Hei

Minulla on kerros, joka on noin 8 x 12 metriä. Lattian palkit kulkevat lyhyen matkan mukaan, 8 metriä.
Keskellä on kantava palkki, jossa tehdään liitokset, joten vapaa jänneväli on noin 4 metriä kummallakin puolella.

Lattia on tehty 45x220-puista, jotka on asennettu cc30.

Pitäisikö minun tehdä välipuut/kiristys keskelle molempia, vai miten viisas ihminen tekee?

Tällä hetkellä lastulevyt ovat asetettu löyhästi koko lattialle, jotta voidaan työskennellä muiden vaiheiden parissa ja jos hyppään lattialla seinien välissä, siis kauimpana kantopalkkeista, se tuntuu keinuvan. Siellä missä hyppään seinän tai pään palkin päällä, se tuntuu täysin tukevalta.

Palkkien alapuolet ovat tänään kaksinkertaisella kipsillä ja yläpuolelle tulee kaksinkertainen kerros lastulevyä.

Rakenteen piirroskuva: palkisto 8x12m, keskellä kantava palkki, palkit koko 45x220, cc30, jännite 4m kummallakin puolella keskikohdasta.
Noin se näyttää.

Liitän myös vanhan valokuvan, joka näyttää todellisuuden.
10980759_509136815892711_3948861823081084576_n.jpg

Joten, pitäisikö minun laittaa jotain palkkien väliin? Onko sillä suuri merkitys?

Siellä tulee olemaan kaikenlaisia huoneita yläpuolella, keittiö, kylpyhuone ja kaikki siltä väliltä. Tarvitsisiko ehkä lisätukea sinne, missä tulee klinkkeri?

• Tykkään
Byggardylan
  • Laddar…
Vain lyhytpalkit eivät tee eroa, koska ne eivät voi siirtää pystysuuntaisia voimia palkista toiseen. Sen sijaan riippuva kantolinja palkkien poikki voi tehdä eron. Sen tulisi olla ripustettuna 2 m kohdalla ja olla tiukasti kiinnitettynä palkkikenkiin palkkeihin. Se voi siirtää/jakaa pystysuuntaisia voimia vierekkäisten palkkien välillä. Auttaa heilumisessa, mutta ei kokonaiskuormituksessa.

Kiilaa ja ruuviliimaa lastulevyt kunnolla. Kipsilevyt eivät juurikaan lisää välipohjan jäykkyyttä, jos se edelleen notkuu, voi parantua jos sen sijaan ruuvaat kattoon esimerkiksi vaneria. Välipohjan notkuminen ei ole kivaa ja voi olla vaikea korjata jälkikäteen.

Thomas_Blekinge sanoi:
Pelkkä lyhyiden palkkien lisääminen ei auta, koska ne eivät voi siirtää pystysuuntaisia voimia palkista seuraavaan. Sen sijaan pituussuunnassa palkkeihin nähden kulkeva roikkuva kantolinja voi auttaa. Se tulisi ripustaa 2 m kohdalle ja kiinnittää tiukasti palkin kenkiin palkkien väliin. Se voi siirtää/jakaa pystysuuntaisia voimia viereisten palkkien välillä. Auttaa heilunnan kanssa, mutta ei kokonaiskuromuksen kanssa.
En halua sanoa, että olet väärässä, mutta minulle on selitetty asia näin, mikä kuulostaa järkevältä:

Jos lisää lyhyitä palkkeja ja tekee sen äärimmäisellä tarkkuudella, sitten, jotta yksi palkki laskeutuisi, mutta ei viereinen, vaaditaan, että lyhyt palkki kallistuu, mikä aiheuttaa diagonaalipaineen ja siten siirtää voimia viereiseen palkkiin.

Eikö se ole merkityksellistä matematiikassa? Vielä suurempi ero on, että ristittää, mitä olen lukenut foorumilta.
Mutta ehkä teen jonkinlaista ajatteluhäiriötä.

Ristikkopuut eivät ole parempia kuin hyvä lyhytpalkki, mutta muista, että palkit kiertyvät, mikä antaa lisää joustavuutta.

tobbew sanoi:
Jag tänker inte säga att du har fel, men jag har fått förklarat för mig såhär, vilket jag tycker låter rimligt:

Om man kortlar och gör det med en extrem passform, då, för att en balk ska falla ner, men inte den intill, då krävs det att kortlingen snedställs något, vilket ger ett diagonaltryck vilket således överför krafter till närliggande balk.
.
Jag instämmer helt i detta! Passformen måste då vara på under millimetern för att få bra anliggning. Jag själv klarar inte det men om någon annan gör det så...
Jag har ett liknande problem med ett blivande badrum. Kanske iden med en styv OSB under kan bli bra!

Sitten aion tehdä maailmanluokan tukipalkkeja. Minulla on hyvä saha... Alle millimetrin tarkkuus on haaste, jos palkit ovat vääntyneet, mutta siitä tulee tiivis osittain palkin jälkeen eikä muuten.

