Aion rakentaa väliseinän, joka erottaa kaksi asuntoa omakotitalossa. Haluan tehdä mahdollisimman vähän muutoksia olemassa olevaan lattiaan ja seiniin, joten ajattelin kiinnittää alareunan vaakasuoran koolauksen kaksipuolisella teipillä klinkkerilattiaan. Uskon että se riittää, koska seinä on vain 2 metriä leveä ja muut koolaukset on kiinnitetty seinään ja kattoon.

Äänieristyksen parantamiseksi olen ajatellut laittaa jonkinlaista kumia koolausten ja lattian väliin, sitten asentaa OSB + kipsi. Kysymykseni on, mitä minun pitäisi täyttää seinän ontelo? Onko olemassa jotain sopivaa, joka vaimentaisi paremmin kuin tavallinen eristys? Ja mitä materiaalia/kumia minun tulisi laittaa koolausten ja olemassa olevan lattian/seinän väliin vähentääkseni tärinää ja äänen kulkeutumista.

Rakentaa "Ljudreglarilla" ehkä?
On olemassa erityisiä teräsprofiileja, jotka on tehty vähentämään ääntä seinän läpi. Muistelen nähneeni sellaisia, joissa on kumia sillä pinnalla, joka asennetaan toista seinää vasten.
(En ole itse käyttänyt niitä, joten en voi sanoa, ovatko ne hyviä vai huonoja)

/M

M mgranbom sanoi:
Rakentaa "äänitangoilla" ehkä? On olemassa erityisiä teräspalkkeja, jotka on suunniteltu vähentämään ääntä seinän läpi. Muistan nähneeni sellaisia, joissa on kumia pinnalla, joka asennetaan toista seinää vasten. (En ole itse käyttänyt niitä, joten en voi sanoa, ovatko ne hyviä vai huonoja) /M
En ole vielä uskaltanut ottaa "askelta" teräspalkkeihin, olen rakentanut muutamia sisäseiniä aiemmin eri yhteyksissä mutta aina puupalkkeja käyttäen :-). Tarvitaanko erityistyökaluja teräspalkkien työstämiseen, ja onko muu ruuvaus ja rakennustekniikka sama kuin puupalkkeja käytettäessä?

Gammelnörden Gammelnörden sanoi:
"TM-innerväggillä" sinun ei tarvitse naulata ollenkaan... ;) [linkki]
Kiitos, se on vaihtoehto, mutta se rajoittaa kuitenkin nykyisten seinien muokkausta, vaikka rakentaisinkin paikalleen seinän. Muutama ruuvinreikä, jotka helposti tasoitan, kun ja jos seinä pitää purkaa (rakennan myös oviaukon kipsin taakse, jos haluan asentaa oven myöhemmin).

Vakioresepti on käyttää kaksinkertaista kerrosta tavallista eristystä ja sitten kaksinkertaista kerrosta kipsilevyä, jotka ovat limittäin, niin että ulompi kerros peittää seuraavan kipsilevykerroksen saumat. Tämä eristää melko hyvin keski- ja korkeataajuisilta ääniltä, kuten puhe, laulu, astioiden kolina ja lasin rikkoutumiskisat.

Teräslistoja leikkaat tavallisilla peltisaksilla. Ei mitään ihmeellistä, mutta ne eristävät paremmin ääntä kuin puu.

Kumi pohjassa, mitä ajattelit, voi olla mitä tahansa kumia, kunhan se on mahdollisimman paksua. Jos aiot peittää sen jälkeenpäin, sen ulkonäöllä ei ehkä ole merkitystä. Vihjeenä voisi olla Bilteman tavaratilan matto, jonka leikkaat suikaleiksi ja laitat kerroksittain päällekkäin:
Musta autojen tavaratilamatto, mitat 120x149cm, paksuus 6mm, rullattuna esillä. Käytetään äänen vaimennukseen ja eristämiseen. Art.nr: 39077.

Ongelmaksi tulee kuitenkin runkoäänet eli ne äänet, jotka kulkevat talon rungon kautta, esimerkiksi kun naapuri ja hänen 27 kaveriaan kokoontuvat soittamaan bassorumpua yhdessä ja tanssimaan jenkkaa lisäksi. Tällaisista et pääse eroon seinällä, ja siksi ajattelet, että se ei eristä ääntä niin hyvin kuin olit toivonut. Mutta niitä on melko vaikea estää ilman suurempia remontteja.

Kiitos yksityiskohtaisesta vastauksesta!

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.