Eilen illalla tulivat kattotuolit... olin todella yllättynyt siitä, että ne olivat niin suuria... olinhan nähnyt ne vain kuvassa...

10 metriä pitkät ja 4 metriä korkeat kehikkokattotuolit... 25 kappaletta, jotka asennetaan cc60:lle autotalliin, voin lisätä.

Nämä nostetaan runkoon, joka on 4,40 metriä korkea...

Toivottavasti voin seisoa kaivinkoneen kanssa nostopuomi keskellä laattaa ja nostaa ne yksi kerrallaan...

Olen ajatellut aloittaa päädystä ja työskennellä tien toiselle puolelle.

Miten kiinnitän ne saumahirteen? Olen ajatellut ruuvata alhaalta suoraan kattotuoliin noin 6x100 ruuvilla, ehkä 2 kappaletta viistosti molempiin kattotuolien päihin...
Olen lukenut, että monet käyttävät kulmalevyjä, mutta onko tämä todella tarpeen?

Sitten ne pitää tietenkin tukea... ensimmäisen päädyn kattotuolin ajattelin kiinnittää kahdella pitkällä palkilla, jotka ruuvaan pystysuoraan ulospäin pilarirunkoon ja nostan niin korkealle, että ne voidaan ruuvata kiinni myös kattotuoliin...

Seuraava tulee cc60:lle - lähelle!

Koska kyseessä ovat kehikkokattotuolit, ehkä pitäisi rakentaa lattia tilaan ja jatkaa sitä sitä mukaa kun ne asennetaan, niin pääsee kyllä tukemaan paljonkin siinä tilassa...

Muuten en oikein tiedä, uskaltaako kiivetä noin 8 metriä ylös kattotuoleissa niitä tukemaan...

Joo nyt muutama vinkki kelpaisi! :)

S
mies tilaa rahdin ja noston paikan päällä,
sinun ei tarvitse tulla ylimmälle tasolle ja tavoitella ehkä puolet yläkehyksestä kummallakin puolella.
kulmarauta tai taivutusnauha kattotuolit saavat suuria kuormia.

suositteletko tilaamaan noston ulkopuoliselta, kun minulla on kattotuolit kotona sekä kaivinkone nostovarrella, jolla suunnittelin nostavani?

okei, kuulostaa hyvältä, ettei tarvitse pyrkiä ylimmäs... ullakkotila on noin 4,2 metriä leveä ja 2,4 metriä korkea... jos pyrin tilassa noin 2-2,2 metrin korkeuteen tai niin, ehkä se riittää?

sitten vaaditaan myös, että rakennan jonkinlaisen lattian runkoon, jotta siellä voi kävellä... mutta puutavaraa minulla on jonkin verran...

suosittelet siis kulmia kuitenkin... tällaisia? https://www.byggmax.se/spik-och-skr...plattor/vinkelbeslag-med-forstarkning-p234290
hmm 4 per kattotuolis on 36:- x 25 kpl = 900 + ruuvit varmasti 500:- lisää... mutta tähän kannattaa kuitenkin panostaa siis?

mitä arvelet, että päätyyn laitetaan pystyyn 2 runkotolppaa, joihin voi kiinnittää ensimmäisen kattotuolin, jotta se pysyy tukevasti, on hankalaa tukea yksinäistä kattotuolia...

kiitos vastauksesta, arvostan, että voi keskustella asioista osaavampien kanssa kuin itse :)

• Tykkään
pstrand
  • Laddar…
S
enimmäkseen, jotta itse välttyy nostamasta mukavampaa ja nostaa kuorma-auton teleskoopilla.
älä koskaan työskentele yksin, kun sinun pitää nostaa tavaroita.
joskus on tapahtunut, että on laitettu lautoja alarungolle ja seisty tikkailla tukemaan ylös, kun kaikki kattoristikot ovat paikoillaan.
olen ajanut kulmia ilman vahvistusta.

Unohda skråskruvaaminen, se ei ole kestävää! Kulmat suositellaan!

• Tykkään
brasklappen
  • Laddar…
Kiitos inputista!
Siis kulmaraudat, mutta niitä ei tarvitse vahvistaa?
Ja ovatko ne nauloilla vai ruuveilla kiinnitettävät? Ehkä 8-10 per kulma?

