Löysin poikkileikkauksen, kuinka he rakensivat laatani kellarissa vuonna 1970. Kuten näen, siinä on 70 mm eristystä, mikä ei täytä nykyisiä rakennusnormeja, mutta jos se pitää paikkaansa, niin laatta ei ole täysin eristämätön ainakaan.

Miten te tulkitsette kuvan, onko laatassa eristystä? Täyttääkö se jonkin tehtävän? Ajattelen lattialämmitystä.
 
  • Rakennuspiirustus kellarin 1970-luvun lattiasta, jossa näkyy kerrokset: synteettinen levy, muovi, betoni ja mineraalivillaeristys.
Tulkitsen sen niin, että laatta on eristämätön, sinulla on 70 mm eristys levyn yläpuolella. Rakenne, joka voi olla riskirakenne nykyään, koska se voi pitää kosteuden siellä, joka pääsee sokkelille muovikalvosta huolimatta, joka on siellä.
 
  • Tykkään
Ernfrid
  • Laddar…
Casaloco
Mielestäni näyttää siltä, että piirustuksessa on kaksoisbetonilaatat, joiden välissä on 70 eristettä. Tarvitsisin nähdä enemmän piirustuksia arvioidakseni, miksi he ovat tehneet niin.
 
  • Tykkään
Ernfrid
  • Laddar…
Sinteroitu laatta on kai vanhempi termi klinkerille, joten toinen betonikerros on tasoitusmassa, jotta klinkkereiden asettaminen kellarikerrokseen on mahdollista ilman, että lattiat ovat niin kylmiä (eristys).
Joissakin tapauksissa vanhemman mallin lattiakierrolla, jossa teräsputket tai prisolputket on valettu tasoitukseen.

Oikeastaan sama tekniikka, jota käytetään nykyään liippakakun kanssa klinkkereiden tukemiseksi muilla kuin kiinteillä alustoilla, kuten puuvälipohjissa.
 
  • Tykkään
Ernfrid
  • Laddar…
C corre sanoi:
Minä tulkitsen sen niin, että laatta on eristämätön, sinulla on 70 mm eristys laatan yläpuolella. Rakenne, joka voi olla riskirakennetta nykyään, koska se voi pitää kosteuden, joka pääsee sokkeliin, vaikka siellä on muovikalvo.
Siitä tuli heti hyvin hankalaa.

Miksi talo lepää puun päällä? Tarkoitan, että se on kivitalo, en ymmärrä tarkoitusta, miksi puu on alimpana.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
epw
  • Laddar…
Nyt ei olekaan seinäpiirrosta. Mutta se, mitä näen seinistä, ei näytä kivitalolta. Puutalossa voi toki olla rappaus tai kivi julkisivu.
 
  • Tykkään
Ernfrid
  • Laddar…
D Daniel 109 sanoi:
Nyt ei ole mikään seinäpiirustus. Mutta se mitä näen seinistä ei näytä kivitalolta. Sittenhän voi olla rappaus tai kivipinta myös puutaloissa.
Se on kivitalo, muurattu kellari tiiliverhoilulla. Mietin, miksi he ovat laittaneet piirustuksen talon kansioon, jos se ei kuulu taloon.
 
  • Tykkään
ThomasEcke
  • Laddar…
Mutta odota nyt.... Luulen, että se on väärä kuva. Te olette oikeassa. Sehän on piirustus ensimmäisen kerroksen laatasta. Eli kellarin päälle tulevasta laatasta.
 
Siinä on kellarin leikkaus
 
  • Kellarin seinän poikkileikkauspiirros, jossa näkyvät perustusten kerrokset ja materiaalit yksityiskohtaisesti.
Mikä on kysymyksesi?

Viimeisin kuva näyttää melko tavallisen kellarin, jossa on korotettu lattia betonilaatan päällä. Sekin on riskirakenne, joka pitäisi arvioida kokonaisuutena salaojituksen ja seinämateriaalien kanssa.

muokkaus:
Luin taas TS:n ensimmäisen viestin.
Mietitkö lattialämmityksen asentamista olemassa olevan lattian päälle?
Jos näin on, en suosittele sitä.

Voit vilkaista Granab/Nivell tai Platon, joissa on 20mm XPS ja vesikiertoinen lattialämmitys.
 
  • Tykkään
Ernfrid
  • Laddar…
C corre sanoi:
Mikä on kysymyksesi?

Viimeisin kuva näyttää melko tavallisen kellarin, jossa on puurunko ja betonilaatta. Myös tämä on riskirakenne, joka on arvioitava kokonaisuutena salaojituksen ja seinämateriaalin kanssa.

edit:
Luin ketjun aloittajan ensimmäisen viestin uudelleen.
Pohditko lattialämmityksen asentamista olemassaolevan lattian päälle?
Se ei ole jotain, jota suosittelisin.

Voit tarkastella hieman Granab/Nivell tai Platon 20mm XPS:llä ja vesikiertoisella lattialämmityksellä
Juuri niin, suunnittelen mekaanisesti tuuletettua platon-ratkaisua ja harkitsen lattialämmitystä. En saa mahtumaan suositeltua eristystä, mutta 50mm XPS mahtuu. Suositus on kai noin 30 cm.
 

Paras vastaus

300 mm on suositus uudelle laatalle, kun eristetään betonilaatan alla, jotta modernit rakenteet ilman lattioiden tuuletusta kestävät tämän päivän melko tiukat energiamääräykset ja kosteusturvallisuus. Voit asettaa parketin tällaiselle laatalle ilman platon tai vastaavaa.

Jos kyseessä on ROT ja näin, otat mitä voit.
40 tai 50 mm XPS riittää eristämiseen tässä tapauksessa, joten en näe siinä mitään ongelmaa.
 
  • Tykkään
Ernfrid
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.