Aion pian aloittaa kellarissa olevan huoneen sisustuksen ja tarvitsen vähän apua ja neuvoja siitä, miten minun tulisi toimia seinien kanssa. Alla olevassa luonnoksessa on kaksi ulkoseinää (ne, jotka on merkitty eristettäväksi). Näitä seiniä ei ole eristetty tällä hetkellä. Ulkopuolella on Platon-matto, mutta kuten sanottu, ei eristystä. Yläosassa oleva seinä on sisäseinä (betonia) sisustettuun ja lämmitettyyn takkatilaan päin. Vasemmalle tulevat uudet seinät.
  • Nyt tarvitsen vähän neuvontaa siitä, miten minun pitäisi edetä. Pitäisikö minun rakentaa uudet seinät ympärilleni, saadakseni hyvän sileän sisäseinän (kipsi)?
  • Pitäisikö minun jättää ilmarako kaikkiin seiniin, myös sisäseinään takkatilaan päin.
  • Tarvitaanko ilmarako myös katon yläosassa, jotta saisimme ilman kiertämään?
  • Alakuvassa oleva seinä tuntuu, että siinä on tehty jotain, kun koputtaa niin ei tunnu kiinteältä betonilta. Pitäisikö minun yrittää tehdä aukko seinään nähdäkseni mitä on tehty, vai rakentaa uusi seinä?

Haluaisin mielellään rakentaa mahdollisimman vähän huoneen sisään, jos se ei ole tarpeen.

Otan kiitollisena vastaan kaikki ajatukset, pohdinnat ja vinkit.

Piirustus kellarin huoneesta, jossa on mitat ja merkinnät eristettäviksi seiniksi; uusi ovi ja suljettava ovi gillestugan suuntaan.

Tarkoitatko, että ulkoseinät pitäisi eristää ulkopuolelta? Vaihtoehto, eristää sisältä, on hyvin dokumentoitu riskirakenne. Tämä pätee, vaikka sinulla olisi platonmatto ulkopuolella kellariseinää haluan väittää. Toisaalta ei aina tarvitse olla niin hemmetin peloissaan kellareista ja orgaanisista materiaaleista. Kellarien ympärille syntyy helposti hysteriaa, mutta joissakin tapauksissa orgaaniset materiaalit toimivat, huomattavasti useammissa tapauksissa ne eivät toimi. Jos tunnet talosi kohtuullisen hyvin, uskon että voit tehdä suhteellisen hyvän oman arvion. Ellet nyt sitten luonnollisesti laita eristystä ja koolauksia suoraan ulkoseinää vasten.

Pitkä selitys orgaanisista materiaaleista, mutta jos ehdottomasti haluat eristää sisältä niin... Muuten paras on tietysti vain rapata seinät, maalata silikaattimaalilla ja nukkua rauhassa yöt.

Eristys ei ole se suuri kysymys. Ei ainakaan minulle. Haluan vain rakentaa huoneen hyvällä tavalla, jotta siellä voi asua ilman riskejä myöhemmin. :)

Silloin voit luultavasti jättää eristyksen pois ja käyttää rappattuja seiniä silikaattimaalilla. Vaihtoehtoisesti voit rakentaa seinät teräskiskoilla, jotka eivät ole kosketuksissa ulkoseinän kanssa (henkselit ja vyö). Tähän voit sitten kiinnittää kipsilevyt ja, kuten itse mainitset, jättää ilmarako alhaalta ja ylhäältä. Olen itsekin harkinnut tätä, mutta mielestäni on olemassa riski, että kipsilevyn taakse muodostuu suuri pölykertymä. Kukaan ei ole pystynyt vastaamaan kysymykseeni tästä asiasta.

Olen nyt aikeissa tehdä seuraavasti.

Eristyspelti lattialle niin, että se peittää lattiaregelin, ei ylös seinää vasten.

Peltiä ympärille (en tiedä voinko laittaa ne suoraan seinää vasten, vai ilmaraolla, koska en aio laittaa eristystä)

Parkettilattia muovin päälle, sitten kipsi ulkopuolelle regeliin.

Ilmarako ylös jopa 1 cm asti.

Olenko oikeilla jäljillä? Pysäytä minut muuten nyt!. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.