Aion ottaa apua, kun ne laitetaan paikoilleen, joten en todellakaan aio tehdä kaikkea itse...

Hyvä idea laittaa lattia alakehikkoon muutamilla lankunpätkillä... Ei tarvitse olla maailman paksuinta, koska kattotuolit ovat cc60
Sieltä voi sitten nousta ylemmäs ja tukea ylemmissä osissa, kun kaikki kattotuolit ovat paikoillaan...

Suunnittelee päänsä sisällä niin paljon, että tulee aivan pyörryttävä olo :)

Joudun varmaan pidentämään nostokoukkua noin 1 metrillä, jotta yletän ylös reilusti... Mutta kattotuolit painavat vain 120 kg kappale, joten se ei ole mikään ongelma :)

S
menee nopeammin nauloilla. käytäisin ruuvi joka kerta.

ole vain varovainen. 120kg kattotuoli voi aiheuttaa paljon vahinkoa

Aivan... Korkeus on pahinta.. Mutta olen aina varovainen!

Olen ajatellut rakentaa rakennustelineet runkopuusta siihen asti kun kattoa ryhdytään asentamaan, mutta olisiko sellaisesta hyötyä jo siinä vaiheessa, kun kattoristikot laitetaan paikoilleen, mitä mieltä olette?

Tuntuu siltä, että ainoa asia mitä tehdään päätyhirren kohdalla on juuri kulmarautojen kiinnittäminen... Mutta sen pitäisi onnistua yhtä hyvin tikkaista...

S
on aina mukavampaa työskennellä ställningiltä.

pitää tuoda apurini jonakin päivänä suunnittelua varten... niin saamme nähdä mitä hän ajattelee... kumpikaan meistä ei ole puuseppä, mutta yleensä keksimme suurimman osan asioista :)

mutta kelpaako kulmat, jotka ovat 70x70x55 ja 2,5 mm paksuja ilman vahvistusta
ne löytyivät Biltemasta 5:- kappale, kuumagalvanoituja. pitäisikö niitä käyttää kummallakin puolella kattotuolia eli 4 per kattotuoli?
kattotuolien toimittaja ajatteli, että riittää yksi kummassakin päässä kattotuolista vastakkaisella puolella, ja että se oli parempi kuin kiertoruuvata

Kattoni kattotuolit kiinnittivät puusepät yhdellä kulmalla per sivu. Kulmat asetettiin ensin vasapalkkiin, sitten kattotuolien sijoittaminen kävi paljon nopeammin, kun sijoitus vasapalkkiin oli jo kiinnitetty. Alareunan mittausta ei tarvittu, koska kulmat osoittivat tarkan sijainnin. Ensimmäinen kattotuoli kiinnitettiin vinotuilla laatasta, mutta sinulla voi olla ongelmia kattokorkeutesi ja 0,6 m välin vuoksi kattotuolien välillä, minun kattotuolini ovat 1,2 m välein. Mutta jos kiinnität ensimmäisen kattotuolin kunnolla, niin muiden lukitseminen on helppoa, kun ne kiinnitetään ensimmäiseen kattotuoliin.

• Tykkään
camaro1969
  • Laddar…
koska minun kattotuolit ovat melko suuria, ei varmasti haittaa käyttää 2 kpl per puoli, eli 4 per kattotuoli...

minun pitäisi pystyä sijoittamaan kuten sinulla, joten mittaus on jo valmis ja kun sitten on saatu kattotuoli paikalleen, voi kiinnittää toisen toiselle puolelle...

kiitos vastauksesta!

onko muilla vinkkejä ja ideoita? otetaan kiitollisena vastaan!

joskus käy niin, että ei ole ajatellut tiettyjä asioita, jotka jälkikäteen olisivat voineet auttaa paljon!

Ole myös tarkka mitatessasi niitä kiinnittäessäsi, jotta ne eivät jää vinoon. Mittaa myös seinät/runko, jotta ne voivat liikkua, kun työnnät kattotuoleja siellä ylhäällä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.