52 476 läst ·
40 svar
52k läst
40 svar
Träolja till altanen.
Sida 1 av 3
Dags för inoljning av ett stycke trädäck... nu till frågan:
Det finns ju träolja i stort sett överallt, ica,coop, bensinstationen jem&fix osv osv..men hur vet man vilken olja som är bra?
På hyfsat nära håll har jag:
Citygross, Biltema, Jem&Fix, Rusta, Eko, och Byggmax, XL-Bygg....
Vilken av dessa ger mest valuta för pengen om jag inte vill gå på Alcro, Nordsjö, Flugger mfl.....
///K
Det finns ju träolja i stort sett överallt, ica,coop, bensinstationen jem&fix osv osv..men hur vet man vilken olja som är bra?
På hyfsat nära håll har jag:
Citygross, Biltema, Jem&Fix, Rusta, Eko, och Byggmax, XL-Bygg....
Vilken av dessa ger mest valuta för pengen om jag inte vill gå på Alcro, Nordsjö, Flugger mfl.....
///K
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Varför tror du att det finns "olja" att köpa överallt??Remne skrev:
Skulle gissa att det är "världens bästa" produkt att tjäna pengar på. Alla vill "kleta" in sina altandäck med denna produkt, men om det sedan blir bättre än om man inte gjort det är det ingen som kan bevisa via några tester.
Jag har i alla fall slutat att använda "olja" på min altan. Då den enda skillnad jag kunde se var att de virkesdelar som behandlades bara blev mörkare och smutsigare än de delar som inte behandlats......
Använd inte olja. Om du oljar in det i år behöver du göra om samma jobb nästa år. Det finns ett bra alternativ som heter Organowood som ger en riktigt fin yta där man verkligen ser resultat efter man använt det. Det håller i cirka 3-5 år och totalkostnaden blir samma då man behöver olja om varje år för att hålla det snyggt.
Menar du att om man har Organowood så slipper man underhåll på 3-5år?Piddan77 skrev:Använd inte olja. Om du oljar in det i år behöver du göra om samma jobb nästa år. Det finns ett bra alternativ som heter Organowood som ger en riktigt fin yta där man verkligen ser resultat efter man använt det. Det håller i cirka 3-5 år och totalkostnaden blir samma då man behöver olja om varje år för att hålla det snyggt.
Spännande... SP kom fram till något annat. http://www.sp.se/sv/publications/Sidor/Publikationer.aspx?PublId=15508Piddan77 skrev:
Hur gör jag då??MB77 skrev:
Tror?? det är ju bara att se sig om i butikerna....sen kan man ju alltid definiera ordet "olja" men jag förutsätter att alla smarta forumiter förstår vad som menas....roli skrev:
dvs alla produkter som marknadsförs som räddare för trädäck, altaner osv....
Du tvättar först med trallrent eller liknande produkt. Sen drar du ut såpa. JAg brukar använda 4-5 flaskor till vår 25 kvm altan.
Gnugga ut/in såpan med en rotborste och låt det suga in ett tag, sen sköljer du av altanen.
Gnugga ut/in såpan med en rotborste och låt det suga in ett tag, sen sköljer du av altanen.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Undrar om inte vitsåpa är smartare? Här kommer två sidor som du kan läsa.Remne skrev:
http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/index.php/vitolja-furugolv/
http://www.grumme.se/grumme-sapatips/
Redigerat: