Olen rakentamassa eräänlaista eteiskalustetta lapsille käytävässämme kellarissa. Hyvistä kosteusolosuhteista huolimatta ja koska en kiinnitä sitä ulkoseinään, haluan varmistaa, ettei liikaa puuta ole kiinni seinässä. Liitän mukaan spartalaisen piirustukseni.
Kokonaisuus sisältää kolme osaa, joiden välissä on väliseinät. Kaksi yläpuolella olevaa hyllyä, ja alemman alapuolelle kiinnitetään koukut ulkovaatteille. Sitten istuinpenkki ja sen alla kaksi kenkähyllyä. Vaakasuorat katkoviivat osoittavat, mihin ajattelen kiinnittää 45x45-koolaukset seinään. Suunnitelmana on, että yläpuoliset hyllytasot ja istuinpenkki lepäävät takana koolausten päällä. Edessä mietin, pitäisikö hyllytasojen levätä kulmateräksillä, jotka on kiinnitetty väliseiniin, vai pitäisikö minun asentaa pieni lista väliseiniin, joiden päällä ne voivat levätä. Viimeksi mainittu vaihtoehto kuulostaa mielestäni tyylikkäimmältä.
Kysymykseni:
1. Toimiiko mikä tahansa puulista yhtä hyvin kuin kulmateräksestä hyllyjen tukemiseen?
2. Materiaalivalinta. Olen harkinnut liimapuulevyä istuinpenkille ja mietin MDF:ää tai mahdollisesti vaneria muuhun. Onko jompi kumpi suositeltavampi? Mikä levyn paksuus?
3. Onko joku rakentanut jotain vastaavaa ja haluaisi jakaa luonnoksensa?