Olen ajatellut ryhtyä kunnostamaan aitaamme, jossa jotkut vaakalaudoista ("liggarna") ovat lahoja ja se on levinnyt muutamiin pystylaudoista ("ribborna"). Pahoittelut, jos käytän vääriä termejä, toivottavasti ymmärrätte.
Aloittelijana minulla on muutamia kysymyksiä:
Haluan tietenkin välttää ongelman uudelleen syntymistä. Mitä minun kannattaa ottaa huomioon?
* Painekyllästetty ei taida olla hyvä vaihtoehto, arvaan, koska sitä ei voi maalata heti?
* Olen kuullut, että päiden öljyäminen ehkäisisi niitä lahoamasta. Pitääkö se paikkansa, vai onko parempi vain maalata? Jos öljyän, millaista öljyä pitäisi käyttää?
* Onko muuta huomioitavaa?
Sitten on päiden kiinnitys. Se on nyt tehty kulmaraudoilla, jotka on upotettu liggarna-päihin. Se estää liggaren ja sen osan, johon se kiinnittyy (pylväs tai seinä kuvassa), välisen välyksen. Oletan, että minun pitäisi tehdä samoin uusien liggarna kanssa.
* Miten tällainen upotus tehdään? Taltalla työskentely ei tunnu oikealta, luulen että se pitäisi jyrsiä, mutta millaisella työkalulla?
Lopuksi: Kun poistan vanhat kulmaraudat, avautuu useita vanhoja ruuvinreikiä.
* Pitäisikö ne ruuvinreiät täyttää jollakin, ja jos pitäisi niin millä?
Kaikki hyvät neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan Vastauksien ei tarvitse suoraan liittyä yllä oleviin kysymyksiini.
Ehdotan, että purat nykyisen aidan ja rakennat uuden sahatusta puutavarasta, jonka maalaat keittomaalilla.
Kiitos vastauksesta! Kuten sanottu, olen aloittelija, joten tässä on muutama jatkokysymys:
Miten tarkoitat, että minun pitäisi purkaa aita? Olen maininnut, että aion vaihtaa maatukipuut, mutta tuntuu typerältä heittää pois säleet, jotka ovat vielä terveitä.
Ja mitä on sahattu puutavara? Eikö kaikki puutavara ole sahattua?
Jos tarvitset aitauksen paikalle, ehdotan, että rakennat uuden sahatusta höyläämättömästä puutavarasta ja maalaat sen keittomaalilla. Jos valitset höylätyn puutavaran tai sahaamattoman pyöröpuisen, keittomaali kiinnittyy huonommin, ja jos maalaat muulla maalilla kuin keittomaalilla, luulen, että tulevaisuuden ylläpito tulee olemaan niin raskasta, ettet jaksa sitä.
Pidätkö sitä hyvältä väriltä aitaan? Onko aidan elinkaari riittävä ja tuntuuko ylläpito helpolta ja edulliselta?
Kuten sanottu, olen täällä aloittelija, mutta esimerkiksi tämän linkin (alcro.se) mukaan Alcro Bestå Täckfärg on hyvä väri aitoihin, mutta ehkä artikkelissa on asioita, jotka jäävät huomaamatta? Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Kuten sanottu, minä olen aloittelija tässä, mutta esimerkiksi tämän linkin (alcro.se) mukaan Alcro Bestå Täckfärg on hyvä maali aidoille, mutta ehkä artikkelissa jää huomaamatta joitakin näkökohtia?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Riittävän hyvä valmistajalle, sillä sinun täytyy ostaa maalia usein ja he ansaitsevat tarpeeksi Bestå:lla.
Melko hyvä metsäteollisuudelle ja rakennustavaratalolle, koska maalityyppi tarkoittaa aidan usein vaihtamista lahoamisen vuoksi.
Melko huono yksityistaloudelle ja ympäristölle.
Todella huono tuulelle, kun laudat näyttävät lahoavan ennen kuin maassa olevat paksut pylväät ovat loppuneet.
Kuten sanottu, minä olen aloittelija tässä, mutta esimerkiksi tämän linkin (alcro.se) mukaan Alcro Bestå Täckfärg on hyvä maali aidoille, mutta onko artikkelissa ehkä näkökulmia, jotka jäävät huomioimatta?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Jos tarkoitat tätä akrylaatimaalia, niin se ei ole sopiva aidoille, se on tarkoitettu julkisivuille, joissa puuta maalataan vain yhdeltä puolelta.
tuntuu typerältä heittää pois ne rimat, jotka ovat vielä terveitä.
jos kannattimet ovat huonot, niin todennäköisesti rimat ovat mädäntyneet siellä, missä ne koskettavat kannattimia
kannattimien tulisi olla vinoleikattuja niin, että ne kallistuvat poispäin rimoista
jos tukipuut ovat huonot, on todennäköistä, että laudat ovat lahonneet niistä kohdista, joissa ne koskettavat tukipuita
tukipuiden tulee olla viistoon sahatut siten, että ne kallistuvat pois laudoista
Kuten sanottu, olen se aloittelija täällä, mutta esimerkiksi tämän linkin (alcro.se) mukaan Alcro Bestå Täckfärg on hyvä maali aidoille, mutta artikkelissa saattaa olla näkökohtia, jotka jäävät huomaamatta?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Mutta jos olet itse tyytyväinen aidan kestävyyteen ja pidät ylläpitoa helppona ja edullisena, voit tietysti jatkaa kyseisen maalilaadun ja niiden rimojen käyttöä.
Ehdotan keittomaalia, se antaa puun kuivua sademäärän jälkeen ja antaa miellyttävän värin, ei juuri suojaa laholta tai kosteudelta, mutta on edullinen ja helppo levittää, eikä vaadi kaapimista.