Joku kiltti... toivoin voivani sulkea lattian huomenna!

no mutta olen yhtä kiinnostunut minä,

Syynä siihen, ettei ole yksinkertaista vastausta, on se, että välipohja sijaitsee lämpimän, puolikosteuden ilman ja kylmän, normaalisti erittäin kostean ilman välissä. Mihin suuntaan kosteus haluaa liikkua, on siis epävarmaa ja voi olla erilaista vuoden aikana. Jos perustus on jatkuvasti kuiva, halutaan diffuusioeste lämpimälle puolelle, aivan kuten ulkoseinässä, jotta kosteus ei liiku alaspäin eristeen läpi ja tiivisty. Jos kuitenkin perustus on kostea, tämä kosteus liikkuu ylöspäin ja "jumittuu" muovin alle sen sijaan, että pääsisi kulkemaan lattian läpi.

Meillä on ollut jonkin verran ongelmia kosteuden kanssa perustuksessa (RH noin 75-80 %), joten sinun ajattelutapasi mukaan olisi siis parasta jättää muovi pois?

Toki aiomme asentaa kuivaajan, jotta voimme pitää tason noin 60 %:ssa, mutta se on silti suhteellisen kostea...

Kun ilman kosteutta hallitaan kuivaajalla, olisi järkevää käyttää muovia lämpimällä puolella estämään kosteuden siirtymistä alaspäin. Arvo siitä, että lattiarakenne voisi hengittää, ei myöskään ole enää niin merkittävä.

• Tykkään
Mustafas
  • Laddar…
Miksi se ei ole enää merkityksellistä?
Tuntuu, että "lukita" kosteus muovin kanssa ei ole oikein hyvä... ja että lämmin ilma menisi alas palkistoon, kuulostaa kummalliselta mielestäni!

Mutta näyttää siltä, että kaikki viittaa siihen, että pitäisi olla muovia, joten sitten se kai täytyy olla niin vai..?

Sen merkitys vähenisi, koska ilmankuivain huolehtisi kosteudesta sen sijaan (toivottavasti).

Lämmin ilma ei myöskään kulkeudu alas lattian läpi. Kosteus kuitenkin tekee sen, koska diffuusio tapahtuu ilman liikkeestä riippumatta, luonto pyrkii aina tasapainoon.

Nyt on pian aika asentaa lattia, ja kun sekä lattianvalmistajat että foorumin jäsenet suosittelevat muovia, aion valita sen.

Kiitos kaikesta avusta!

Mietin tehdä samaa huoneessa, jossa minulla on vähän ongelmia lattiahallan kanssa. Koska minulla on peruspilarit, sen alla pitäisi olla itsetuulettuvaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.