hei, tästä aiheesta on aika monta keskustelua. Mutta olen silti hieman epävarma. Aion liimata kipsilevyä rapatulle betonille tänään. Olen ostanut sopivan liiman tuubissa. Mutta liiman ohjeet tai muut tiedot eivät kerro, miten levy pitäisi pitää paikallaan kovettumisen aikana.
Se ei varmaankaan "imeydy" kiinni kuten kaakelilaatta suoraan. Pitäisikö levy kiinnittää tilapäisesti muutamalla ruuvilla, jotta se saa painetta päälle?
Minulla on vain reilu kaksi metriä vastakkaiselle seinälle. Joten voin myös leikata kaksi lautaa, jotka laitan samansuuntaisesti pitämään painetta hetken aikaa?
Miten yleensä tehdään?
Kyseessä on vain kaksi kipsilevyä, jotka pitää kiinnittää.
Laittaisin todennäköisesti koolaukset toisen seinän ja levyjen väliin, pystysuorat koolaukset levyjen päälle ja vaakasuorat niiden ja seinän väliin. Mutta jos sinulla on tarpeeksi liimaa, niiden pitäisi pysyä melko hyvin ilman koolauksia.
Onko rappaus kunnossa? Eikö murene, jos vedät käden yli?
Ei, rappaus on hyvä ja tasainen. Loput rapatuista seinistä pitää tasoittaa kokonaan. Vain tämä pieni osa pitää kipsata, jotta se on samalla tasolla seinän jatkeen kanssa. Ensimmäinen levy kiinnitetään koolauksiin, ja viimeinen osuus liimataan, jolloin päällekkäisyydeksi tulee noin 30 cm. Sitten tulee tuskin puolitoista levyä, jotka kiinnitetään vain liimalla.
Käytän Sikabond 500:aa. Minulla on kaksi tuubia, joten voin käyttää yksi tuubi per levy, jos tarpeen, eihän tässä tarvitse säästellä.
Tunsin vähän rappausta nyt, ja se on valmis. Se murenee itse asiassa hieman. Olen purkanut osan näistä seinistä, ja rappaus on todella kovaa. Mutta mureneminen voi vaikuttaa tarttuvuuteen. Aion kokeilla harjata/imuroimalla sen perusteellisesti.
Ensimmäinen levy ylhäällä, tarvitsen ehdottomasti lisää liimaa. Pelkästään 30 cm levyyn meni puoli tuubia.
En tiedä liioittelinko määrää, mutta en usko niin
Kyllä, olen ratkaissut tämänkin. Mutta nyt olin jo ostanut sen verrattain kalliin liiman. Joten jatkan sillä nyt. On vain vähän kipsattavaa. Ja vältyn sekoittamiselta.
Mutta kipsi on loppu. Joten täytyy mennä ostamaan lisää ensin. Ja joku tuubi liimaa myös.
Olen liimannut kipsilevyjä, rappauksen ja tiilen vasten kipsilaastilla, hyvällä tuloksella. Halpaa ja riittää pitkään myös. 129 kr 20 kg säkki Byggmax:ssa
Olen lukenut paljon hyvää kakelfixistä. Kuten joku kirjoitti aiemmin. Se riittää laatoille rappauksen/betonin/tiilen päälle. Se riittää laatoille kipsiin. Joten sen pitäisi riittää kipsille betonia vasten. Arvaan vapaasti, että levy "tarttuu kiinni" seinään tämän kanssa, joten levyä ei tarvitse jännittää. Nyt kiinnitin omani levyliimalla, kun koolaukset loppuivat, tulppasin ja ruuvasin suoraan viimeisen levyn läpi sen jälkeen, kun se oli liimattu paikalleen. Kumpikin meni melko sujuvasti.
En tiedä tarkalleen kuinka kauan sen pitäisi kuivua. Mutta sen antaa olla näin päivän ajan luullakseni.
PS. Levyliima haisee melko voimakkaasti pari tuntia. Joten on hyvä muistaa huolehtia hyvästä ilmanvaihdosta seuraavalla kerralla.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.