Talorakenteen harjalla on kaksi palkkia, jotka tukevat kattotuoleja. Nämä palkit kulkevat koko talon läpi ja näkyvät talossa (katto on korkealla), mutta jatkuvat myös ulos ja näkyvät ulkona, kun katto jatkuu terassin yläpuolella.

Yläpohjassa näkyvät kaksi puista palkkia, jotka tukevat kattorakennetta. Palkit ovat osittain vaurioituneet ja niissä on halkeamia.

Palkit ovat poikkileikkaukseltaan 90x410 (mutta kulkevat ehkä noin 10 metriä talon läpi). Muutama vuosi sitten huomasin, että toinen niistä oli lahonnut melko paljon, katso tämä kuva:

Vanha, halkeillut puupalkki talon katossa, jossa näkyy kulunut ja rapistunut puu, joka vaatii huoltoa.

Poistin silloin suurimman osan lahoontuneesta palkista, pakkeloin ja maalasin. Kuitenkin olen saanut uusia halkeamia, ja huomasin kokeillessani ruuvimeisselillä, että palkki ei ole täysin kuiva eikä missään tapauksessa hyvässä kunnossa (osa voi murentua...).

Tilanne tekee todella hermostuneeksi - näiden kahden kantavan palkin vaihtaminen tarkoittaisi, että koko katto pitäisi nostaa ja se köyhdyttäisi minut.

Joten miten tämä voitaisiin ratkaista? Riittäisikö, että odotan hieman lämpimämpää säätä, poistan mahdollisimman paljon huonoa puuta, annan sen kuivua ja sitten pakkeloin ja maalaan uudelleen?

Vai miten minun tulisi ratkaista tämä?

Olen erittäin kiitollinen ehdotuksista!
//O

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Tasoite ei kanna mitään, joten voit lopettaa sen.

Jos et voi peittää/säilyttää sään kestävyydellä palkkeja sillä aikaa kun niissä on vielä kantavuutta, sinun täytyy ilmeisesti vaihtaa ne pian.

• Tykkään
Violina
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Kitti ei kanna mitään, joten voit lopettaa sen käytön.

Jos et voi päällystää/suojata palkkeja säältä samalla kun puutavara vielä kantaa, sinun täytyy varmaan vaihtaa ne pian
Miten suojaan ne säältä?

Onhan vain äärimmäinen osa kastunut.
Ja tuo pirun maali vain vahingoittaa ja pitää kosteuden sisällä, jolloin se lahoaa.
Mutta siitä huolimatta sinun ei tarvinnut vaihtaa koko palkkia, jos vain äärimmäinen osa oli lahonnut.
Se kannattelee vain äärimmäistä kattotuolia.
Hyvin vähän kuormitusta siellä ulkona, joten ei ongelmia liittää uusi osa, jos se tulisi tarpeelliseksi.
Raaputa pois kaikki maali jonka olet levittänyt, öljyä pohjamaaliöljyllä. Jos haluat siistiä, voit paklata ikkunakitillä.

• Tykkään
Håstad-Johan
  • Laddar…
GoC GoC sanoi:
On vain kaikkein uloin osa, joka on kostunut.
Ja tuo pirun maali aiheuttaa vain vahinkoa ja sulkee kosteuden sisään, niin että se lahoaa.
Mutta joka tapauksessa sinun ei tarvinnut vaihtaa koko palkkia, jos vain uloin osa on lahonnut.
Se kannattelee vain ulointa kattovasaa.
Hyvin vähän kuormitusta siinä kaukana ulkona, joten ei ongelmaa liittää uusi osa, jos se olisi tarpeen.
Rapsuta pois kaikki maali, jonka olet laittanut, öljyä pohjaöljyllä. Jos haluat siistiä, voit kittiä ikkunakitillä.
Ah, kiitos! Mutta tarkoitatko, että minun ei pitäisi maalata lainkaan??!! Minunhan pitäisi maalata se uudestaan, kun se on öljytty, vai mitä?

