Aion valaa 14 kpl pilareita kallioon, ja kalliolle tulee attefallstuga. Olen porannut 3 reikää per pilari (pilarit ovat 20x20cm). Poraushalkaisijat ovat 20mm ja ajattelin käyttää 16mm raudoitusterästä.

Pohdin, onko tarpeen käyttää ankkurimassaa vai ei, jotta raudat pysyisivät kiinni? Luin jostain, että se ei suojaa raudoituksen korroosiolta liian "tiukalla" porareiällä ja ankkurimassalla, ja silloin tarvitsisin sinkittyjä ankkuriteräksiä?

Olin itse asiassa ajatellut käyttää laajenevaa laastia tai vastaavaa, mutta olisiko pitänyt porata isommat reiät?
Vai että pienentäisin terästen kokoa, 12mm asti??

APUA!!

//Anders

Kun käytät kemankarmassaa, nyrkkisääntönä on porata 2 mm suurempia reikiä kuin pultin halkaisija. Harjateräksellä on uria, jotka lisäävät kokoa, joten 20 mm reikä on täydellinen 16 mm raudoitukselle. On parempi käyttää sinkittyjä teräksiä, sillä kun valat kalliota vasten, kosteus voi silti päästä betonin ja ankkuriraudan väliin. Niitä voi ostaa esimerkiksi Byggmaxilta. Ankarmassan kulutus on noin 1 tuubi per 2 pilari, yhden tuubin hinta on noin 250 kr.

• Tykkään
Henrik Sim ja 1 muu
  • Laddar…
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Återfall
  • Laddar…
Sluring :rolleyes:

• Tykkään
Återfall
  • Laddar…
Huippu! Kiitos nopeista vastauksista. Panostan varmasti vepsä-linjaan ankkurimassalla ja sinkityllä raudalla. :thumbup:

Se on varmasti ainoa oikea, se pysyy varmasti paikoillaan eikä koskaan ruostu.

• Tykkään
Återfall
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.