Hei!

Epäselvää onko tämä oikea osa foorumia vai ei.....

Olemme juuri ostaneet 70-luvun omakotitalon, 190 neliömetriä ja 120 neliömetrin kellarilla.

Kuntotarkastus ei osoittanut suurempia ongelmia, pahinta oli oikeastaan katto, joka on hyvässä kunnossa, mutta luultavasti rakennusajalta ja siten on saavuttanut teknisen elinkaarensa.

Meillä on kuitenkin joitakin asioita, jotka haluamme tehdä, ja on hieman vaikeaa päättää missä järjestyksessä tehdä kaikki. Odotan, että se vie muutaman vuoden - sekä kustannusten vuoksi että hyödyntääksemme kotitalousvähennyksiä parhaalla tavalla.

- vaihtaa kaukolämpö maalämpöön. Tässä haluan myös mahdollisuuden asentaa viilentävän jäähdytyksen...

- vaihtaa katto sekä asentaa aurinkopaneelit. Haluamme myös muuttaa puuosien väriä (talo on mexitegel joillakin puuosilla). Se vie hieman aikaa sekä päätöksen tekeminen että todennäköisesti rakennusluvan hakeminen.

- parantaa ilmanvaihtoa. Tämä on tällä hetkellä painovoimainen ilmanvaihto ja radonmittaukset juuri yli 200. On olemassa radonimuri, jota ei ole käytetty säännöllisesti. Ajatukseni oli tehdä mittauksia loka-huhtikuussa radonimuri päällä - en tiedä onko ilmanvaihtokone (ftx) arvoinen asentaa - tai onko jotain, mitä voisi tehdä yhdessä maalämmön kanssa?

Ensimmäinen kerros:

- asentaa lattialämmitys ensimmäiseen kerrokseen. Tällä hetkellä on vesikiertoiset patterit, joten ne täytyy poistaa. Ensimmäisessä kerroksessa on kylpyhuone, jota haluaisimme odottaa uudistavaksi, jos mahdollista. Sitten tulevaisuudessa vaihtaa lattialämmitykseen siellä, kun teemme koko kylpyhuoneen uudelleen.

- uudistaa keittiö – samaan aikaan lattialämmityksen kanssa? Olisi hyvä uudistaa vesiputket/viemäröinti samalla.

- uudistaa sähkö (tällä hetkellä on maadoittamaton, rakennusajalta) tämä ehkä pitäisi/voisi tehdä ennen lattiaa? Lisäksi asennetaan joitain lisäpistorasioita ja vedetään verkkokaapeli.

Yläkerta:
- uudistaa kylpyhuone

- ehkä asentaa myös lattialämmitys täällä? Muuten varmistaa, että pattereiden putket ovat hyvässä kunnossa/tai vaihtaa ne.

Tapetointi/maalaus koko talossa tehdään myös, kun muut työt ovat valmiit.

Vaimoni prioriteetti on uudistaa keittiö, minä haluan eniten tehdä kaiken oikeassa järjestyksessä välttääkseni turhia kustannuksia tai ettei tarvitse tehdä kaikkea uudestaan.

Kellari on hyvässä kunnossa - olemme miettineet salaojitusta myöhemmin - ehkä yhdessä uima-altaan kanssa 5-10 vuoden kuluttua. Kellariin ei ole havaittu kohonneita kosteusarvoja.

Kiitos etukäteen!
 
  • Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Hei.

Korjaa sähköt ja ilmanvaihto kerralla, kun voit päästä käsiksi kaikkeen ilman riskiä joutua purkamaan juuri remontoituja huoneita.
Helpompaa, kun ei tarvitse huolehtia ympäristöstä.

Muutimme 70-luvun taloon muutama vuosi sitten ja asensimme heti FTX:n. Painovoimainen ilmanvaihto on kauheaa.
FTX:n avulla saimme hyvän ilmanlaadun, mukavamman sisäilmaston ja talo tuoksuu raikkaalta, kun tulee kotiin.
 
BirgitS
Mekaaninen poistoilmanvaihto tuulettimilla, jotka toimivat tasaisesti kylpyhuoneessa, kodinhoitohuoneessa jne., yhdistettynä tuloilmaventtiileihin (jos tarpeen) tarjoaa paljon paremman ilmanvaihdon kuin painovoimainen ilmanvaihto huomattavasti pienemmillä kustannuksilla kuin FTX.

