- Ristikkoiset kattokehykset, joissa on kylmä ullakko olemassa olevassa rakennuksessa, ja niin tulee olemaan myös laajennuksessa.
- Kattokehysten mitat ovat 45x145 betonitiilillä, 27 asteen kaltevuus.
- Ulkoseinän runkomitta on 45x170
- Ryömintäperusta tehty betoniharkosta kolmessa kerroksessa mitoiltaan 19x16x39 (lxsxp, cm). Laajennetussa ryömintäperustassa on sama korkeus, mutta tarkoitus on käyttää lecaharkkoja betoniharkkojen sijaan.
- Betoniharkko sijaitsee betonipohjalla, joka on 60 cm leveä ja 25 cm korkea. Uudella ryömintäperustalla on samankokoiset perustukset.
- Olemassa olevan talon pituus on 12,34 m ja leveys 8,14 m
- Laajennus on 7,65 m pitkä ulospäin olemassa olevasta talosta ja leveys on 6,66 m.
- Sisäkaton korkeus on 2,4 m
Ongelma: Olemassa olevan kantavan seinän ja laajennuksen väliin tarvitsemme 2,3 m:n aukon. Haluaisin, että kantava palkki olisi mahdollisimman pieni, koska esteettisesti se näyttäisi parhaalta. Mietintäni on, kuinka pieni palkki voi olla minimissään kantavassa rakenteessa?
Onko joku ystävällinen sielu, joka voisi auttaa minua ilman, että minun tarvitsee ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan? Rakennuslupa ja perustuksen kaivuutyöt ovat jo valmiit.
215x225 on pienin mahdollinen liimapuupalkki nykyisellä aukon pituudella. 90x225 ei ole verrattavissa 66x315:een, sillä sen jäykkyys on paljon huonompi. Teräksellä HEA 140 pitäisi riittää. Asennuksen jälkeen korkeudessa ei kuitenkaan ole saavutettu erityisen paljon.
215x225 on pienin mahdollinen liimapuupalkki nykyisellä aukon pituudella. 90x225 ei ole verrattavissa 66x315:een, sillä on paljon huonompi jäykkyys. Teräksessä HEA 140 pitäisi riittää. Asennuksen jälkeen korkeus ei kuitenkaan voita erityisesti.
Kiitos Justsandersson! 215mm leveä on leveämpi kuin 170mm, jolle minulla on tilaa. Mutta HEA 140 sopii, sen korkeus on 133mm. Plus 45-regel + kipsi on noin 190mm. Se on hyvä!
Millä pitäisi tukea HEA-palkkia? HEA 140, pituudeltaan 2,3m, painaa vain 57kg. Ei erityisen raskas kahdelle miehelle myöskään.
Se riippuu siitä, kuinka kätevä olet. Liimapuiset tai teräspilarit käyvät hyvin. Myös rakennuspuu, kuten 45x145 C 24, sopii hyvin, jos voit kiinnittää sen kunnolla heikossa suunnassa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.