Minulla on rivitalo, yhteensä 88 neliömetriä kahdessa kerroksessa, jota olen täydellisesti remontoimassa. Mietin nyt, mitä tekisin seinien kanssa. Ne koostuvat nykyään raakaspontista + 13 mm kipsistä. Olen ajatellut laittaa uutta 13 mm kipsiä, koska minulla on aiempia huonoja kokemuksia tapetoinnista jne. Uusi kipsilevy antaisi mielestäni täydellisen pinnan kaikin tavoin.
Pitäisikö minun:
1) Purkaa kaikki nykyinen kipsi ja asentaa sitten uusi
2) Laittaa uusi kipsi nykyisen päälle.
On tietysti enemmän työtä purkaa olemassa oleva, mutta se "tuntuu" paremmalta tehdä perusteellisesti, ja se helpottaa sekä säästää aikaa sähkömieheltä, joka aikoo vetää kaikki sähköt uudelleen talossa. Kun olen jo aloittanut ja puhaltanut koko talon auki, tuntuu, että vanhan kipsin poistaminen on vain muutaman lisätyöpäivän arvoinen.
Olenko hakoteillä? Onko järjetöntä purkaa vanha kipsi ensin?
Kuinka huonossa kunnossa olemassa oleva kipsilevy on? Jos asennat uuden, vaatii se kuitenkin tasoitusta, joten etkö voi pelastaa olemassa olevaa kunnon hiomalla ja tasoittamalla?
Seiniin vedetään paljon sähköjohtoja ja myös jokin vesijohto, joten vaikka miten tekisin, nykyinen pinta tulee olemaan niin ruma ja uritettu, että mielestäni sen palauttaminen on liian aikaa vievää eikä lopputulos tule olemaan samanlainen kuin uudella kipsillä.
Olen tietoinen siitä, että uusi kipsilevy vaatii saumausta, mutta olen tehnyt sen aiemmin ja mielestäni se on aivan eri asia kuin koko seinien tasoittaminen.
Jos uusit koko sähkön ja olet kuitenkin ajatellut laittaa uudet kipsit, olisin repinyt vanhan pois. Se antaa hyvän joustavuuden, kun uusia putkia pitää asentaa, kuten tässä omasta projektista.
Etu vanhan kipsin säilyttämisestä (sen lisäksi, että vähennät kaatopaikkajätettä) on, että saat hieman enemmän äänieristystä, mikä ei koskaan ole väärin. Aseta uusi kipsi vanhan päälle siten, että saumat ovat siirrettyjä, ja käytä ruuveja, jotka ulottuvat sekä uuden että vanhan kipsin läpi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.