Jos vaihdat patterit lattialämmitykseen, on tärkeää tarkistaa ikkunoiden tiiviys, jotta ikkunat eivät vedä kylmää ilmaa.

Sähkö, käyttövesi ja viemäröinti vaihdetaan huone kerrallaan sitä mukaa kun niitä remontoidaan, jotta säästetään rahaa.

Nykyään harvoin tarvitaan maadoitettuja pistorasioita, koska hyvin vähän laitteista on maadoitettu. Sen sijaan on erittäin hyvä pian asentaa vikavirtasuojakytkin koko taloon.
 
  • Tykkään
Johanjbl ja 1 muu
  • Laddar…
Gareth Gareth sanoi:
Hei!

Epäselvää onko tämä oikea osa foorumia vai ei...

Olemme juuri ostaneet 70-luvun talon, 190 neliötä ja kellari 120 neliötä.

Tarkastuksessa ei havaittu suurempia ongelmia, pahin oli oikeastaan katto, mikä on hyvässä kunnossa, mutta todennäköisesti rakennusaikainen ja siten saavuttanut teknisen elinikänsä.

Meillä on kuitenkin muutamia asioita, jotka haluamme tehdä, ja on hieman vaikeaa päättää, missä järjestyksessä ne tehdään. Odotan, että siihen menee muutama vuosi - sekä kustannusten takia että hyödynnetään kotitalousvähennystä parhaalla mahdollisella tavalla.

- vaihtaa kaukolämpö maalämpöön. Haluaisin myös mahdollisuuden asentaa maaviileä...

- vaihtaa katto ja asentaa aurinkopaneeleja. Haluamme myös vaihtaa värin puuosissa (talo on mexitegeliä, jossa on joitain puuosia). Kestää jonkin aikaa päättää ja todennäköisesti hakea rakennuslupaa.

- parantaa ilmanvaihtoa. Tällä hetkellä luonnollinen ilmanvaihto ja radonmittaukset juuri yli 200. On radonimu, jota ei ole käytetty säännöllisesti. Ajatukseni oli mitata syys-huhtikuussa, kun radonimu on käynnissä - en tiedä, onko FTX kannattavaa asentaa - tai onko jotain, jonka voisi tehdä yhdessä maalämmön kanssa?

Ensimmäisessä kerroksessa:

- asentaa lattialämmitys ensimmäiseen kerrokseen. Tällä hetkellä vesikiertoiset patterit, joten ne täytyy poistaa. On kylpyhuone ensimmäisessä kerroksessa, jota haluaisimme lykätä, jos mahdollista. Tulevaisuudessa vaihtaa lattialämmitykseen, kun teemme koko kylpyhuoneen.

- remontoida keittiö - samalla kun lattialämmitys? Olisi hyvä tehdä myös putkien/viemärin uusiminen samalla.

- uusia sähköjärjestelmä (tällä hetkellä maadoittamaton, rakennusaikainen), tämä ehkä pitäisi/voisi tehdä ennen lattiaa? Lisäksi pitäisi asentaa muutama lisäpistorasia ja verkkokaapeli.

Yläkerrassa
- tehdä kylpyhuoneremontti

- ehkä laittaa lattialämmitys myös sinne? Muuten katso, että patteriputket ovat hyvässä kunnossa/tai vaihtaa ne.

Myös tapetointi/maalaus koko talossa, kun muut työt ovat valmiit.

Vaimoni priorisoi keittiön remontointia, haluan eniten tehdä kaiken oikeassa järjestyksessä vältelläkseni turhia kustannuksia tai ettei tarvitse tehdä uudestaan.

Kellari on hyvässä kunnossa - olemme harkinneet salaojitusta myöhemmin - ehkä uima-altaan yhteydessä 5-10 vuoden päästä. Kellarissa ei ollut kohonneita kosteusmittauksia.

Kiitos etukäteen!
Olisin varmaan asentanut maalämmön ensin, FTX vain, jos talo on tarpeeksi tiivis, jotta se olisi kannattavaa, mitä 70-luvun talo ei usein olekaan. :p Olisin ottanut yhteyttä paikalliseen ilmanvaihtoyritykseen tekemään arvio ja sitten priorisoinut hyvän ilmanvaihdon saamisen.

Jos julkisivu ja ikkunat ovat hyvässä kunnossa kosmeettista lukuun ottamatta, olisin odottanut niiden kanssa muuten olisin hakenut lupaa jne. jo nyt, jotta voin korjata ne ennen kuin ne vaikuttavat puutavaraan jne.

