Dags för inoljning av ett stycke trädäck... nu till frågan:
Det finns ju träolja i stort sett överallt, ica,coop, bensinstationen jem&fix osv osv..men hur vet man vilken olja som är bra?

På hyfsat nära håll har jag:
Citygross, Biltema, Jem&Fix, Rusta, Eko, och Byggmax, XL-Bygg....
Vilken av dessa ger mest valuta för pengen om jag inte vill gå på Alcro, Nordsjö, Flugger mfl.....

///K
 
Skippa oljan och kör med såpa istället.
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Vill du olja så använd endast rå kallpressad linolja utan några tillsatser, finns på näthandel för byggnadsvård och vissa båtaffärer.
 
Såpa!
 
  • Gilla
Peter74
  • Laddar…
Remne skrev:
Det finns ju träolja i stort sett överallt, ica,coop, bensinstationen jem&fix osv osv..
Varför tror du att det finns "olja" att köpa överallt??

Skulle gissa att det är "världens bästa" produkt att tjäna pengar på. Alla vill "kleta" in sina altandäck med denna produkt, men om det sedan blir bättre än om man inte gjort det är det ingen som kan bevisa via några tester.

Jag har i alla fall slutat att använda "olja" på min altan. Då den enda skillnad jag kunde se var att de virkesdelar som behandlades bara blev mörkare och smutsigare än de delar som inte behandlats......
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 3 till
  • Laddar…
Använd inte olja. Om du oljar in det i år behöver du göra om samma jobb nästa år. Det finns ett bra alternativ som heter Organowood som ger en riktigt fin yta där man verkligen ser resultat efter man använt det. Det håller i cirka 3-5 år och totalkostnaden blir samma då man behöver olja om varje år för att hålla det snyggt.
 
Piddan77 skrev:
Använd inte olja. Om du oljar in det i år behöver du göra om samma jobb nästa år. Det finns ett bra alternativ som heter Organowood som ger en riktigt fin yta där man verkligen ser resultat efter man använt det. Det håller i cirka 3-5 år och totalkostnaden blir samma då man behöver olja om varje år för att hålla det snyggt.
Menar du att om man har Organowood så slipper man underhåll på 3-5år?
 
Ja, enligt deras säljare så är det så. Jag har inte haft den så länge än men det ser verkligen ut att fungera. Ytan blir riktigt snygg och det liknar en polerad bil där vattnet pärlar sig liksom på ytan.
 
Piddan77 skrev:
Ja, enligt deras säljare så är det så. Jag har inte haft den så länge än men det ser verkligen ut att fungera. Ytan blir riktigt snygg och det liknar en polerad bil där vattnet pärlar sig liksom på ytan.
Spännande... SP kom fram till något annat. http://www.sp.se/sv/publications/Sidor/Publikationer.aspx?PublId=15508
 
Vilken tur att de har kollat detta. Hoppas inte det är samma personer som testade linoljefärgen för några år sedan bara där vinnaren och den som kom sist är samma innehåll bara med annan burk.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
MB77 skrev:
Skippa oljan och kör med såpa istället.
Hur gör jag då??


roli skrev:
Varför tror du att det finns "olja" att köpa överallt??
Tror?? det är ju bara att se sig om i butikerna....sen kan man ju alltid definiera ordet "olja" men jag förutsätter att alla smarta forumiter förstår vad som menas....
dvs alla produkter som marknadsförs som räddare för trädäck, altaner osv....
 
Du tvättar först med trallrent eller liknande produkt. Sen drar du ut såpa. JAg brukar använda 4-5 flaskor till vår 25 kvm altan.

Gnugga ut/in såpan med en rotborste och låt det suga in ett tag, sen sköljer du av altanen.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Använder hälften av vad Noseone gör, och det fungerar bra.
 
vanlig grönsåpa i koncentrat??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.