Olin hieman utelias siitä, miten ne, jotka ovat muuttaneet uuteen tuotantoon, kokevat äänitasot lähinnä naapureilta, askeläänet, äänet jne. Mietimme itse uutta, ja yksi tärkeimmistä syistä oli se, että joskus tuntuu kuin askeleet kuuluisivat suoraan pääni päällä. Useimmat rakennusyritykset näyttävät tähtäävän ääniluokkaan B, mutta tulokset vaikuttavat hyvin vaihtelevilta, kun lukee jaettujen kokemusten perusteella. Jotkut kuulevat paljon, kuten meillä, vaikka meillä on 1960-luvulta peräisin oleva asunto, vaikka taso olisi saavutettu, kun taas toisia tuskin häiritään. Mitkä ovat teidän kokemuksenne?

Oma kokemukseni on, että mitä uudempi talo, sitä vähemmän kuuluu ääniä naapureista.

• Tykkään
Andned ja 1 muu
  • Laddar…
P
Luokka C:n ääniluokassa, joka on alin vaatimus, noin 20% häiriintyy edelleen äänestä luetun perusteella Boverketin sivuilta. Yleensä sen pitäisi olla paljon parempi äänistandardi kuin vanhemmissa rakennuksissa, mutta takuuta ei taida olla. Äänieristämättömyys on iso este, joten olen yrittänyt ottaa selvää, mutta se vaikuttaa olevan silkkaa arpapeliä. Rakennusyritysten välillä saattaa myös olla eroja laadun suhteen.

Mitä voi tehdä, on koputella seiniin näyttöjen aikana ja varmistaa, että ne ovat betonia eivätkä kipsiä asunnon erottavissa seinissä sekä tuntea, että lattiat ovat jämäkät eikä "kumisevat". Älä myöskään epäröi soittaa naapureihin ja kysyä tai napata heidät, kun he tulevat portista ulos :)

Olen nyt muuttanut sisään ääniluokka B:hen, ja olen lukenut, että pitäisi vaatia aika paljon ääntä kuullakseni, mutta huomasin tänä aamuna, että en vain kuule jokaisen vedon naapurin pölynimurista (yläpuolellani) vaan myös sen, kun se on päällä, pieni humina. Rakennettu JM:n toimesta ja valmis puolisen vuotta sitten. En ole vaikuttunut ja mietin, voinko reklamoida tai jotain, koska tämä tuskin pitää mitä on luvattu. Kuulen jokaisen pienen äänen, melkein pahempi kuin asuntoni vuodelta 1964.

talo on varmaan ainoa ratkaisu, jos ei halua vain olla mukana lotossa.

Mitä tarkoitat, että aiot reklamoida?

He ilmoittavat, että äänistandardi on B eli parempi kuin asumisen minimivaatimukset, jotka vastaavat C-luokkaa. Rakennukselle on annettu loppukatselmus, jolloin valvontamittaukset pitäisi olla suoritettu, jotta ne täyttävät B-luokan vaatimukset.

Ääniluokka B ei tarkoita, ettet koskaan häiriintyisi naapureistasi. Ilmaääntä tulee vähentää 56 dB asuinhuoneistojen välillä ääniluokassa B. Imuri on suunnilleen 70 dB, joten ei ole yllättävää, että kuulet naapurin imuroivan.

P
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että on surullista kuulla naapurin imurin rakennuksessa, joka on valmistunut vuonna 2019, yhdeltä Ruotsin suurimmista ja kokeneimmista rakennusyrityksistä. Olisin odottanut paljon enemmän.

Olen asunut vuonna 1993 valmistuneessa rakennuksessa, enkä muista koskaan kuulleeni naapurin imuria, paitsi silloin kun sekä minulla että naapurilla oli ikkunat/parveke auki.

Miten on muuten? Oletan, ettet kuule huutoja tai keskusteluja? Askeleita? Musiikkia? Muutan pian JM:n vuonna 2013 rakentamaan rakennukseen, joten palaan raporttini kanssa. En aio hyväksyä, että kuulen naapureita, koska en ole kuullut niitä talossa, jossa olen aiemmin asunut yli 10 vuotta. Jos näin käy, aion muuttaa uudelleen ja uudelleen, kunnes löydän jotain optimaalista. Se on todella pahinta, kun kuulee naapurit. Mutta se johtuu siitä, että menin maailman vähiten äänieristävästä talosta kurjaan rivitaloon, jossa oli piittaamattomia naapureita, jotka jättivät täysin huomioimatta naapurinsa. Yhdistelmä psykopaatteja, jotka soittavat musiikkia ympäri vuorokauden täydellä voimakkuudella ja huono äänieristys ei ole hauskaa ja jättää jälkensä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.