Jos aiotte asentaa vesikiertoisen lattialämmityksen koko alakertaan, se voidaan tehdä vähitellen joillakin teknisillä ratkaisuilla, jos ymmärsin oikein. Olisin edennyt huone kerrallaan ja vaihtanut sähköt samalla. Mutta jos haluatte asentaa lattialämmityksen koko alakertaan yhdessä, se tarkoittaa käytännössä sitä, että teidän on remontoitava koko alakerta kerralla.

Yläkerran kylpyhuone - ehdottomasti kannattaa asentaa lattialämmitys, kun sen remontoi. Olisin myös tehnyt katon ennen yläkerran remontoinnin aloittamista. On tylsää, jos tulee vuoto ja hienot työt tuhoutuvat, ja hyvä asentaa aurinkopaneelit mahdollisimman pian nykyisillä sähkön hinnoilla.

Miten aiotte vetää verkkokaapelin? Ja kuinka monta lisäpistorasiaa? Luulen, että usein päädytään siihen, että sisäseinät täytyy purkaa sähköjä remontoidessa, jos tarvitaan enemmän pistorasioita, ellei käytetä pintavetona. Joten olisin vaihtanut sähköt huone kerrallaan sitä mukaa kun ehditte.

Yhteenvetona:

Tee ensin asiat, jotka pitkällä aikavälillä säästävät rahaa - maalämpö ja aurinkopaneelit. Vaihda katto ennen kuin käytät paljon rahaa kosmeettiseen remonttiin. Ilmanvaihto on tärkeää - ota apua ammattilaisilta ja suunnittele toimenpiteet heidän ehdotustensa mukaan mahdollisimman pian. Jos on vikavirtasuoja, voitte nukkua rauhassa, muuten sellainen on asennettava välittömästi. Tämän jälkeen ota huoneet yksitellen ja tutustu taloon ennen kuin syöksyt keittiöremontin jne. kimppuun - moni hyvä idea tulee, kun on asunut hetken talossa! :cool:(y)
 
  • Tykkään
Johanjbl ja 1 muu
  • Laddar…
Gareth Gareth sanoi:
Hei!

Epäselvää, onko tämä oikea osa foorumia vai ei.....

Olemme juuri ostaneet 70-luvun huvilan, jossa on 190 neliömetriä ja 120 neliömetrin kellari.

Kuntotarkastus ei osoittanut suuria ongelmia, pahin oli oikeastaan katto, joka on hyvässä kunnossa, mutta todennäköisesti rakennusajalta ja on siten saavuttanut teknisen elinkaarensa.

Meillä on kuitenkin muutamia asioita, joita haluamme tehdä, ja meidän on hieman vaikeaa päättää, missä järjestyksessä meidän pitäisi tehdä kaikki. Odotan, että tähän menee muutama vuosi - sekä kustannusten että rot/Rut:in hyödyntämisen vuoksi parhaalla mahdollisella tavalla.

- vaihtaa kaukolämmön maalämpöön. Tässä haluaisin myös mahdollisuuden asentaa viilennystä...

- vaihtaa katto sekä asentaa aurinkopaneelit. Haluamme myös muuttaa puuosien väriä (talo on mexi-teholaatalla, jossa on joitain puuosia). Tähän menee aikaa sekä päätöksenteon että rakennusluvan haun vuoksi.

- parantaa ilmanvaihtoa. Nykyisin talossa on painovoimainen ilmanvaihto ja radonmittaukset hieman yli 200. On olemassa radonimuri, joka ei ole ollut säännöllisesti käytössä. Ajatukseni oli tehdä mittauksia loka-huhtikuussa radonimurin kanssa päällä - en tiedä, onko ftx:n asentaminen tarpeen - vai voiko maalämmön yhteydessä tehdä jotain?

Ensimmäinen kerros:

- asentaa lattialämmitys ensimmäiseen kerrokseen. Tällä hetkellä on vesikiertoiset patterit, joten ne täytyy poistaa. Ensimmäisessä kerroksessa on kylpyhuone, jonka haluaisimme lykätä, jos se on mahdollista. Tulevaisuudessa vaihtaa lattialämmitykseen, kun teemme koko kylpyhuoneen uusiksi.

