yritän ymmärtää, miten mittaan tietääkseni, mikä kulma, askelmien määrä jne. minun pitäisi olla parvekkeeltani tuleville vaunuosilleni. Onko olemassa tapaa mitata? Esim. korkeusero?
Yksi askelma on noin 16-19 cm korkea. Joten ensin korkeus jaetaan sillä. Silloin saat selville askelmien määrän.
Sen pitäisi askelman olla 25-34 cm syvä. Sitten otat yllä saadut askelmien määrän ja saat pituuden. Suosittelisin ottamaan lankun ja piirtämään kaiken ylös, sillä on helppo unohtaa ylitys ja sokeat askelmat
Sävelkaavan kaava on
Askelpituus + 2 x askelkorkeus = kuusikymmentä - kuusikymmentäkolme cm.
Esimerkki
Askelkorkeus 15 antaa pituudeksi 30
Askelkorkeus 16 askelpituus 28
Askelkorkeus 17 askelpituus 26
Askelkorkeudet 13 - 17 cm koetaan normaaleina. Rajaa voidaan venyttää, mutta portaita, joiden kallistus on yli 45 astetta (korkeus 20 pituus 20), ei pidetä ammattimaisina.
Kaikkien askelmien portaissa tulee olla sama korkeus ja pituus.
Jos piirrät muutamia erilaisia vaihtoehtoja, huomaat, että yksi askel lisää pidentää portaita paljon enemmän kuin luulisi. Sen lisäksi, että yksi askel lisätään, kaikki askelmat pitenevät.
Henkilökohtainen mieltymykseni ulkoportaille on askelkorkeus 15-16. Askelpituus tyyppiä 30. Se voi liittyä siihen, että minulla on jiirisaha, joka kestää 60 astetta...
Ystävällisin terveisin, Findus
Lisäys:
Tee aina ulkoportaita kiilojen kanssa nousukaiteiden päälle. Sisäänrakennetut askelmat ovat vaivalloisia puhdistaa lumesta ja lehdistä. Loppu.
Vagn onhan yleinen arkipäivän sana, kun taas vang ei ole, joten on kai melko ymmärrettävää, että tavallinen ihminen luulee, että se on vagn-.
Jo, niin se voi olla, mutta se on silti vähän noloa, että eräät rakennustavaraliikkeet eivät tiedä oikeaa nimitystä.
edit: Minun täytyy ehkä peruuttaa tämän osalta, sillä näyttää siltä, että useimmat rakennustarvikeliikkeet tietävät nykyään, että se on vangstycke.
Muutama vuosi sitten kuitenkin todella moni kirjoitti vagnstycke...
yritän ymmärtää miten minun pitäisi mitata, jotta tiedän mikä kulma, askelten määrä jne. minun pitäisi olla parvekkeeni kaiteissa. Onko olemassa tapaa mitata? Esimerkiksi pudotuskorkeus?
[kuva]