Olen rakentamassa lisäosaa ja ajattelin yrittää vaimentaa ääntä kohtuullisesti viereisten makuuhuoneiden välillä. Kaksi huonetta rajoittuvat toisiinsa, ja välissä on 95 mm kantava seinä. Ajattelin täydentää tätä 45 mm seinällä ja ilmarakolla.

Toinen huone rajoittuu myös huoneeseen, jossa en ole vielä asentanut seinää. Tässä ajattelin tehdä kaksoisseinän 2x70 mm ilmarakolla, vaihtoehtoisesti 70 + 45 mm. Onko sillä suurta eroa, jos tyydyn 45 mm toiseen osaan? Olen ajatellut käyttää 70 mm, koska aion upottaa lattialämmityskaapin seinään ja haluan, että minulla on hieman enemmän materiaalia mihin kiinnittää.

Seinät päällystetään OSB-levyllä ja yhdellä kerroksella kipsiä. Kysymys kuuluu, pitäisikö gipsilevyjä asentaa myös sisäpuolelle. Pääsen käsiksi vain toiseen seinään tätä varten. Vai onko sisäinen kipsi tarpeetonta tai jopa väärin? Ajattelen siis järjestyksessä Gips-OSB-95mm-gips??-Ilma-45mm-OSB-GIPS

• Tykkään
Tompafix
  • Laddar…
M mojjen sanoi:
Olen tekemässä laajennusta ja ajattelin yrittää äänenvaimennusta kohtuullisesti vierekkäisten makuuhuoneiden välillä. Kaksi huonetta rajoittuvat toisiinsa 95 mm kantavalla seinällä. Tässä ajattelin lisätä 45 mm seinän ilmarakosella. Toinen huone rajoittuu myös huoneeseen, jossa en ole vielä rakentanut seinää ollenkaan. Tässä ajattelin tehdä kaksoisseinän 2x70 mm ilmarakosella, vaihtoehtoisesti 70 + 45 mm. Onko suuri ero, jos tyydyn vain 45 mm toiseen osaan? Olen ajatellut käyttää joka tapauksessa 70 mm toisessa, koska aion upottaa lattialämmityskaapin seinään ja haluan hieman enemmän mihin kiinnittää.

Seinät päällystetään OSB:llä ja yhdellä kerroksella kipsiä. Kysymys kuuluu, pitäisikö kipsillä päällystää myös sisäpuolta. Vain toiseen seinään on pääsy tätä varten. Vai onko sisempi kipsi tarpeeton tai jopa väärin?? Ajattelen sitten Kipsi-OSB-95 mm-kipsi??-Ilma-45 mm-OSB-KIPSI
Oho, se oli vakavaa. Onko sinulla ääniluokitellut ovet? Minun sisäseinät ovat 45x45 :rofl: Olen oikeasti poistanut kipsin, eristänyt ja sitten laittanut osb+kipsi sille puolelle, jonka purin.

T Tompafix sanoi:
Ojoj det var seriöst. Har du ljudklassade dörrar då? Mina innerväggar är 45x45 :rofl: Jag har faktiskt tagit ner gipset och isolerat och sedan satt osb+gips på den sidan jag rev.
Ei äänieristettyjä, mutta ostan massiivisia tai semi-massiivisia. Molempia on talossa ja molemmat vaikuttavat vaimentavan hyvin. Ostin aina äänieristyskarmeja kumitiivisteillä. Teini-ikäinen tyttäreni alkaa pian tuoda poikaystäviä kotiin, joten voi olla hyvä mielenrauhamme kannalta olla kuulematta enempää kuin on tarpeen:whistle:

• Tykkään
nino
  • Laddar…
T Tompafix sanoi:
Haha. Ja det gäller att vara förutseende :crysmile: Meillä tytär on sijoitettu talon kauimmaiseen kohtaan toisessa kerroksessa :rofl:
Bl.a. Träguidenissa on tietoa siitä, mitä etsit [linkki]
Nyt rakennusaikana hänelle on saatu huone kellarista. Saa nähdä, suostuuko hän sitten muuttamaan ylöspäin...

M mojjen sanoi:
Nyt rakennusvaiheen aikana hän on saanut huoneen kellarissa. Katsotaanpa, haluaako hän muuttaa ylös sitten.....
(y)
Isoverilla on enemmän tietoa tästä. Sinun pitää valita se ääniluokka, jonka haluat saavuttaa :)

T Tompafix sanoi:
(y)
Isoverilla on tästä enemmän tietoa. Voit valita haluamasi ääniluokan :)
Isoverin sivu oli todella hyvä, kiitos. Selvisi, että seinän sisään ei tule asentaa kipsilevyjä...

Yritän selvittää, kuinka paljon häviää, jos yksi puu kooltaan pienennetään 45 mm:iin. Eihän me kuitenkaan hotellia rakenneta.

Riittääkö todella 70 sääntö, jos aiot tuoda kaapin?

nino nino sanoi:
Riittääkö todella 70 sääntö, jos aiot sisään kaapin kanssa?
Kaksoisrunko seinä, joten se on 2x70mm tai 70mm + 45mm, plus ilmaväli 10mm ja levyt.

70+45 on erinomainen, jos sinulla on esim. 10mm ilmaväli välissä. Jos käytät osb+ kipsi molemmilla puolilla ja vältät reikiä, seinästä tulee melko hiljainen.

• Tykkään
mojjen
  • Laddar…
Kaksinkertainen kipsilevy tarjoaa paremman äänieristyksen kuin osb+kipsi.

• Tykkään
imported_Benno
  • Laddar…
T Tompafix sanoi:
Kaksi kerrosta kipsilevyä vaimentavat ääntä paremmin kuin OSB+kipsilevy
Tietoinen siitä, mutta ei mitään käsitystä, kuinka paljon se vaikuttaa käytännössä. Suosin OSB-levyjä takana..

M mojjen sanoi:
Kaksinkertainen rankarakenneseinä, joten se on 2x70 mm vaihtoehtoisesti 70 mm + 45 mm, plus ilmarako 10 mm ja levyt.
Kaapit ovat varmaan 90 syviä? Joten saat vähemmän eristystä/vaimennusta kaapin kautta, mutta sillä ei ehkä ole suurta merkitystä.

nino nino sanoi:
Kaappi ovat varmaan 90 syviä? Joten saat vähemmän eristystä/vaimennusta kaapin kautta, mutta sillä ei ehkä ole niin suurta merkitystä
Se varmasti vaikuttaa. Mutta raja pitää kai vetää jonnekin. Puhuu sen puolesta, että yrittää saada 2x70 ennemmin kuin 70 +45...

• Tykkään
nino
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.