- remontoida keittiö - samaan aikaan lattialämmityksen kanssa? Olisi hyvä vaihtaa vesi- ja viemäriputket samalla.

- vetää uudelleen sähkö (tällä hetkellä maadoittamaton, rakennusajalta) ehkä tämä pitäisi/voisi tehdä ennen lattiaa? Myös muutamia ylimääräisiä pistorasioita ja verkkokaapelia pitäisi asentaa.

Yläkerta
- remontoida kylpyhuone

- ehkä asentaa lattialämmitys myös täällä? Muussa tapauksessa varmistaa, että pattereiden putket ovat hyvässä kunnossa/tai vaihtaa ne.

Myös tapetointi/maalaus koko talossa, kun muu remontti on valmis.

Vaimoni prioriteetti on keittiön uusiminen, itse haluan lähinnä tehdä kaiken oikeassa järjestyksessä välttääkseni turhia kustannuksia tai tarvetta tehdä kaikki uudelleen.

Kellari on hyvässä kunnossa - olemme harkinneet kuivatusta myöhemmin - ehkä yhdessä uima-altaan kanssa 5-10 vuoden kuluttua. Kellariin ei ole havaittu kohonneita kosteusarvoja.

Kiitos etukäteen!
Miksi maalämpö, jos teillä on kaukolämpö? Sitä voi olla vaikea saada kannattavaksi, ja jos aiotte asentaa aurinkopaneeleja, voitte hyödyntää niiden sähköä ilmalämpöpumpun käyttämiseen jäähdytyksessä kesäisin.

Muuten suosittelisin ftx-järjestelmää, vaikka se ei olisikaan taloudellisesti kannattava, saat huomattavasti paremman sisäilman, pääset eroon radonongelmista ja jos valitset kuitenkin maalämmön, voit liittää siihen jäähdytyspatterin.

En huolisi liikaa sähkötöistä, varmista vain, että siellä on vikavirtasuoja ja jos haluat olla rauhallisin mielin, voit palkata tarkastajan arvioimaan kuntoa. Yleisesti ottaen 70-luvun johdot kestävät vielä pitkään. Ne voidaan käydä läpi, kun teet pintaremonttia kussakin huoneessa, jos haluat siirtää/täydentää pistorasioita.

70-luvun katto voi olla lopussa, mutta se voi olla myös täysin kunnossa. Huolehdi, että sammal poistetaan, kaikki kattotiilet ovat ehjiä ja oikeilla paikoilla, ja tee satunnaisia kokeita tarkistaaksesi, miltä näyttää tiilien alla ja ullakolla.

Vaikuttaa siltä, ettei talolla ole kiirettä, joten korjaa ilmanvaihto ja tee vaimosi iloiseksi keittiöllä, niin sinulla on myötätuuli kaikissa tulevissa keskusteluissa. Sitten katto voi olla sopiva tehtävä, jos olet huolissasi, ennen kuin ryhdyt pintaremontteihin muualla.
 
  • Tykkään
Renhorn
  • Laddar…
H Hans G2 sanoi:
Varför bergvärme om ni har fjärrvärme? Borde vara svårt att räkna hem och ska du ändå köra solceller kan du nyttja den elen för att driva en luft-luft värmepump för kyla sommartid.

I övrigt skulle jag slå ett slag för ftx, även om du inte räknar hem det ekonomiskt får du ett mycket bättre inomhusklimat, slipper radonproblem och går du ändå bergvärmespåret kan du koppla in ett kylbatteri på frikylan.

Elen skulle jag inte oroa mig över så mycket, se till att det finns jordfelsbrytare och vill du sova lugnt kan du anlita en besiktningsman för att se över skicket. Generellt så håller ledningar från 70-talet ett bra tag till. Kan med fördel ses över när du gör ytskikt i respektive rum ifall du vill flytta/komplettera med uttag.

Ett tak från 70-talet kan vara slut, men det kan också vara helt ok. Se till att få bort mossa, att alla pannor är hela och ligger rätt samt gör lite stickprov och kolla hur det ser ut under pannor och på vinden.

Det verkar inte vara någon panik med huset, så fixa ventilationen och gör frugan glad med köket så kommer du ha medvind i alla kommande diskussioner. Sen kan taket vara lämpligt om du är orolig innan du går på ytskikten i övrigt.
Ja fasiken var ju fjärrvärme redan. Den detaljen missade jag.
 
Hei!

Kiitos vastauksista!

