Aiomme remontoida yhden talon huoneista. Siitä tulee lastenhuone, ja se on seinänaapurina toiseen suuntaan suuren makuuhuoneen ja toiseen suuntaan keittiön kanssa. Nyt pohdin, onko järkeä äänieristää.

Edellytykset näyttävät tältä:
  • Huone on 2,30X3,80, jossa pidemmät seinät ovat keittiötä ja makuuhuonetta vasten.
  • Nykyinen rakenne on yksinkertaiset kipsilevyt, puurunko (70 mm) yksinkertaiset kipsilevyt.
  • Keittiön puolella on laattaa sekä keittiökaapit, liesituuletin, tiskipöytä, liesi ja astianpesukone.
  • Makuuhuoneen puolella on osittain vaatekaappiseinä.
  • Katto on panelia, joka jatkuu huoneiden välillä.
  • Lattia on valetusta betonilaatasta (kellari alla) + erikseen valettu lattia jokaiseen huoneeseen. Seinät ovat hieman "uppoamassa". Valun aikana on ollut jokin paperi seinää vasten, joten ne eivät ole kiinni valussa.
  • Tuloilmaventtiili ulkoseinän läpi
  • Kevyt ja äänikäytävä ovi käytävään, jossa on lattiarako ilmavirran vuoksi.
Olen miettinyt, että puran kipsilevyt sisäseiniltä, täytän eristeellä ja asennan uuden kipsilevyn sekä saumaan tiiviisti. Vaihtoehtoisesti jätän purkamatta kipsilevyt ja laitan kaksinkertaisen kipsilevyn ilman eristystä sisäseinille.

Olen lukenut, että seinän tulisi olla mieluiten rakennettu kahdesta kerroksesta, joissa erilliset runkorakenteet, mutta tämäntyyppinen rakenne ei ole mahdollinen huoneen pienen koon, säästäväisyyden ja sen vuoksi, ettemme halua tehdä siitä liian monimutkaista.

  • Onko jollain täällä foorumilla kokemusta vastaavista projekteista?
  • Onko vaivan arvoista täyttää eristeellä?
  • Pitäisikö tyytyä kaksinkertaiseen kipsilevyyn ja tiivistykseen? Makuuhuoneen seinä saatetaan myöhemmin muokata, joten eristystä voidaan parantaa siitä suunnasta.
 
Meillä on 45mm seinät. Tein ne juuri niin kuin kuvailit, sillä erolla että käytin osb:tä seinien jäykistämiseksi. Kaksoiskipsi on parempi äänieristyksen kannalta. Huomasin selkeän eron äänensiirrossa jälkeenpäin. Seinä toimi ennen hieman kuin resonanssilaatikko.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.