4 391 lukukertaa ·
4 vastausta
4k lukukertaa
4 vastausta
Alin kellarin päälle tuleva välipohjan korkeus? Kevytpalkki vai liimapuupalkki?
Olen suunnitteluvaiheessa autotallin rakentamiseen, jossa autotalli sijoitetaan kellariin.
Tämä johtuu asemakaavan rajoittavasta harjakorkeudesta, 3,5 metriä ja maksimissaan 50 m2 rakennusalaa.
Autotalli kaivetaan maahan ja se rakennetaan levyyn, jossa on muuratut leca-seinät.
Ajatuksena on säästää aikaa asentamalla Lundqvistit puutavara prefab-rakennus (8,4 * 6) kaiken päälle.
Tähän olen ajatellut noin 20 m2 toimistotilaa ja loppuosa tullaan käyttämään varastona kaikelle roinalle, jota kertyy.
Kysymykset kuuluvat, mikä palkisto minun pitäisi valita saadakseni mahdollisimman matalan rakennuskorkeuden. Jänneväli tulee olemaan 6 m ja haluaisin välttää pylväitä kellarissa. Mahdollisimman edullinen ratkaisu on myös tekijä tässä vaiheessa.
Olen yrittänyt googlata vastausta, mutta menen ihan pyörälle kaikista eri kevytsalvojen nimityksistä ja maksimikaarista jne. Toivon, että joku voi jakaa tietämystään / kokemuksiaan omista vaihtoehdoistani.
Tämä johtuu asemakaavan rajoittavasta harjakorkeudesta, 3,5 metriä ja maksimissaan 50 m2 rakennusalaa.
Autotalli kaivetaan maahan ja se rakennetaan levyyn, jossa on muuratut leca-seinät.
Ajatuksena on säästää aikaa asentamalla Lundqvistit puutavara prefab-rakennus (8,4 * 6) kaiken päälle.
Tähän olen ajatellut noin 20 m2 toimistotilaa ja loppuosa tullaan käyttämään varastona kaikelle roinalle, jota kertyy.
Kysymykset kuuluvat, mikä palkisto minun pitäisi valita saadakseni mahdollisimman matalan rakennuskorkeuden. Jänneväli tulee olemaan 6 m ja haluaisin välttää pylväitä kellarissa. Mahdollisimman edullinen ratkaisu on myös tekijä tässä vaiheessa.
Olen yrittänyt googlata vastausta, mutta menen ihan pyörälle kaikista eri kevytsalvojen nimityksistä ja maksimikaarista jne. Toivon, että joku voi jakaa tietämystään / kokemuksiaan omista vaihtoehdoistani.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos haluat minimoida välipohjan korkeuden ja samalla selvitä 6 metrin jännevälillä, teräs tai liimapuuta kannattaa käyttää. Kysymys on, mikä välipohjan korkeus mielestäsi on maksimi?
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yleensä lasken itse sen sijaan, että käyttäisin erilaisia sovelluksia. Moelven-sovelluksessa, jota oobum on käyttänyt, on ilmeisesti joitakin oletuksia, joita ei esitetä. Epäilen, että kaikki vaihtoehdot edellyttävät ruuviliimatun lattialastulevyn käyttöä palkkien päällä, jotta taipumavaatimukset täyttyvät. Jos teet sen 66x315 mm liimapuupalkeilla c/c 600 mm, niin se on taatusti hyvä.
Klikkaa tästä vastataksesi