Olen miettinyt jonkinlaista sääsuojaa.. Peltiseppä voisi ehkä koota jotain, mitä voisi laittaa päiden päälle...

/ATW

• Tykkään
Jonatan79 ja 2 muuta
  • Laddar…
Kuten aiemmin kirjoitin, vain äärimmäinen osa on vahingoittunut. Vähän riippuen siitä, kuinka pahasti se on, vaihtaisin vahingoittuneet osat uuteen puuhun. Kun se on tehty, peittäisin puolen joko jollakin materiaalilla. Esim. vähän puupaneelia tai metallilevy, joka voisi ulottua hieman pitkin palkkia, taloon päin. Paneeli, levy asennetaan siten, että niiden väliin jää ilmarako (jotta mahdollinen kosteus pääsee ulos).

Ola Melén Ola Melén sanoi:
Ah, kiitos! Mutta tarkoitatko, ettei minun pitäisi maalata ollenkaan??!! Minun täytyy kai maalata se uudelleen sen jälkeen kun se on öljytty, vai mitä?
Jos aiot maalata, sinun täytyy maalata öljymaalilla. Ei missään nimessä akrylaatilla, koska se on tiivis ja vangitsee kosteuden sisään. Peitteenlasyyri voi toimia. Mutta puu säilyy parhaiten täysin käsittelemättömänä.

Tuhannet kiitokset piirroksesta @Knight !!! Arvostan.

Yksi kysymys vain - jos nyt hion maalia ja poistan kaiken näkyvän lahon, kuinka rakennan palkin uudelleen (huomaa, että tämä on vain ulkonäköä varten - minulla ei ole toiveita saada kantavuutta kitattua):

* Milloin voin alkaa käsitellä palkkia - milloin voin tietää, että se on riittävän kuiva? Kuinka arvioin sen?
* Kun palkki on tarpeeksi kuiva - pitäisikö kitattaessa käyttää synteettistä puuta? Vai jotain muuta?

Todella kiitollinen kaikesta avusta!
//Ola

Ola Melén Ola Melén sanoi:
Tuhannet kiitokset piirustuksesta @Knight !!! Arvostan.

Vain yksi kysymys - jos nyt hion maalin alas ja poistan kaiken näkyvän lahon, miten rakennan palkin uudelleen (huomaa, että tämä on vain ulkonäön vuoksi - minulla ei ole toivoa kyetä kittaamaan kantavuutta):

* Milloin voin alkaa käsittelemään palkkia - mistä tiedän, että se on tarpeeksi kuiva? Kuinka arvioin sen?
* Kun palkki on tarpeeksi kuiva – pitäisikö kitata synteettisellä puulla? Vai jotain muuta?

Erittäin kiitollinen kaikesta avusta!
//Ola
Raaputa pois maali, se on syyllinen tähän tilanteeseen.
Anna kuivua kevään aikana.
Ikkunakitti käy hyvin kittaamiseen. Se tehdään pellavaöljystä ja liidusta, joten se on hyväksi puulle.
Sitten voit maalata öljymaalilla, näyttää melkein siltä, kuin olisit levittänyt akrylaattimaalia kahden ensimmäisen viestin kuvan välille. Öljypohjainen ikkunamaali on hyvä tällaisilla alttiina olevilla paikoilla.

GoC GoC sanoi:
Raaputa pois maali, se on syyllinen tässä tilanteessa.
Anna sen seistä ja kuivua keväällä.
Tasoitus kitillä käy hyvin. Se on tehty pellavaöljystä ja liidusta, joten se on hyvä puulle.
Sitten voit maalata öljymaalilla, näyttää melkein siltä, että olisit levittänyt akrylaattimaalia ensimmäisen viestin kahden kuvan välissä. Se öljypohjainen ikkunamaali on hyvä tällaisissa alttiina olevissa paikoissa.
Tuhannet kiitokset!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.