Maalämpö oli useista syistä. Ensinnäkin siksi, että käyttökustannukset ovat paljon alhaisemmat - vuonna 2021 talolla oli 32k lämmityskustannuksia, ja se oli yhdellä henkilöllä - epäilen, että kustannukset kasvavat entisestään, kun muutamme sisään johtuen kaukolämmön hinnan noususta sekä 4 henkilöstä, jotka käyttävät lämmintä vettä yhden henkilön sijaan.

Toinen syy on mahdollisuus asentaa viilennys ja myös lämmitys mahdolliseen tulevaan uima-altaaseen. Ymmärrän, että asennuskustannukset ovat korkeat maalämmössä, mutta käyttökustannukset ovat paljon alhaisemmat.
 
  • Tykkään
Beemaster ja 2 muuta
  • Laddar…
Gareth Gareth sanoi:
Hei!

Epäselvää, onko tämä foorumin oikea osa vai ei.....

Olemme juuri ostaneet 70-luvun huvilan, kooltaan 190 neliömetriä, ja kellarin kooltaan 120 neliömetriä.

Tarkastus ei paljastanut suuria ongelmia, pahin oli oikeastaan katto, joka on hyvässä kunnossa, mutta todennäköisesti rakennusaikakaudelta, ja siten se on saavuttanut teknisen elinkaarensa.

Meillä on kuitenkin muutamia asioita, joita haluamme tehdä, ja on hieman vaikeaa päättää, missä järjestyksessä kaiken pitäisi hoitaa. Odotan, että se vie muutaman vuoden - sekä kustannuksen vuoksi että hyödyntääkseen rot/Rut parhaalla mahdollisella tavalla.

- vaihtaa kaukolämpö maalämpöön. Tässä haluan myös mahdollisuuden asentaa viilennysyksikön...

- vaihtaa katon ja asentaa aurinkopaneeleja. Haluamme myös vaihtaa puuosien värin (talo on mexitiilestä, jossa on joitain puuosia). Tämä vie jonkin aikaa sekä päättää että todennäköisesti hakea rakennuslupaa.

- parantaa ilmanvaihtoa. Tällä hetkellä kyseessä on itseveto ja radonmittaukset ovat hieman yli 200. On olemassa radonimuri, jota ei ole käytetty säännöllisesti. Ajatukseni oli ottaa mittauksia loka-huhtikuussa radonimurin ollessa käynnissä - en tiedä onko ftx kannattaa asentaa - tai onko jotain, mitä voisi tehdä yhdessä maalämmön kanssa?

Ensimmäinen kerros:

- asentaa lattialämmitys ensimmäiseen kerrokseen. Tällä hetkellä on vesikiertoiset elementit, joten ne täytyy poistaa. Ensimmäisessä kerroksessa on kylpyhuone, jonka haluaisimme odottaa tekemään uusiksi, jos mahdollista. Tulevaisuudessa vaihtaa lattialämmitykseen siellä, kun teemme koko kylpyhuoneen uusiksi.

- tehdä keittiö uusiksi - samalla kuin lattialämmitys? Olisi hyvä tehdä samalla vesiputkien/viemärin uusiminen.

- vetää uusi sähköistys (tällä hetkellä maadoittamaton, rakennusajalta) tämä ehkä pitäisi/voisi tehdä ennen lattian asentamista? Myös lisätä joitakin ylimääräisiä pistorasioita ja verkkokaapeli.

Yläkerros
- tehdä kylpyhuone uusiksi

- ehkä asentaa lattialämmitys myös täällä? Tai ainakin varmistaa, että putket elementteihin ovat hyvässä kunnossa/tai vaihtaa ne.

On myös tarkoitus tapetoida/maalata koko talo, kun muut työt on tehty.

Vaimoni prioriteetti on keittiön uudelleen tekeminen, haluan tehdä kaiken oikeassa järjestyksessä välttääkseni turhia kustannuksia tai tarvetta tehdä kaikki uudelleen.

Kellari on hyvässä kunnossa - olemme harkinneet sen salaojitusta myöhemmin - ehkä yhdessä altaan kanssa 5-10 vuoden päästä. Kellari ei osoittanut kohonneita kosteuspitoisuusmittauksia.