Mutta sanotaan, että sinulla on tukipalkkeja perinteisessä merkityksessä, ilman tätä valtavaa tarkkuutta, tarkoitatko, etteivät ne tee mitään hyötyä taipumiseen nähden? Olen valmis väittämään, että niistä on varmasti jotain hyötyä. Kytkethän kuitenkin yhden palkin toiseen, vaikka se on "heikompi suhde" kuin edellisessä esimerkissä.

Miksi muuten tukipalkkeja käytetään niin usein lattiakehikkoihin? Kun etsii tietoja aiheesta, huomaa, että ihmiset tekevät sitä suuria määriä eikä se ole tuskin sen takia, että ne liittäisivät lastulevyjä, koska omassa maailmassani tukipalkki tehdään toisella tavalla ja eri ajankohtina.

Vai mitä?

En usko ollenkaan kortlingar tässä tapauksessa. Mutta tee se ja kerro!

Mutta mitä hittoa, cc30 ja kaksoiskerros lastulevyjä ja korjapaikkoja sen lisäksi? Ruuviliimaa ensin yksi kerros lastuja lattiarakenteeseen ja ruuviliimaa sitten toinen kerros ensimmäiseen, niin sinun ei pitäisi tarvita miettiä korjapaikkoja sen jälkeen.

Kortlingar (oikein tehtynä) ovat erittäin hyödyllisiä, koska ne jakavat kuorman useammalle palkille. Niiden tulee olla kunnolla kuivia ja vaatia vähän väkivaltaa paikoilleen laittamiseen (eivät liian lyhyitä).

T
Meillä on uuden yläkertamme yksi puoli, jonka jänneväli on noin 4 metriä. Rakennesuunnittelija oli laskenut sen ja tuli tulokseen, että 45x220 c/c600 riitti. Sitten meillä on noin c/c1200 välein lyhyitä 45x220-palasia näiden välissä, jotka ovat tiukasti kiinni ja ruuvattu ylä- ja alapinnasta. Toisella puolella kantavaa palkkia jänneväli on noin 3 metriä. Kun tuli aika laittaa lattialevyt, huomasimme, että se jousti, kun hyppäsi yhden palkin päälle tai asetti levyn löyhästi 2-3 palkin päälle sillä puolella, jolla jänneväli oli 4 metriä, toisella puolella ei ollut lainkaan samanlaista joustoa.

Ratkaisu oli tehdä koloja lyhyisiin palasiin ja ruuviliittää 45x95 palkin pituudelta, mikä jäykisti rakenteen merkittävästi. Se vastasi sitä, kuin olisimme laittaneet 220:itä c/c450-470 jonnekin välille laskettuna. Sen jälkeen olemme ruuviliittäneet kerroksen lattialevyjä tähän ja tulemme ruuviliimaamaan uritetun lattialevykerroksen päälle lattialämmitystä varten.

Alkuperäinen 45x220 c/c600 rakenne oli siis riittävä taipumiseen ja lujuuteen, mutta ei joustoon. Jos sinulla on 45x220 c/c300 välein, sen on pakko riittää!

Tietenkin voi saada sen joustamaan, jos hyppii lattialla pistekuormituksella, se ei ole jäykkä kuin betonilaatta, mutta ruuviliimaus lattialevyihin teki erittäin suuren eron ja kuinka jäykkänä sen tarvitsee olla "normaalia" käyttöä varten?

Jos kyseessä on toimisto/julkinen tila, on erilaiset vaatimukset kuin perhetalossa, mutta aiotteko pitää monia ravejuhlia vanhan vinyylisoittimen kanssa, joka vaatii ettei se jousta? Vai aiotteko "vain" kävellä lattialla?

Kysymykseen ristikoista vs. lyhyistä palasista, ne täyttävät saman toiminnon, saat vinokuormituksen yhdestä palkin yläosasta vierekkäisten palkkien alaosaan ja kuormat jakautuvat useille palkeille. Jos leikkaat 45x220 lyhyitä palasia ja asetat ne riviin jännevälin keskelle ruuvilla ylä- ja alapuolella, se jäykistää rakennetta huomattavasti. Palkit eivät myöskään kykene "heilumaan" sivusuunnassa, erityisesti yhdistettynä ruuviliimattuun lattialevyyn, joka vaikuttaa merkittävästi jäykkyyteen.

Jos olisin sinä, käyttäisin lisäaikaa asentaakseni rivin lyhyitä palasia, ei siksi että uskoisin sen olevan tarpeen, vaan enemmän mielenrauhan vuoksi. Sitten voitte jatkaa lattiarakenteenne kanssa!

