Hei!

Olen ajatellut ryhtyä kunnostamaan aitaamme, jossa jotkut vaakalaudoista ("liggarna") ovat lahoja ja se on levinnyt muutamiin pystylaudoista ("ribborna"). Pahoittelut, jos käytän vääriä termejä, toivottavasti ymmärrätte.

Punainen puuaita, jossa on vaakasuoria ja pystysuoria lautoja, seisoo kadun vieressä. Aita kaipaa kunnostusta ja lautojen päädyt ovat kuluneet.

Aloittelijana minulla on muutamia kysymyksiä:

Haluan tietenkin välttää ongelman uudelleen syntymistä. Mitä minun kannattaa ottaa huomioon?
* Painekyllästetty ei taida olla hyvä vaihtoehto, arvaan, koska sitä ei voi maalata heti?
* Olen kuullut, että päiden öljyäminen ehkäisisi niitä lahoamasta. Pitääkö se paikkansa, vai onko parempi vain maalata? Jos öljyän, millaista öljyä pitäisi käyttää?
* Onko muuta huomioitavaa?

Sitten on päiden kiinnitys. Se on nyt tehty kulmaraudoilla, jotka on upotettu liggarna-päihin. Se estää liggaren ja sen osan, johon se kiinnittyy (pylväs tai seinä kuvassa), välisen välyksen. Oletan, että minun pitäisi tehdä samoin uusien liggarna kanssa.

* Miten tällainen upotus tehdään? Taltalla työskentely ei tunnu oikealta, luulen että se pitäisi jyrsiä, mutta millaisella työkalulla?

Lopuksi: Kun poistan vanhat kulmaraudat, avautuu useita vanhoja ruuvinreikiä.

* Pitäisikö ne ruuvinreiät täyttää jollakin, ja jos pitäisi niin millä?

Punainen puinen aita, jossa on metallinen kulmaraudan kiinnitys ja ruuveja. Maalipinta on kulunut. Punaiseen maalatut lautojen liitos, jossa näkyy ruosteinen kiinnitysruuvi valkoisella seinällä.

Kaikki hyvät neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan :-) Vastauksien ei tarvitse suoraan liittyä yllä oleviin kysymyksiini.

/Fredrik
 
  • Tykkään
Fario
  • Laddar…
Ehdotan, että sen sijaan purat olemassa olevan aidan ja rakennat uuden sahatusta puusta, jonka maalaat punamullalla.
 
  • Tykkään
TRJBerg ja 2 muuta
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Ehdotan, että purat nykyisen aidan ja rakennat uuden sahatusta puutavarasta, jonka maalaat keittomaalilla.
Kiitos vastauksesta! Kuten sanottu, olen aloittelija, joten tässä on muutama jatkokysymys:

Miten tarkoitat, että minun pitäisi purkaa aita? Olen maininnut, että aion vaihtaa maatukipuut, mutta tuntuu typerältä heittää pois säleet, jotka ovat vielä terveitä.
Ja mitä on sahattu puutavara? Eikö kaikki puutavara ole sahattua? :-)
 
Jos tarvitset aitauksen paikalle, ehdotan, että rakennat uuden sahatusta höyläämättömästä puutavarasta ja maalaat sen keittomaalilla. Jos valitset höylätyn puutavaran tai sahaamattoman pyöröpuisen, keittomaali kiinnittyy huonommin, ja jos maalaat muulla maalilla kuin keittomaalilla, luulen, että tulevaisuuden ylläpito tulee olemaan niin raskasta, ettet jaksa sitä.
 
  • Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Se on maalattu muovimaalilla, mikä on varma keino saada se mätänemään 10 vuodessa!
 
  • Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Leif i Skåne sanoi:
Tuo on maalattu muovimaalilla, mikä on varma tapa saada sen mätäne suhdessa 10 vuodessa!
Sama maali kuin julkisivuun, oletan (se tehtiin ennen kuin muutimme sisään), Alcro Bestå. Tarkoititko, että aita vaatii eri maalia?
 
G Gunman sanoi:
Sama väri kuin julkisivu on maalattu arvaan minä (se tehtiin ennen kuin muutimme sisään), Alcro Bestå.
Mitä mieltä olet, onko se hyvä väri aitaan? Onko aidan elinikä riittävä ja tuntuuko huolto helpolta ja edulliselta?
 
  • Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Pidätkö sitä hyvältä väriltä aitaan? Onko aidan elinkaari riittävä ja tuntuuko ylläpito helpolta ja edulliselta?
Kuten sanottu, olen täällä aloittelija, mutta esimerkiksi tämän linkin (alcro.se) mukaan Alcro Bestå Täckfärg on hyvä väri aitoihin, mutta ehkä artikkelissa on asioita, jotka jäävät huomaamatta?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
 
G Gunman sanoi:
Kuten sanottu, minä olen aloittelija tässä, mutta esimerkiksi tämän linkin (alcro.se) mukaan Alcro Bestå Täckfärg on hyvä maali aidoille, mutta ehkä artikkelissa jää huomaamatta joitakin näkökohtia?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Riittävän hyvä valmistajalle, sillä sinun täytyy ostaa maalia usein ja he ansaitsevat tarpeeksi Bestå:lla.
Melko hyvä metsäteollisuudelle ja rakennustavaratalolle, koska maalityyppi tarkoittaa aidan usein vaihtamista lahoamisen vuoksi.
Melko huono yksityistaloudelle ja ympäristölle.
Todella huono tuulelle, kun laudat näyttävät lahoavan ennen kuin maassa olevat paksut pylväät ovat loppuneet.
 
  • Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Gunman sanoi:
Kuten sanottu, minä olen aloittelija tässä, mutta esimerkiksi tämän linkin (alcro.se) mukaan Alcro Bestå Täckfärg on hyvä maali aidoille, mutta onko artikkelissa ehkä näkökulmia, jotka jäävät huomioimatta?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Jos tarkoitat tätä akrylaatimaalia, niin se ei ole sopiva aidoille, se on tarkoitettu julkisivuille, joissa puuta maalataan vain yhdeltä puolelta.
Kontti Alcro Bestå akrylaattimaalia, suunniteltu ulkofasadeille, vihreä etiketti ja musta kansi, ei sovellu aidoille.
 
G Gunman sanoi:
tuntuu typerältä heittää pois ne rimat, jotka ovat vielä terveitä.
jos kannattimet ovat huonot, niin todennäköisesti rimat ovat mädäntyneet siellä, missä ne koskettavat kannattimia
kannattimien tulisi olla vinoleikattuja niin, että ne kallistuvat poispäin rimoista
 
  • Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T tergo sanoi:
jos tukipuut ovat huonot, on todennäköistä, että laudat ovat lahonneet niistä kohdista, joissa ne koskettavat tukipuita
tukipuiden tulee olla viistoon sahatut siten, että ne kallistuvat pois laudoista
Näyttää siltä, että ne ovat niin.
Punainen puuaita ja sininen auto parkkipaikalla, taustalla värikkäitä taloja.
 
G Gunman sanoi:
Kuten sanottu, olen se aloittelija täällä, mutta esimerkiksi tämän linkin (alcro.se) mukaan Alcro Bestå Täckfärg on hyvä maali aidoille, mutta artikkelissa saattaa olla näkökohtia, jotka jäävät huomaamatta?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Mutta jos olet itse tyytyväinen aidan kestävyyteen ja pidät ylläpitoa helppona ja edullisena, voit tietysti jatkaa kyseisen maalilaadun ja niiden rimojen käyttöä.

Ehdotan keittomaalia, se antaa puun kuivua sademäärän jälkeen ja antaa miellyttävän värin, ei juuri suojaa laholta tai kosteudelta, mutta on edullinen ja helppo levittää, eikä vaadi kaapimista.
 
G Gunman sanoi:
Ja mitä on sahatavara? Eikö kaikki puutavara ole sahattua?
KYLLÄ mutta suurin osa myytävästä puutavarasta on myös höylättyä

esim. 21x70 mm on pelkästään sahattuna noin 25x75 mm
 
G Gunman sanoi:
Sama väri kuin fasadin maalattu arvaan (se tehtiin ennen kuin muutimme sisään), Alcro Bestå. Tarkoitatko, että aita vaatii muun värin?
Kyllä, soita todellakin Ottosson färg.
Minun puuaita on vuodelta 1961 vain painepesu joka toinen vuosi sekä lasyyri joka 20 vuosi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.