Kiitos etukäteen!
Muutimme 72 vuoden huvilaan loppuvuodesta 2020 ja teimme useita remontteja heti. Talomme on yhdessä tasossa, kooltaan 114 neliömetriä (4 huonetta ja 2 kylpyhuonetta) ja siellä oli suora sähkö ja kamiina. Päätimme asentaa ilma/ilma-lämpöpumpun viime vuoden lopulla, mikä on vähentänyt sähkönkulutusta huomattavasti sen jälkeen. Vaihdoimme myös kaikki elementit heti, niiden pitäisi olla tehokkaampia kuin aiemmin (mutta teimme sen, koska ne näyttivät paremmilta ja halusimme olla yhtenäisemmät kuin aiemmin). Katto on myös hyvässä kunnossa, joten odotamme sen vaihtamista. Mahdollisesti asennamme aurinkopaneeleja myöhemmin.

Otimme yhteyttä kunnan rakennuslupayksikköön puun värin vaihtamiseen, mutta saimme vaihtaa ilman rakennuslupaa, koska väriä ei ole "määrätty" asemakaavassa (kaikilla kadun taloilla on eri värit). Ikkunamme on vaihdettu aikaisemman omistajan toimesta, ja niissä ei ole venttiilejä, joten se on valitettavasti hieman tukkoista, kun paljon luonnollista ilmavetoa on suljettu, talomme on tullut suhteellisen tiiviiksi. Emme kuitenkaan ole vielä tarkastelleet vaihtoehtoista ilmanvaihtoa, vaan tuuletamme ja pidämme sisäovet auki.

Vedimme kaiken sähkön uudelleen, koska se oli suurimmaksi osaksi pintavedossa ja piilotettu kattolistoihin ja tarvitsimme useita uusia pistorasioita ym. Maalasimme katot, seinät ja vaihdoimme lattiat kaikissa huoneissa. Vaihdoimme koko keittiön ja siirsimme viemäriputkia hieman. Remontoimme yhden kylpyhuoneen heti, jossa asensimme sähköisen lattialämmityksen ja vedimme uusia vesiputkia. Ainoa, mitä meillä on jäljellä sisällä, on pieni wc, joka saa osan kodinhoitohuoneesta suihkun saamiseksi, silloin vaihdamme viimeiset jäljellä olevat vesiputket.

Jos olisimme asentaneet maalämmön, olisimme valinneet lattialämmityksen koko taloon, mutta olemme yleisesti tyytyväisiä tekemiimme valintoihin. Halusimme kodin haluamallamme ulkonäöllä, ja siksi teimme suurimman osan ennen muuttoa. Otimme mieluummin riskin saada korkeammat käyttökustannukset ja sijoitimme rahat keittiö- ja kylpyhuoneremonttiin sen sijaan, että olisimme asentaneet maalämmön. Kuitenkin, ei ole helppoa järjestää se jälkikäteen, jos haluaisimme vesikiertoisen, joten se kannattaa ottaa huomioon :)
 
Gareth Gareth sanoi:
Hei!

Epäselvää, onko tämä oikea osa foorumia vai ei.....

Olemme juuri ostaneet 70-luvun talon, joka on 190 neliömetriä, 120 neliömetrin kellarilla.

Tarkastus ei osoittanut suurempia ongelmia, pahin oli oikeastaan katto, joka on hyvässä kunnossa, mutta luultavasti rakennusajalta ja on silloin saavuttanut teknisen käyttöikänsä.

Meillä on kuitenkin muutamia asioita, joita haluamme tehdä, ja on vaikeaa päättää, missä järjestyksessä teemme kaiken. Odotan, että se vie muutaman vuoden - sekä kustannusten että rot/Rut:in parhaan mahdollisen hyödyntämisen takia.

Kiitos etukäteen!
Aina katto ensin, Epäilemättä. Kaikki muu, mitä haluat tehdä, tuhoutuu kattovuodon vuoksi.
 
  • Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
Katto ja mahdollinen kuivatus ensin (näyttää siltä, että voi odottaa niin kauan kuin ette tee toimenpiteitä ulkona), loput ovat taloutta ja kosmetiikkaa, joista lämmitys on etusijalla. Epäselvää kuitenkin, kuinka paljon säästätte vaihdolla kaukolämmöstä, mutta jos se on perusteltua, niin priorisoisin sen. Mitä aikaisemmin teet investoinnin, sitä nopeampi takaisinmaksuaika. Erityisesti, kun komponenttien ja sähkön hinnat luultavasti vain nousevat.
 
  • Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.