1 390 lukukertaa ·
13 vastausta
1k lukukertaa
13 vastausta
Korkeusero savupiipun/seinän laatoituksen yhteydessä
Hei! Aion laatoittaa keittiöni seinän 30-luvulta. Yhdessä kulmassa on betonia savupiipun vuoksi ja loppuosa on massiivisia puulankkuja (olen jo poistanut kaikki kovalevyt). Puuseinän ja savupiipun välillä on korkeusero. Korkeusero on 3-5 mm, kun kipsilevy on kiinnitetty puuseinään. Kipsi työntyy siis niin paljon ulos. Tämä tarkoittaa varmaankin, että minun täytyy laittaa jotain savupiipun päälle kompensoimaan tätä? Voinko liimata jonkin levyn siihen? Vai täytyykö minun muurata jokin kerros jotain? Haluan tehdä tämän kunnolla, mutta minun on tiedettävä miten. Minulla ei ole kokemusta vastaavasta, mutta haluan tehdä sen itse.
Laita kuva. Yksi kuva kertoo enemmän kuin... 😁M Mgns L sanoi:Hei! Aion laatoittaa keittiöni 30-luvulta peräisin olevan seinän kokonaan. Yhdessä kulmassa on betonia savupiipun vuoksi ja loppuosa on massiivisia puulankkuja (olen jo poistanut kaiken masoniten). On korkeusero puuseinän ja savupiipun välillä. Korkeusero on 3-5 mm, kun kipsilevy on asetettu puuseinään. Kipsi siis työntyy niin paljon ulos. Tämä tarkoittanee sitä, että minun on laitettava jotain savupiippuun, joka voi kompensoida tämän? Voinko liimata jonkun levyn kiinni? Vai täytyykö minun muurata jonkinlainen kerros? Haluan tehdä tämän huolellisesti, mutta minun on tiedettävä miten. Minulla ei ole kokemusta vastaavasta, mutta haluan tehdä sen itse.
Tässä on kuva. Puhun siis korkeuserosta, joka on pystysuora. En vaakasuorasta (vielä syvemmästä) korkeuserosta, joka näkyy kuvassa. Pystysuora on ilman että vielä olen poistanut masoniittia juuri tässä noin 3-4 mm. Jos poistan masoniitin (5-6mm), niin kipsi, joka on 13 mm, tulee nousemaan muutaman millimetrin.
M Mgns L sanoi:Tästä kuva. Puhun siis pystysuorasta korkeuserosta. En vaakasuorasta (vielä syvempi) korkeuserosta, joka näkyy kuvassa. Pystysuora on ilman, että vielä olen poistanut masoniittia juuri täällä noin 3-4 mm. Jos poistaisin masoniitin (5-6 mm), niin kipsilevy, joka on 13 mm, työntyisi esiin jonkin verran.
Keltaiselle alueelle, jos ymmärsin oikein.Rejäl sanoi:
Jos taustalla on rappaus, voit tasoittaa kipsilaastilla..M Mgns L sanoi:Tässä on kuva. Puhun siis korkeuserosta, joka on pystysuora. En siitä vaakasuorasta (vielä syvemmästä) korkeuserosta, joka näkyy kuvassa. Pystysuora on tässä vaiheessa noin 3-4 mm ilman, että olen vielä poistanut kovalevyä. Jos poistan kovalevyn (5-6 mm), kipsilevy, joka on 13 mm, kohoaa muutaman millimetrin.
Kyllä, se saattaa olla ratkaisu. Täytyy kai sukeltaa taas yhteen tuntemattomaan maailmaan - kaataa kipsiseosta... Miten se tehdään niin, että siitä tulee yhtä tasainen kuin muusta? Erittäin suuri tasoituslastako? Onko se vaikeaa?Luddis_1 sanoi:
Paras vastaus
Kipsilastetta ei valeta, vaan se on jauheena, joka sekoitetaan veden kanssa, sitten tasoitat sen lastan tapaan ja oikaiset liipalla tai suoralla laudalla, jotta saavutetaan seinän tasaisuus…M Mgns L sanoi:
Joten käytän muurarisankoa, muurauslastaa ja 15 cm sekä 25 cm tasoituslastaa…
Kiitos!Rejäl sanoi:Kipsiainetta ei valeta, vaan se on jauhemuodossa, joka sekoitetaan veden kanssa, sitten levitetään tasoittimena ja suoristetaan suoralautaa tai suoraäistä lautaa käyttäen, jotta seinä on tasainen...
Käytän yleensä muurarisankoa, muurauskauhaa ja tasoituslastoja, joiden koko on noin 15 cm ja 25 cm...
Jos laitat kipsiä koko seinälle, voit levittää vähän kipsilaastia savupiippuun, jolloin se toimii liimana kipsilevylle savupiipussa. Loput kipsilevystä kiinnität ruuveilla. Silloin sinun ei tarvitse yrittää saada sitä tasaiseksi muun pinnan kanssa.
Klikkaa tästä vastataksesi