Maalaaessa aitaa on tärkeää, että maali antaa puun hengittää, koska kaikki sivut maalataan. Akrylaatimaalit ovat kuin sadetakki ja puu alkaa hikoilla = maali irtoaa. Alkydimaalit ovat vähän siltä väliltä ja pellavaöljymaali tai keittomaali antavat puun hengittää parhaiten.
Jos haluat projektissasi säästää hieman ja olla hylkäämättä koko aitaa, kokeilisin vaihtaa ne säännöt ja rimat, jotka haluat, ja maalata pellavaöljymaalilla, jolloin se saa hieman samanlaisen ulkonäön kuin nykyiset. Riskinä on kuitenkin, että maalaa liian paksuja kerroksia siten, että maali kuivuu ulkopuolelta, ja ennemmin tai myöhemmin on riski, että täytyy skrapata paljon maalatakseen uudelleen.
Keittomaalit ovat kätevämpiä, kun tarvitsee vain harjata tai puhaltaa silloin, kun on uudelleenmaalauksen aika.
Harkitsen itse lasyyri-maalin testaamista, joka imeytyy enemmän puuhun meidän noin 2,5 vuotta vanhaan painekyllästettyyn aitaan.. Mutta tuo yhdistelmä nykyiseen aitaasi saattaa näyttää hieman oudolta..

G Gunman sanoi:
Hei!

Olen ajatellut alkaa kunnostamaan aitaamme, jossa jotkut vaakaosat ("liggarna") ovat lahonneet ja se on levinnyt joihinkin pystysuoriin osiin ("ribborna"). Anteeksi, jos käytän virheellisiä termejä, toivottavasti ymmärrätte.

[kuva]

Aloittelijana minulla on muutama kysymys:

Haluan tietysti välttää, että ongelma ilmenee uudelleen. Mitä minun tulisi ottaa huomioon?
* Painekyllästetty ei taida olla hyvä vaihtoehto, arvelisin, koska sitä ei voi maalata heti?
* Olen kuullut, että liggarnien päät tulisi öljytä, jotta ne eivät lahoaisi päistään. Pitääkö paikkansa vai onko parempi vain maalata? Jos pitäisi öljytä, minkä tyyppistä öljyä?
* Mitä muuta tulee ottaa huomioon?

Sitten on päätyjen kiinnitys. Se on tällä hetkellä tehty kulmaraudalla, joka on upotettu liggarniin. Näin vältetään liggarnin ja sen osan välinen rako, johon liggarn kiinnitetään (tolppa tai seinä kuvassa). Oletan, että minun tulisi tehdä samalla tavalla uusien liggarneiden kanssa.

* Kuinka tällainen upotus tehdään? Käsitaltalla työskentely ei tunnu oikealta, varmaan pitäisi jyrsiä, mutta millä työkalulla?

Lopuksi, kun poistan vanhat kulmaraudat, avautuu useita vanhoja ruuvinreikiä.

* Kannattaako nuo ruuvinrei'ät tiivistää jollakin, ja jos kannattaa, millä aineella?

[kuva][kuva]

Kaikki hyvät neuvot otetaan kiitollisina vastaan :) Ei tarvitse välttämättä vastata juuri kysymyksiini yllä.

/Fredrik
Olen tehnyt osioita, jotka ruuvaan alas ja kunnostan kaikki päät, jotka seisovat seoksessa petroolia ja pellavaöljyä. Päät kohti maata on sahattu 45 asteen kulmassa vähintään 200 mm maanpinnan yläpuolelle, jotta ne eivät imisi vettä maasta. Yläosa on suojattu ruostumattomalla teräksellä sadesuojaksi ja tukipuut sahataan myös 45 asteen kulmassa ja maalataan ennen kiinnittämistä ja sitten maalaan kaiken vielä kerran.

G Gunman sanoi:
Sama väri kuin julkisivu on maalattu, arvaisin (se tehtiin ennen kuin muutimme sisään), Alcro Bestå. Tarkoitatko, että aita vaatii eri maalin?
Olen itse käyttänyt Alcro Bestå juuri saadakseni saman kuin talossa. Mutta silloin täytyy pohjustaa kunnolla. Tekisin luultavasti kuten aiemmin on huomautettu: hanki kaikki puutavara uutena. Eihän se ole niin monta metriä, mistä on kyse. Sahaa kaikki palat ja käsittele ne sitten jollain puuöljyllä. Etenkin päätypuita, jotka voi upottaa öljyyn. Sen jälkeen anna öljyn imeytyä kunnolla ja sen päälle kerros pohjamaalia. Vasta sen jälkeen tulee Alcro-maalilla pintaviimeistely. Mieluiten kaksi kerrosta. Yksi ennen asennusta ja yksi jälkeen, jotta naulat/ruuvit peittyvät. Ehkä monimutkaista mutta kestävää. En vaivautuisi upottamaan kulmarautoja. Eiväthän ne juuri näy sieltä alapuolelta kuitenkaan?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.