Olen huono geometriassa, en käynyt läpi sitä osaa aivoistani BB:stä. Joten tarvitsen apua.

Aion rakentaa lautan levyistä kahdeksankulmion muotoisen tornin ympärille. Jokainen tornin sivu saa oman "läpän", ja nuo kahdeksan läppää muodostavat yhtenäisen sillan. Jokainen läppä lähtee julkisivusta ja ulottuu metrin ulospäin. Jos jokaisen läpän kanta (eli pituus julkisivua vasten) on yksi metri, kuinka pitkä on toinen puoli (eli metrin ulos)? Toivottavasti joku, jolla on geometria-/matematiikkaosaamista, voi vastata ilman liikaa työtä.

Ja olen lukenut toisesta ketjusta, että läppien kulma on 135 astetta oktagonin ympäri, otan siitä mielelläni vahvistuksen.

Oktagonin "ulkokulmat" (punainen) ovat aivan oikein 135 astetta. Sen puolikkaana on 67.5 astetta. Jos lähtöleveys on 1 m ja poistutaan 1 m ulospäin, muodostuu kaksi keltaista kolmiota, joiden korkeus on 1 m ja kulmat 90, 67.5 ja 22.5 astetta. Tällaisen pohja (sininen viiva) on sitten tan(22.5), eli noin 0.414 m. Kokonaismatka oktagonisektorin ulkoreunassa on sitten 1.828 m.
Kuvassa on oktagonin geometrista analyysiä, kulmat ja mitat, mukaan lukien 135°, 67,5°, 22,5° ja pituudet 1 m, 0,414 m, sekä kokonaispituus 1,828 m.

• Tykkään
Peobjörn
  • Laddar…
B b8q sanoi:
Oktagonin ulkokulmat ovat todella 135 astetta. Puolet siitä on 67,5 astetta. Jos lähdemme liikkeelle 1 m leveydestä ja menemme 1 m ulospäin, muodostuu kaksi keltaista kolmiota, joiden korkeus on 1 m ja kulmat 90, 67,5 ja 22,5 astetta. Tällaisen (sininen viiva) kanta on sitten tan(22,5), eli noin 0,414 m. Oktagonisektorin ulkoreunan kokonaispituus on sitten 1,828 m.
[kuva]
Loistavaa! En olisi koskaan onnistunut selvittämään sitä, että mennään kahden pienemmän kolmion kautta. Toisin sanoen, sekä sinun sinisen että vihreän merkinnän kokonaispituus on 1,828 m. Yllättävää minulle, että pituus melkein kaksinkertaistuu vain yhden metrin syvyydellä, mielenkiintoista. No niin, nyt vain esiin saha. Kiitos!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.