Hei ystäväni!

Minulla on kaksi amerikkalaista kuistia talossani. Yksi edessä talon etupuolella, ja toinen laajennuksen edessä. Laajennuksen edessä terassi jatkuu osaan, joka ei ole katon alla. Tyypillinen aurinkoterassi. Mutta olemme keksineet, että haluaisimme mieluummin rakentaa siihen mukavan pergolan.

Mutta minulla on vähän ongelmia. Pergolan leveys on 6000 mm, ja mieluusti haluaisin vain kaksi pylvästä kuten piirustuksessa. Oikealla oleva pylväs on jo olemassa ja tukee kuistin kattorakennetta. Selvennykseksi kaikki on jo kuvissa paitsi vasemmalla oleva pylväs ja kaikki keltaisessa puuvärissä oleva puutavara.

Suunnittelumielessä olisi parasta, jos jatkaisin samalla liimapuupalkkityypillä kuin on kuistikaton alla, ja se on 90x180. Mutta testaamieni mitoitusohjelmien mukaan tarvitsisin vähintään 90x415, luulen että niin se oli.

1) Joten kysymykseni on yksinkertaisesti. Onko kellään tietoa, voisiko olla mahdollista käyttää 6 metrin liimapuupalkkia, jonka mitat ovat esimerkiksi 90x180, vai onko se aivan liian heikko? Kyse on pergolasta, ei siis katosta, ei lumikuormia.

2) Tietääkö joku miten saisin kuvan vasemmalla olevan pylvään? Muut pylväät ovat 125x125, joten niiden täytyy olla samat esteettisistä syistä. Uskotteko niiden olevan painekyllästettyjä? (ne ovat maalattuja juuri nyt)

3) Olin ajatellut, että katon poikkiparrujen mitat olisivat esimerkiksi 45x170, plussat vai miinukset? isompi vai pienempi?

Renderöity kuva, jossa on valkoinen talo, edessä puinen avoterassi ja pergola-kehys, sekä kaksi pylvästä; tausta on nurmikon reunustama.
Tietokonepiirros pergolasta talon edustalla, osoittaa kattopalkkien ja tolppien oikeita mittoja, kuten 90x180 ja 125x125.

Miten meni?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.