päästää kosteuden ulos seinästä! Puukalusteita voi laittaa, jos ilman kosteus ei ole liian korkea tai jos ne eivät ime kosteutta lattiasta. Kellarista asuintilan tekeminen ilman ongelmia on melko laaja projekti, ja pienikin huolimattomuus voi pilata koko suunnitelman (esim. sahanpuru lattialla platonmaton alla), ja vaikutukset terveyteen voivat olla dramaattisia (ainakin sen kaverini kohdalla, jolla oli huone kellarissa).
Jos yrittää estää luonnollisen kosteuden liikkumista, ongelmat tulevat kuin tilauksesta, maalattu minerit kyllä toimii, jos sen takana on ilmaväli, joka päästää kosteuden ulos seinästä! Puukalusteita voi laittaa, jos ilman kosteus ei ole liian korkea tai jos ne eivät ime kosteutta lattiasta. Kellarista asuintilan tekeminen ilman ongelmia on melko laaja projekti, ja pienikin huolimattomuus voi pilata koko suunnitelman (esim. sahanpuru lattialla platonmaton alla), ja vaikutukset terveyteen voivat olla dramaattisia (ainakin sen kaverini kohdalla, jolla oli huone kellarissa).
Olen lukenut ketjun läpi, enkä ole siitä viisaampi...
Vaikuttaa siltä, että monilla on jaettuja käsityksiä siitä, mikä tapa on paras.
Aion muuttaa kellarin varaston ääni-/elokuvahuoneeksi ja mietin, mikä tapa on sopivin. Kellari on osittain maanpinnan alapuolella ja talo on rakennettu 1900-luvun alussa. Onko kyse 45mm alumiiniprofiileista ja kipsistä?
Sitten minulla on muutamia kysymyksiä myös lattiasta, pitäisikö siinäkin olla tuuletusrako? Haluaisin laattalattian koska se on helpoin, mutta vaihtoehtona on laittaa klinkkeriä, mutta silloin tarvitsisi varmaan lattialämmityksen?
Vaikuttaa siltä, että monilla on jaettuja käsityksiä siitä, mikä tapa on paras.
Aion muuttaa kellarin varaston ääni-/elokuvahuoneeksi ja mietin, mikä tapa on sopivin. Kellari on osittain maanpinnan alapuolella ja talo on rakennettu 1900-luvun alussa. Onko kyse 45mm alumiiniprofiileista ja kipsistä?
Sitten minulla on muutamia kysymyksiä myös lattiasta, pitäisikö siinäkin olla tuuletusrako? Haluaisin laattalattian koska se on helpoin, mutta vaihtoehtona on laittaa klinkkeriä, mutta silloin tarvitsisi varmaan lattialämmityksen?
Hei,
olen juuri allekirjoittanut sopimuksen ensimmäisestä talostamme..yksi rinneratkaisutalo Skånessa, rakennettu -67. Se oli tarkastettu ja keskusteltuani tarkastajan kanssa, hän suositteli minulle seuraavaa: EI ORGAANISIA MATERIAALEJA. Halusin laittaa click-lattian sanoin...Ok, hän sanoi, poista kaikki betonille asti, desinfioi (oliko miten kirjoitetaan), eli varmista, että se on täysin puhdas. Rakennusmuovia lattialle ja hieman ylös seinälle. Sen jälkeen voi laittaa vaimentimia ja puulattian. Mutta klinkkeri on turvallisempaa, hän lisäsi...
Seinille olin laskenut, että tarvitaan ilmarako, joten ehdotin ideani: Teräskiskot seinälle ja kipsilevy päälle, mahdollisesti kiinnittää styrox-levyt kipsilevyn taakse. JA varmista, että jätät noin 5 mm raon ylös ja alas. Hän kommentoi, että hän itse oli VAIN rappaillut ja maalannut jollain hengittävällä maalilla. Mutta kuulosti siltä, että se voisi toimia. Haluan lisätä, että olin sanonut hänelle, että aion kaivaa talon ympäri ja asentaa Isodrän-levyt ja varmistaa, että salaojitus toimii ensin.
