17 356 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
Funkar spärrfärg mot kvistar?
I tidigare inlägg frågade jag om det gick bra att måla paneltak med endast grundfärg. Nu har jag upptäckt att kvistarna slår igenom, och undrar då vad vi ska använda för färg. Helst vattenbaserad om det finns. Vi kan inte shellacka hela taket.
Funkar spärrfärg?
Funkar spärrfärg?
Nej spärrfärg kommer inte eliminera kvistarna. Det är något jobbigt ämne i kådan som kommer ut och inte ens med shellack så går man säker. MEn det borde ta längre tid att få genomslag med spärrvit. Använd lösningsmedelburen spärrvit.
Ett tips som jag fick av en gammal målare är att använda vit elementfärg! Det ska tydligen aldrig kvisten ta sig igenom!
Jag skulle nog ändå shellackat hela taket...
Vi målade nyligen ett lackat furupaneltak och körde då shellack ovanpå den tvättade ursprungliga lacken och därefter oljebaserad häftgrundfärg ovanpå, innan två strykningar med takfärg. Tror detta är ett minimum om man vill undvika kvistar. Enligt han jag diskuterade med i färgaffären bör man shellacka/kvistlacka i två omgångar. Vi valde den oljebaserade häftgrundfärgen för att den sannolikt ger ytterligare lite bättre skydd mot genomblödning jämfört med vattenbaserad. Är man kvistparanoid är det kanske bättre att stryka två gånger med grundfärg och bara en gång med färdigstrykningsfärgen?
/Pontus
Vi målade nyligen ett lackat furupaneltak och körde då shellack ovanpå den tvättade ursprungliga lacken och därefter oljebaserad häftgrundfärg ovanpå, innan två strykningar med takfärg. Tror detta är ett minimum om man vill undvika kvistar. Enligt han jag diskuterade med i färgaffären bör man shellacka/kvistlacka i två omgångar. Vi valde den oljebaserade häftgrundfärgen för att den sannolikt ger ytterligare lite bättre skydd mot genomblödning jämfört med vattenbaserad. Är man kvistparanoid är det kanske bättre att stryka två gånger med grundfärg och bara en gång med färdigstrykningsfärgen?
/Pontus
det finns en spärrfärg som heter renova isotop tror jag, den ska funka på kvistar, grannen har målat med den och det verkar funka bra, vi har också gjort det men det är så nytt så det är svårt att se resultat.
Du måste isolera kvistar med shellack eller vävlim. Shellack är ett bättre allternativ om du hittar en äkta produkt. Om du tar en genväg ser ytan väldigt fin ut i början , men det dröjer inte länge förrän genomslagen kommer.
Färghandlaren har en spray som du kan använda, finns både i shellack samt i en annan version som jag inte vet namnet på.
Färghandlaren har en spray som du kan använda, finns både i shellack samt i en annan version som jag inte vet namnet på.
Klicka här för att svara