• Tykkään
tobbew
  • Laddar…
Testarn sanoi:
Meillä on uusi kerrosrakenne, jossa on noin 4 metrin jänneväli, ja rakennesuunnittelija laskeskeli, että 45x220 c/c600 on riittävä. Sitten meillä on 45x220 kortlingit noin c/c1200 näiden välissä, jotka on kiristetty ja ruuvattu alhaalta ja ylhäältä. Toisella puolella kantavaa palkkia jänneväli on noin 3 metriä. Kun oli aika laittaa lattiaspån, huomasimme, että se notkui, kun hyppäsi yhden säännön päälle tai jos laittoi levyn löysästi 2-3 säännön päälle sillä puolella, jossa oli 4 metrin jänneväli, toisella puolella ei ollut samankaltaista notkumista.
Oliko teillä kortlingit cc 120 myös sillä 3 metrin puolella?
Onko teillä käsitystä siitä, kuinka paljon kortlingit vaikuttavat?

Testarn sanoi:
Jos minä olisin sinä, ottaisin lisäaikaa laittaa kortlingit riviin, ei siksi että uskoisin sen olevan tarpeellista, vaan enemmänkin mielenrauhan takia. Sitten vain jatka lattian runkosysteemin kanssa!
Aion kokeilla kortlinkeilla, kuten sanot, eniten mielenrauhan vuoksi.

Mutta se on "tavallinen" talo, mutta olen hieman tarkka narinoiden ja muiden liikkeiden suhteen. Haluan tehdä kaikkeni, jotta asiat tehdään turhan tukevasti. Olen sellainen...

Mutta luultavasti tulen hutiloimaan kortlinkien kanssa ja käyttämään sitä materiaalia, mitä minulla on, joten joskus se on 220, mutta myös 120 ja muita mittoja. Kaikilla on varmaan merkitystä, kunhan ne ovat tiukasti paikoillaan, ajattelen. Tai sitten olen vakava ja ostan lisää lattiasääntöjä tätä tarkoitusta varten, mutta minulla on todella paljon sekalaisia palasia suuremmista mitoista.

Kiitos joka tapauksessa palautteesta, toivottavasti lisää kokemuksia tulee ketjuun!

Kryssikuitus ei anna yhtä hyvää vaikutusta kuin kerrankannattimien asettaminen, mutta on helpompi toteuttaa. Epäilen, että jos olisitte kokeilleet sen JÄLKEEN, kun olette ruuviliimanneet lattialastulevyt, olisitte olleet tyytyväisiä joustoonkin. Ilman ruuviliimausta lattialastulevyihin ei saavuteta kaivattua yhteisvaikutusta.

Olen tehnyt useita lattioita cc600:lla ja 4,2 metrin jännevälillä käyttäen kerrankannattimia (tavallisesti käytän kaksinkertaisia) ilman ongelmia jouston kanssa.

Mutta sinun lattiasi on tukeva ja hyvä, ei epäilystäkään!

tobbew sanoi:
Mutta todennäköisesti aion hutiloida lyhytpalkkien kanssa ja ottaa käyttööni materiaalin, joka minulla on, joten joskus se on 220, mutta myös 120 ja vähän muita mittoja. Kaikki tekevät varmaan hyötyä, kunhan ne ovat tiukasti kiinni, ajattelen. Tai sitten olen vakavasti otettava ja ostan muutaman lattian koolauksen lisää tähän tarkoitukseen, mutta minulla on todella paljon pieniä paloja sekaisin suurempien mittojen kanssa.
Nja, jos aiot lyhytkoolata, niin eikö sen kuitenkin pitäisi olla 45x220? Erityisesti jos tunnet olevasi tarkka...

tobbew sanoi:
Oliko teillä tukipuita 120:n välein myös kolmen metrin sivuilla?
Onko teillä käsitystä siitä, kuinka paljon tukipuut vaikuttavat?

Aion luultavasti kokeilla tukipuita, kuten sanoit, enimmäkseen mielenrauhan vuoksi.

Mutta se on "tavallinen" talo, mutta olen vähän tarkka narinan ja muiden liikkeiden suhteen. Haluan tehdä parhaani tehdäkseni asiat tarpeettoman vahvoiksi. Olen sellainen...

Mutta luultavasti aion hutiloida tukipuiden kanssa ja käyttää sitä materiaalia, mikä minulla on, joten joskus se on 220, mutta myös 120 ja muita kokoja. Kaikki tekevät varmaan hyödyksi, kunhan ne ovat tiukasti paikoillaan, ajattelen. Tai sitten olen vakavissani ja ostan muutaman lattian poikkipuun lisää tätä tarkoitusta varten, mutta minulla on todella paljon pieniä pätkiä eri kokoisia isompia puun kappaleita.

Kiitos joka tapauksessa panoksestasi, toivottavasti lisää kokemuksia jaetaan ketjussa!
Älä ota 120:n tukipuita, ne eivät anna lähellekään samaa vaikutusta kuin 220, joskus laitan 195, jotta ei tarvitse porata reikiä tukipuihin johtojen vetämiseksi, mutta melkein aina 220.

• Tykkään
Jockvonmock ja 2 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.