1 934 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Aluskatteen valinta
Aion remontoida katon talossani, joka on rakennettu vuonna 1936. Se on mansardikatto, jossa yläosa on kylmän ullakon yläpuolella ja alempi (jyrkempi osa) on eristetty ulkokatto.
Olen katsellut hieman ja näyttää siltä, että jyrkempi osa sisältäpäin on rakennettu näin:
-raakapontti paperilla
-kattoristikot, joiden välissä on turvemultaa
-raakapontti ulkopuolella paperilla
Tähän on naulattu säleet, joiden päällä kattotiilet ovat.
Olen saanut tarjouksia kahdelta kattourakoitsijalta ja molemmat ovat tarjoutuneet käyttämään diffuusiotiivistä aluskatetta. Mietin, eikö pitäisi käyttää diffuusiolle avointa paperia. Ei näytä siltä, että siellä olisi tuuletusrakoa. Eikö ole riski, että kosteutta jää kattoon jyrkemmässä osassa, jos ulkopuoli on täysin tiivis?
Ystävällisin terveisin, Carl
Olen katsellut hieman ja näyttää siltä, että jyrkempi osa sisältäpäin on rakennettu näin:
-raakapontti paperilla
-kattoristikot, joiden välissä on turvemultaa
-raakapontti ulkopuolella paperilla
Tähän on naulattu säleet, joiden päällä kattotiilet ovat.
Olen saanut tarjouksia kahdelta kattourakoitsijalta ja molemmat ovat tarjoutuneet käyttämään diffuusiotiivistä aluskatetta. Mietin, eikö pitäisi käyttää diffuusiolle avointa paperia. Ei näytä siltä, että siellä olisi tuuletusrakoa. Eikö ole riski, että kosteutta jää kattoon jyrkemmässä osassa, jos ulkopuoli on täysin tiivis?
Ystävällisin terveisin, Carl
Diffuusioavoin on suositeltavaa tässä rakenteessa, mutta ei ole varmaa, että nykyinen paperi on sitä. Jos ei ole, et muuta rakennetta, vaikka valitsisit ei-diffuusioavoimen.
Jos valitset diffuusioavoimen, vanha paperi täytyy poistaa, jos se ei ole sitä, sillä muuten se ei ole hyödyllinen.
Jos valitset diffuusioavoimen, vanha paperi täytyy poistaa, jos se ei ole sitä, sillä muuten se ei ole hyödyllinen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se oli hyvin yleinen rakenne 30-luvulla hieman eri muodoissa. Nykyään ei tehtäisi niin. Että se on kuitenkin toiminut, johtuu varmaankin osittain siitä, että heat have wasted energy, osittain siitä, että seinässä on vain hygroskooppista materiaalia ja osittain siitä, että vanhassa aluskatteessa oli vain puolet niin paljon asfalttia kuin on nykyään tavanomaista. Kattourakoitsijat ovat kattourakoitsijoita ja (yleensä) eivät rakennusinsinöörejä. He keskittyvät tiiviisiin kattoihin ja testattuihin työmenetelmiin.
Jos et aio lisäeristää tai vaihtaa vanhaa materiaalia, se voi toimia perinteisellä aluskatteella, mutta diffuusioavoin kate on varmasti parempi. Jos valitset diffuusioavoimen katteen, kaiken vanhan aluskatteen on lähdettävä, mutta ei sisäpuolella olevan asfaltin (jos sitä on).
Jos et aio lisäeristää tai vaihtaa vanhaa materiaalia, se voi toimia perinteisellä aluskatteella, mutta diffuusioavoin kate on varmasti parempi. Jos valitset diffuusioavoimen katteen, kaiken vanhan aluskatteen on lähdettävä, mutta ei sisäpuolella olevan asfaltin (jos sitä on).
Okei kiitos, sitten tuntuu siltä, että minun pitäisi hankkia se.
Katsottiin yritysten kanssa, joilta otin tarjouksen, ja siellä oli laskettu Monier Vittinge mm. joka on ilmeisesti diffuusiolle avoin, joten vaikuttaa siltä, että he ovat perillä asioista
Katsottiin yritysten kanssa, joilta otin tarjouksen, ja siellä oli laskettu Monier Vittinge mm. joka on ilmeisesti diffuusiolle avoin, joten vaikuttaa siltä, että he ovat perillä asioista
Klikkaa tästä vastataksesi