Y
Solsidan ottaa ikävästi, Totta kai on todella rähjäinen kellari sisäpuolelta, mutta silloinhan se mädäntyisi sisäpuolelta, ei ulkopuolelta... jos se nyt on lahovaurio siis.

Joka tapauksessa, mitä teen? miten teen? Mitä voitte kertoa siitä, mitä näette?

Kuva 1. punaiset viivat piirretty selventämään, että ne ovat 3 "palkkia"
Kuva 2. Zoomattu vasemmalle puolelle. Jonkun mukaan minun pitäisi maalata uudelleen, hmm...
Kuva 3. Zoomattu keskiosaan, joka on pahiten vaurioitunut.
rotenbalk102.jpg

Yäk, tuo ei vaikuta erityisen hyvältä projektilta aloittaa.

# Nyt en ole mikään asiantuntija, mutta olisin ainakin aloittanut paikantamalla kaiken puutavaran, joka näyttää huonolta. Kuvat viittaavat siihen, että sitä näyttää olevan melko paljon. Kuvat katsottuani arvelisin, että suuri osa paneelista ja luultavasti myös muuta puuta menee suoraan säiliöön täällä. Olisin varmaankin yrittänyt tarkistaa, onko jokin, ja jos kyllä, niin mikä on vahingoittunut itse seinän sisällä. Ottaen huomioon, miten rapistuneelta se näyttää, olisin halunnut heittää tutkivat silmät pystytukiin seinässä.

Spontaanisti tuntuu siltä, että seinässä voi olla erittäin paljon puutavaraa, joka pitäisi vaihtaa. Vaikea sanoa pelkistä kuvista, mutta ei se hyvän näköistä ole. Onko loput paneelista myös yhtä huonossa kunnossa?

Kuvasta päätellen veikkaisin, että kyseessä on melko vanha talo? Onko se 1, 1 ja 1/2 vai kaksikerroksinen talo?

# Kun olisin paikantanut kaiken huonon puun, yrittäisin selvittää, mikä oli vikana ja miksi vahinko syntyi. Selvitä toimenpiteet, jotka estäisivät saman vahingon syntymisen uudelleen.

Yksi virhe, jonka luulen havaitsevani, on, että joku on asettanut (vaikea nähdä kuvista, onko se ylimääräinen lista vai onko se todella perustuspuu, joka menee "kokonaan ulos") listan paneelin alareunaan, joka on käytännössä vain kerännyt sadeveden ja ohjannut sen perustuspuuta ja seinää kohti. Näyttää mielestäni hieman typerältä. Paneelin pää pitäisi ulottua perustuspuiden ohi (sitä kutsutaan kai täällä perustuspuuksi, joku saa korjata jos olen väärässä) ja alaspäin, jotta sadevesi tippuisi suoraan maahan ja se poistuisi, sen sijaan, että se ryömisi perustuspuuhun ja seinään. Se näyttää kyllä olevan viistetty veden valumista varten, mutta en silti haluaisi sitä siellä, vesi tuppaa ryömimään kaikkialle, mihin ei haluta sitä :P
Onko edes mitään paperia perustuspuun ja perustuksen välissä? Myös vaikea nähdä kuvista.

Sanoisin, että siitä voi tulla melko kattava puuttuminen, joka voi vaatia jonkin verran työtä korjata. Joku, joka on enemmän perehtynyt talorakenteisiin, voisi ehkä lisätä hieman tietoa.

Pelkkä maalaus voit unohtaa hehe.

Viimeksi muokattu:
Y
1. En tiedä mikä Syll on

2. Pikku kellarissa+perunavarastossa näkee selvästi, että salaojitus ei toimi, jos sitä ylipäätään on olemassa. On perunien puuhylly, joka on mädäntynyt pois karmiin asti, olen aiemmin näyttänyt reiän lattiassa, joka on aina täynnä vettä ja se näkyy myös ulkoseinillä. Kumma kyllä, katon puu on hienossa kunnossa.
- Mietin vähän, miksi se on juuri keskellä eikä koko alueella, ehkä siksi, että keskellä ei ole ikkunoita, jotka auttaisivat torjumaan putoavaa vettä. Tai siksi, että valtava hydrofor-vesitankki on suurin piirtein siinä - ei kuitenkaan seinää vasten...

3. paneeli on ihan hyvä, jos menee korkeammalle talossa, se on vain siellä alhaalla ja keskellä.

4. rajatapaus, pitäisikö nähdä 1½ vai 2 haluaisin väittää.

5. vanha, kyllä, luulen 20-30-lukua, vankasti rakennettu, hirsi tjohejsan, naapuri sanoi, että nämä voivat kestää meteoriittisateen. hehe

6. ja kyllä, pienin mitä voisi tehdä puun vaihtamisen jälkeen olisi laittaa pelti "pisaralistalle", tai rakentaa koko reuna kokonaan pois... sillä en näe mitään vaurioita sisältä, tosin, tarkastelen oikeastaan palkin alta kun nyt ajattelen...

- en usko, että vauriot ovat suurempia kuin näin, kunhan olen saanut vaihdettua huonot kohdat ja estänyt paremmin... toisaalta, vähän tuulipaneeleita ja niin on myös puuvaurioita, mutta ei tunnu, että se johtuu samasta syystä.

on aiemmin keskusteltu siitä, että talo olisi voitu purkaa, mutta mielestäni se on sisäpuolelta siisti, vain nuo kuvan kohdat pitää vaihtaa, salaojittaa ja roiskuttaa hauskempaa väriä niin...*optimisti*

bla bla bla.. :)

Kun puu on alkanut mennä huonoksi - eteneekö prosessi nopeasti vai onko minulla muutama vuosi aikaa? Ei ainakaan vielä huomaa mitään sisällä.

Kaikkien rakennusten puuosat sillä suunnalla ovat kuluneet, on mainittava, täytyy kunnostaa autotalli ja varastotila jne. aurinkopuoli...

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.