Hi!
Has anyone experienced this...? Or is there someone skilled who can help with my query?

I have a so-called closed tank of three cubic meters as an old solution for toilet sewage. From the tank up to the ground, there are two pipes, one for emptying/suction and for ventilation.

Now, on three occasions, the tank has filled with melting/rainwater. My theory is that the cold has affected the pipes and perhaps lifted them, allowing water from the ground to infiltrate the tank.

It's becoming expensive...! The tank is scheduled to be emptied first in week 36 and it costs 1000 SEK extra on top of the regular price. For the second time in a few years, I've started digging down to the tank to check what has happened. Obviously, I didn't manage to fix the issue correctly last time.

What can I do to prevent this from happening again...? Is it only a plumber that can help...?

I would be very grateful for any tips. Thanks in advance.
 
  • Two pipes in an excavated hole; one is a capped extraction pipe, the other appears to be ventilation. Soil and roots surround the open pit.
Om ingen använder avloppet efter en natt och helst om det regnat. Så ska du lyssna i rören, det ska vara tyst, hörs det något plurr, så är det läck, finns säkert en större manlucka under jord som går att öppna. Då kan man se var det rinner in. Normalt med att en tank blir full, är att det läcker in i någon rörskarv eller där röret från huset ansluter. Är en tätning i tanken och om röret satt sig lite, så trycks röret ner och en glipa blir.
 
J jonaserik said:
Om ingen använder avloppet efter en natt och helst om det regnat. Så ska du lyssna i rören, det ska vara tyst, hörs det något plurr, så är det läck, finns säkert en större manlucka under jord som går att öppna. Då kan man se var det rinner in. Normalt med att en tank blir full, är att det läcker in i någon rörskarv eller där röret från huset ansluter. Är en tätning i tanken och om röret satt sig lite, så trycks röret ner och en glipa blir.
Tack för din kommentar.
Avsugnings röret hade lyfts från tanken. sannolik p g av den tuffa kylan i vintras. (Vill ej ens tänka på möjligt sabotage... Modeord nu för tiden).
Jag anlitade rörmokare som skruvade fast avsugnings röret till munstycket i tanken. Det borde sitta fast framöver.
Kostnader på två år: 2 planerade tömningar á 2600:- styck plus 2 extra á 3500:- styck... Plus rörmokarens arbete: 1900:-...
Lite roligare hade man kunnat göra med pengarna.
Tack igen!
 
Om tanken ligger något högre än omgivningen eller om du har ett dike intill kan du väl tömma (om det bara är vatten) genom en hävert. Ner med en slang i tanken och fyll slangen med vatten (du vill inte suga med munnen 😁) och sen snabbt sänka slangen under tankens nivå så hävertverkan startar. Då slipper du i alla fall en onödig kostnad.
 
Jo, det tipset fick jag från rätt källa. (lite försent bara)
Dock är det svårt att veta hur mycket vatten och hur mycket skit finns där...Det vattnet lär lukta riktigt illa i varje fall... Men nästa gång...!
Nu är problemet åtgärdat men det är mycket man har lär sig av misstag.
Området (skog och jordbruksmark) har ofta nu för tiden vatten brist. Jag har egen brunn. Det regnar för lite. Trots allt vill Kommunen ta betald (ca 2500) för att ansökan om tillstånd för förbränningstoalett... Argumentationen om brist på vatten, tekniska fel med tanken och att jag fick betala till Kommunen över tio tusen kronor för tömning samt rörmokarens kostnad för reparation av avsugnings röret, gör självklart ingen undantag för byråkratiska kostnader... I fastigheten har altid funnits utedass och utrymmet finns kvar! Fel av mig att underskatta gamla lösningar...!
 
Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.