Kommentoi mielellään, mutta mielestäni tämä TÄYTYY toimia!! Ja asumme siellä, 4 lasta ja minä ja vaimoni.
Koskien Isodrän, tietääkö joku, kannattaako käyttää leca-soraa peittämisessä paljon??
olen juuri allekirjoittanut sopimuksen ensimmäisestä talostamme..yksi rinneratkaisutalo Skånessa, rakennettu -67. Se oli tarkastettu ja keskusteltuani tarkastajan kanssa, hän suositteli minulle seuraavaa: EI ORGAANISIA MATERIAALEJA. Halusin laittaa click-lattian sanoin...Ok, hän sanoi, poista kaikki betonille asti, desinfioi (oliko miten kirjoitetaan), eli varmista, että se on täysin puhdas. Rakennusmuovia lattialle ja hieman ylös seinälle. Sen jälkeen voi laittaa vaimentimia ja puulattian. Mutta klinkkeri on turvallisempaa, hän lisäsi...
Seinille olin laskenut, että tarvitaan ilmarako, joten ehdotin ideani: Teräskiskot seinälle ja kipsilevy päälle, mahdollisesti kiinnittää styrox-levyt kipsilevyn taakse. JA varmista, että jätät noin 5 mm raon ylös ja alas. Hän kommentoi, että hän itse oli VAIN rappaillut ja maalannut jollain hengittävällä maalilla. Mutta kuulosti siltä, että se voisi toimia. Haluan lisätä, että olin sanonut hänelle, että aion kaivaa talon ympäri ja asentaa Isodrän-levyt ja varmistaa, että salaojitus toimii ensin.
Kommentoi mielellään, mutta mielestäni tämä TÄYTYY toimia!! Ja asumme siellä, 4 lasta ja minä ja vaimoni.
Koskien Isodrän, tietääkö joku, kannattaako käyttää leca-soraa peittämisessä paljon??
Hei
Tässä tulee minulta vielä yksi kysymys aiheen kipsistä kellarin seinällä. Onko ok kiinnittää kipsilevyt suoraan kellarin seinään, jos kyseessä ei ole ulkoseinät? Minulla on kellaritila, jossa seinät ovat melko epätasaiset, ja ajattelin, että voisi kiinnittää remonttikipsi suoraan seinään, jotta se ei kasvaisi huoneeseen niin paljon ja seinistä tulisi helposti tasaiset. Vai onko jollain muu idea? En tiedä, saanko seinän niin tasaiseksi, jos yritän tasoittaa sen laastilla, kuin haluaisin. Olen lukenut hattuprofiileista ketjussa, mitä ne ovat ja mikä on etu verrattuna metallirankaisiin? Onko jollain ideoita siitä, miten ratkaisen ongelmani helpoiten? Huoneessa on 1 ulkoseinä, joka ei ole maan alla, 1 seinä on autotallin puolella, joka ei ole lämmitetty, ja muut 2 seinää ovat sisäseiniä.
Tässä tulee minulta vielä yksi kysymys aiheen kipsistä kellarin seinällä. Onko ok kiinnittää kipsilevyt suoraan kellarin seinään, jos kyseessä ei ole ulkoseinät? Minulla on kellaritila, jossa seinät ovat melko epätasaiset, ja ajattelin, että voisi kiinnittää remonttikipsi suoraan seinään, jotta se ei kasvaisi huoneeseen niin paljon ja seinistä tulisi helposti tasaiset. Vai onko jollain muu idea? En tiedä, saanko seinän niin tasaiseksi, jos yritän tasoittaa sen laastilla, kuin haluaisin. Olen lukenut hattuprofiileista ketjussa, mitä ne ovat ja mikä on etu verrattuna metallirankaisiin? Onko jollain ideoita siitä, miten ratkaisen ongelmani helpoiten? Huoneessa on 1 ulkoseinä, joka ei ole maan alla, 1 seinä on autotallin puolella, joka ei ole lämmitetty, ja muut 2 seinää ovat sisäseiniä.