Hei!
Suunnittelemme aidan rakentamista tonttimme ympäri.
On melko suuri tontti.
Emme halua kärjikkäitä tai suoria lautoja, siis yläreunaan, vaan pyöristettyjä. Olen nähnyt sellaisia monilla tonteilla! kysymys on nyt, onko jollakulla vinkkejä mistä voi ostaa valmiiksi leikattuja lautoja? Vai onko se niin, että pitää varautua pistosahan terillä ja hiomakoneella ja alkaa leikata ja muotoilla itse?
En tiedä ostopaikkaa. Se kuulostaa mukavalta tehtävältä harrastenikkarille. Rakenna sapluuna pistosahalle, valitse oikea terä, harjoittele lautapaloilla, tee karkea leikkaus lautoihin, sahaa niiden ympäri.
Tein näin, kun muotoilin pyöristettyjä kulmia tammilaudoille. Se vei jonkin verran aikaa sapluunan rakentamiseen ja oikean terän valitsemiseen.
Käytin kotitekoista kuviosahapidikettä ja sahasin uudet terassilaudat. Samankaltainen kuin ensimmäisessä kuvassa.
Sekä pyöristetty yläosa että hieman koristetta alareunassa. Ei tullut millimetrintarkkaa, mutta selvästi hyväksyttävää.
Jyrsinkin etupuolelle profiilin sitten.
Olen kokeillut kuviosahalla ja valitettavasti siitä ei tullut kovin hyvää. Varsinkin oli vaikeaa saada molemmat puolet hienoiksi, vaikka otin hitaasti ja annoin terän tehdä työtä. Ehkä harjoitus ja tekniikka tai väärä sahanterä. Mietin, että sahaisin karkeasti ja hioisin sitten, mutta tuntuu vaikealta tehdä 100 samanlaista. Mietin jyrsintä sen sijaan, mutta ei ole käsijyrsin. Koska säle on vain 40mm leveä, säde on suhteellisen pieni, mikä tekee siitä vaikeampaa onnistua kuviosahalla verrattuna isompaan säteeseen.
Olen kokeillut kuviosahalla, mutta valitettavasti se ei sujunut kovin hyvin. Etenkin oli vaikeaa saada molemmat puolet siisteiksi, vaikka etenin hitaasti ja annoin terän tehdä työnsä. Ehkä harjoitus ja tekniikka tai väärä sahanterä. Mietin, jos sahaisin karkean muodon ja sitten hioisin sen, mutta 100 samanlaisen tekeminen tuntuu vaikealta. Mietin myös jyrsimistä, mutta minulla ei ole käsijyrsintä. Koska säle on vain 40 mm leveä, sen säde on suhteellisen pieni, mikä tekee siitä vaikeamman onnistua kuviosahalla verrattuna isompaan säteeseen.
Sahaaminen kuviosahalla on pitkälti materiaalilaji.
Hyvä kone teränohjauksella, oikea terä tehtävään ja oikea heiluriliike terälle.
Kokeilin kerran sahata lattialaattoja palvelinhalliin huonolla sahalla/ huonolla terällä. Ne ovat todella paksuja kuitulevyjä. Heti kun aloitin sahaamaan kaarta, terä alkoi kallistua eikä leikkaus ollut enää 90 asteen.
Olen kokeillut sahata lehtisahalla ja valitettavasti se ei mennyt kovin hyvin. Erityisesti oli vaikeaa saada molemmat puolet siisteiksi, vaikka otin sen hitaasti ja annoin terän tehdä työnsä. Ehkä harjoittelua ja tekniikkaa tai väärä terä. Miettinen karkean sahaamisen ja sitten hiomista, mutta tuntuu vaikealta tehdä 100 samanlaista. Mietin jyrsimistä sen sijaan, mutta minulla ei ole käsijyrsintä. Koska säle on vain 40 mm leveä, säde on suhteellisen pieni, mikä tekee siitä vaikeamman onnistua lehtisahalla suureen säteeseen verrattuna.
Niin heikkoa kuin 40 mm sahaisin kulmat pöytäsahalla/viiltosahalla ja sitten nauhahiomakoneella karkealla paperilla säteelle.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.