Hei,
Olen päivittämässä pannuhuonetta. Olen vaihtanut lattiakaivon ja aion laittaa klinkkerilaatat lattialle ja samalla rivi klinkkeriä seinälle. Miten helpoimmin tiivistän lattian ja seinän välin? Lattiaan en ole ajatellut laittaa vedeneristystä. Tuntuu, että pitää ostaa paljon tuotteita, joista suurin osa jää käyttämättä. Kyse on noin 2,5m.
Lattia on eristämätön betonilaatta.
/Martin

• Pannuhuoneen lattia, jossa on uusi viemäri, putkia ja maalipurkkipino. Betoni ja keskeneräinen työ näkyvissä.
BirgitS
Tarkoitatko peittää raon, kun kirjoitat täyttää?
Eihän sen tarvitse olla tiivis. Mutta kovasauma, jota käytetään laattasaumaukseen, tai elastinen pehmeä sauma ovat kaksi vaihtoehtoa riippuen siitä, kuinka paljon uskot lattian ja seinien liikkuvan toisiaan vastaan.

Mihin lattiakaivoa tullaan käyttämään?

Vedeneristeellä tarkoitan samaa tyyppiä, jota käytetään kylpyhuoneissa, suihkuissa jne. Jos vesi sattuisi pääsemään laattojen taakse, en halua, että se imeytyy kipsiin. Normaalisti lattialla ei pitäisi olla vettä.

BirgitS
Jos vettä tulee lattialle, se valuu klinkkerilaattojen välisten saumojen kautta ja leviää sivusuunnassa kiinnitysaineessa ja betonin päällä/sisällä. Jos vesieristys on vain kulmassa lattian ja seinän välissä, betoniin pääsevä vesi siirtyy tämän vesieristyksen alle ja etenee seinään saakka. Jos haluat suojata kipsilevyt 100 %:sti, sinun on laitettava vesieristys koko lattialle.

Jos kyseessä on eristämätön betonilaatta, joka on alttiina maan kosteudelle, kipsilevyjä ei yleensä asenneta ulottumaan täysin laattaan saakka. Jos kipsilevyt ulottuvat laattaan, on riski, että ne imevät kosteutta levystä.

Luulen, että on yleistä laittaa vesieristys erityisesti lattiakaivon ympärille, esimerkiksi puolen metrin päähän joka suuntaan. Tarkista BKR:n toimialasäännöt.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.