jag har kommit igång lite på allvar med spackling i mitt hus nu.

och undrar lite över följande.

Hörn, med gyproc hörnlist, hur lång ska man spackla ut ifrån hörnet för att det inte ska synas?

har hört att i takskarvar så måste man nästan spackla ut en 10-15cm på varje sida om skarven för att inte ska synas. gäller samma sak på väggarna??

och slutligen vad kör ni för spackel?

en målarkompis till mig sa flüggers grova första svängen o sedan finspackel nästa sväng , och att det skulle räcka

på Beijer Uppsala så har dom nordsjös, o dom rekommenderade mellan spacklet 2 svängar, vad tros?

kan ju bara säga att Flüggers grova inte en nån fröjd o hålla på med, skapligt segt.

Vi har struntat i lister jag tyckte inte det passade med allmoge som ingick i huset.
Därför spacklade vi igen så mycket det bara gick och tog latexspruta allra längst i hörnet. Vi målade ner takfärgen ner till tapeten började ca 5 cm ner. 8-)

Du får nästan räkna med 3 spacklingar för att få ett bra resultat.
Gipsskarvar spacklar du enklast på följande sätt. Glasfiberremsa, grovspackel 1 gång, slipa, lättspackel 2 gånger med avsluatnde slipning med 180 papper.
Provmåla skarvar och se ifall skarven syns. Gör den det tar du ett finspackel sista vändan och slipar sedan med 180 papper. Klart att måla!

M
Är det bäst att sätta fast glasfiberremsan i första lagret spackel eller man skall klistra fast den?????

moc skrev:
Är det bäst att sätta fast glasfiberremsan i första lagret spackel eller man skall klistra fast den?????
Sätt fast remsan först, spackla sedan.

Eg. ska man inte använda glasfiberremsor överhuvudtaget.

Pappremsorna är starkare och det som håller bäst.
Den sätter man vått i spacklet..
Def. pyssligare att hålla på med.. men det är som sagt starkare.

Grovspackel håller man inte heller på med då man ska spackla gipsskarvar.
Medium spackel. 2-3 ggr om man ska sätta tapet.
Om man ska måla så kör man sista svängen med ett finspackel. (Mindre risk för blåsor)

/Fredrik

Fredrik. skrev:

Pappremsorna är starkare och det som håller bäst.
Den sätter man vått i spacklet..
Def. pyssligare att hålla på med.. men det är som sagt starkare.

Grovspackel håller man inte heller på med då man ska spackla gipsskarvar.
Medium spackel. 2-3 ggr om man ska sätta tapet.
Om man ska måla så kör man sista svängen med ett finspackel. (Mindre risk för blåsor)

/Fredrik
Anledningen till att jag använder grovspackel är att det fyller ut bättre och är extremt lättslipat. Speciellt om du har större glipor. Kan inte se att det skulle vara fel att göra det så lätt som möjligt för sig. Naturligtvis kan man använda mediumspackel också. Mina skarvar blev iaf perfekta och jag vet andra som gör på samma sätt.
Pappremsa var nytt för mig. Alla jag pratat med inkl. färghandeln har sagt glasfiberremsa men jag ska nog testa pappremsa nästa gång :)

inga ideer om Hörnen, o taken eller?

Fredrik. skrev:
/Fredrik
Papp eller glasfiber är en smaksak. Jag har ALDRIG varit med om att några skarvar har förskjutit sig så mycker att glasfiberremsan har pajjat eller rört sig.
Knepigare att få till skarven med papp än med fiber men det kanske är en vanesak.

glasfiber remsan kan efter ett par år "bubbla" sig i hörnen.
använd pappremsan .Sen till spacklet så använd alcros lätt-hand eller liknande. 2-3ggr beroende på hur duktig du är. Lycka till

kör med hörnskydd på ytterhör det är mkt tåligt plus att det ger ett bra skydd i framtiden ha en bred spackelspade så säger det nästa sig själt hur bredden blir.

Jag har använt byggmax lättspackel grymt bra spackel och billigt spackalade en gång slipade spackalade igen slipade perfekt resultat

Remsan kör man med förden sådan med skister på så det bara gå och mpntera upp dessa i alla skarvar som innerhör sedan är det bara och spakal på.

Hmmm, jag hänger inte med alls... Snälla, kan ni förklara förmig :-??
Ang. detta med att använda hörnlister..
Vi har i vårat fall stooora glipor/mellanrum mellan gipsskivorna i flera hörn - i dessa har vi lagt tjockt med lättspackel, men detta har soruckit under torktiden... Vad att göra??

Blomman77 skrev:
Hmmm, jag hänger inte med alls... Snälla, kan ni förklara förmig :-??
Ang. detta med att använda hörnlister..
Vi har i vårat fall stooora glipor/mellanrum mellan gipsskivorna i flera hörn - i dessa har vi lagt tjockt med lättspackel, men detta har soruckit under torktiden... Vad att göra??
I innerhörn använder jag fogmassa (latexfog) och i ytterhörn kör jag med hörnskydd och jag har inga problëm med sprickor.

Hallåååå!

Ni som har stora glipor redan i byggstadiet skall laga upp dessa med ex Ardex 828, som är ett gipsbaserat spackel som inte sjunker in. Vill man ha det lite mer lättslipat kan man blanda i lite lätthand (vanligt väggspackel). Dessutom torkar det förbannat fort.

I innerhörnen jämnar jag till med vanligt spackel / låter torka / limmar sedan pappremsor med vävlim / sedam slutspacklar man. Om det skall målas så lägger många en latexfog i hörnet.

Målar-Magnus

Hörnskydd är det nån speciel grej man köper till ytterhörn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.