Omistan talon vuodelta 1969 vuodesta 2006 lähtien.
Mitä enemmän olen oppinut tuntemaan taloa, olen huomannut, että kuisti kallistuu hieman oudosti.
Tähän asti kuistin ympärillä on ollut paljon kukkapenkkejä (pensailla ja muulla roskalla). Siksi on ollut hieman vaikeaa saada selville, miksi se kallistuu (ikään kuin se olisi vajonnut). Olen epäillyt, että yksi pilareista on vajonnut. Yksi ratkaisu siihen (joka harmonisoituisi vesivaraajan ryömintätilaan rakentamisen kanssa), olisi valaa levy kuistin alle, jossa pilarit ovat tuettuina ja valetut. Se luultavasti estäisi vajoamisen. Firma, joka on ottanut työn vastaan, tulee viikolla 31. Mutta nyt en tiedä, miten se käy.
Valmistaakseni firmaa varten raivasin kukkapenkin pois ja aioin myös nostaa lattian. Mutta ennen kuin aloitin lattian kanssa, huomasin, että yksi alla olevista palkeista alkaa taipua, mikä saa kuistin kallistumaan. (Voi olla vaikeaa nähdä kuvista, mutta mielestäni pilarikin kallistuu hieman vastakkaiseen suuntaan, ikään kuin se yrittäisi taittua kuin polvinivel.) Jos olen rehellinen, minusta näyttää siltä, että se on akuutissa sortumisvaarassa!
Nostin vähän lattialautoja päästäkseni paremmin käsiksi (mutta en tiedä uskallanko purkaa paljon enempää nyt).
Mitä luulette vakuutusyhtiö sanoo, onko tämä jotain, joka voisi kuulua kodinvakuutukseen, eli ENNEN kuin "todellinen" vahinko tapahtuu?
Jos katsoo itse rakennetta, huomaa, että siellä on vain muutama naula kiinnitettyjen palkkien välillä. (Huijausta sanoisin, mutta olen vain kotinikkari).
Kaikki neuvot, mitä voin tehdä tilanteelle sekä akuutisti että pitkällä aikavälillä, otetaan vastaan lämpimästi!!!
Terveisin
Fredrik
Plinttisi näyttävät olevan valettu vanhoihin asbestituuletusputkiin. Varmista, että yritys ei veloita kohtuuttomia kustannuksia niiden käsittelystä. Parempi hoitaa se itse siinä tapauksessa.
Miksi ei vain:
1. Peruuta urakoitsijat.
2. Nosta hieman lepotasoa niin, että palkki kevenee (tunkki tai vahvat kaverit)
3. Suorista vesova palkki.
4. Ota 45x45 rima ja ruuvaa kiinni "kulmaan" niin, että palkin paikka kiinnitetään lattiarimaan. Tee näin useissa kasoissa.
5. Nosta koko lepotaso niin, että se on vaakasuorassa.
6. Laita sopiva määrä lautakappaleita plinttiin ja laske palkki alas.
Tällä hetkellä olen hieman shokissa!
Mutta kuvauksesi perusteella vaikuttaa siltä, että sen voi kuitenkin korjata!
Kiitos sinulle!
Nyt voin varmaan nukkua kuitenkin!
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Se ei ollut siistiä, mutta näyttää siltä, että ne ovat hieman liian pieniä ja kevyitä asioita aiheuttaakseen katastrofaalisen romahtamisen. Voit hankkia säännön, jonka kiinnität tilapäisesti olemassa olevan säännön sisäpuolelle, joka on paalujen päällä. Sitten tuet alle laudankappaleilla muutamassa paikassa. Ota tavallinen pylvästunkki ja nosta varovasti yksi paikka kerrallaan. Sitä mukaa kun nostat, laitat laudankappaleita väliaikaisen kantopuun alle, kunnes kaikki on tasossa. Katso kattoa, kun nostat, jotta se ei ala irvistää liikaa jostain kohtaa. Kun kaikki on tasossa, on aika päättää, vaihdetaanko olemassa oleva kantopuu uuteen vai suoristetaanko ja kiinnitetäänkö se paremmin kuin se on nyt.
Inget att ligga sömnlös för det där inte! Sov på saken så får du nog rätsida på det där imorgon om du vill!
Hyvin sanottu!
Aivan mitä Fredan44 tarvitsee
Voisin kuvitella lisäksi liimaavani + ruuvaamalla 45x45 regeli pystysuunnassa kiinnitymässä olevaan palkkiin, ja sitten poraamalla ja plugilla/ruuvaamalla kiinni pilariin ja kiinnittämällä tämän apusäännön pitämään eteisen lattiasääntöä järjestyksessä.
Tuohon et tarvitse mitään käsityöläistä! Seuraa vain MathiasS:n vinkkejä ja pidä lisäksi silmällä kattoa kuten Avemo kirjoittaa, niin korjaat sen tunkilla, ruuvinvääntimellä, muutamalla laudankappaleella, vähän 45x45:llä ja kourallisella sopivan pituisia ruuveja.
Jos perustus on vinossa tai löysä, voit kiinnittää sen seinään ja/tai muihin perustuksiin, kun olet suoristanut kaiken.
Se on helppo korjata itse.
Jos olet epävarma, kysy neuvoa asiantuntijalta, mutta minun maailmassani se on helppo ja halpa korjata itse.
Tunkit tai vipuvarsi auttavat sinua.
Ehkä oikaista jonkun peruspalkin, voi olla tarpeen uusia peruspalkkeja, mutta jos laskeutuminen jatkuu, laittaisin välipalan masoniittia joka neljäs vuosi.
ÄLÄ UNOHDA TARKISTAA KIINNITYSTÄ TALON RUNKOON!
Jos tässä on fuskattu, voi olla fuskattu sielläkin, ei ole hauskaa, jos se irtoaa seinän kohdalta.
Nyt en halua tehdä sinua huolestuneeksi, tarkista kiinnitys ja vahvista tarvittaessa kulmaraudalla tai muulla tarkoituksenmukaisella kiinnikkeellä.
Onnea matkaan ja älä unohda pitää meitä ajan tasalla
Hei!
Kiitos kaikista vastauksista ja avusta!
Työ valmistui noin kuukausi sitten.
Nyt tuntuu siltä, että voin rentoutua.
Nyt etukuisti seisoo uudella laatalla.
Myöhemmin aion muurata ympärille ja vaihtaa niin, että se seisoo muurilla.
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Näyttää siistiltä mielestäni. Hyvä, että on hieman ylimääräistä säilytystilaa portaiden alla myös. Näyttää olevan hyvä paikka säilyttää laudanpaloja, vanhoja sankoja, kottikärryjä, lasten talvileluja ja vähän muuta romua.
Hei!
Ei, levyn ja tolppien välissä ei ole pahvia, vaikka pitäisi olla.
Ajatuksena on siis, että etukuistin alapuolinen tila muurataan, tolpat poistetaan ja etukuisti tuetaan muurille. Etukuisti rakennetaan sitten sisään. Toivon saavani tämän valmiiksi vuoden sisällä.
Ystävällisin terveisin
Fredrik