After my father-in-law's passing 2 years ago, my wife and I bought out the siblings from a summer house. The house was built in 1948 with a crawl space. Sawdust insulation. It was used as a permanent residence until around 1960/70 and then used as a summer house and was left unheated in the winters. It's located in the inland of Norrland. Since we took over the house this past summer, we have slowly started to assess the renovation needs, which are not lacking.

Among other things, I noticed that one section of the subfloor, which is under the living room/cleaning closet, has collapsed, probably due to some settling over the years.

How is it best to fix this? Right now, I think I need to tear up part of the floor in the room above and shovel out the sawdust and fix the subfloor with new insulation. Is there a better way? It seems too cramped and messy to try to fix it from the crawl space below, which has a low height. I also need to clean out the crawl space (over the years, a lot of organic material has been left there after various jobs).

I would appreciate any tips or ideas on how I can best do this in the summer.

Crawl space with fallen insulation and debris under an old house, showing signs of disrepair and renovation needs. Crawl space with fallen insulation and debris, showing deterioration and need for renovation.

I would have done as you are thinking too. Tear up the floor in that room completely and expose the joists, the floor will need to be redone regardless of whether you take up a small part or the whole thing I think.
That way, it's easier to clean out the crawl space and remove the junk that way.

• Like
Oldelfato
  • Laddar…
När det mer eller mindre ruttnat ned blir det nog enklast att ta det ovanifrån, jag skulle nog delat golvbräderna och försökt få ut dem hela om det är ett fint trägolv, kapat spik med tigersåg och multiverktyg. I mitt fall har jag ett liknande men prikärt problem, Snickaren, ” dumbommen” som satt blindbotten har spikat bärläkten tvärs golvbjälkarna, dessutom med stort avstånd mellan läkterna, det gör att blindbotten böjer ned sig mellan varje läktbräda, dessutom blir inte golvbjälkarna vindtäta underifrån, det är trångt mellan backen och blindbotten men jag har på det sämsta stället ålat mig in på rygg. Och med hjälp av en liten domkraft lyckats trycka upp en extra bräda, mellan de som är monterade, men det är innihelsike trångt och skruvdragaren går nätt och jämt in mellan marken och brädan, det har gått åt några extra ord och tappade skruvar innan brädan nu äntligen sitter på plats, som vanligt så gick snickaren i konkurs, det förstår jag och det var mer än nödvändigt. Jag funderade på hur man ska lösa problemet då det är för trångt för att jobba mellan mark och blindbotten, jag funderar på två huvudalternativ, svetsa på en hylsa med fjäder på en biltema saxdomkraft, göra en lång vridsång så man kan köra domkraften med skruvdragaren, montera domkraften på en tillräckligt lång bräda så man kan föra in den under huset, en till domkraft av samma typ för att trycka upp brädan under blindbotten, lägga i Benders rostfria kamspik i hylsan, som är fjäderbelastad och hålla spiken upprätt i hylsan genom att trä på en eltejp genom kamspiken och fästa eltejpen på utsidan av den återfjädrande hylsan, ”ni förstår säkert hur jag menar”😊sedan föra in domkraft med spiken på plats och köra upp domkraften så den trycker in spiken gen brädan och in i golvbjälken,hylsan fjädrar ned och spiken blir tätt fixerad mot bradan och ligger dikt an mot golvbjälken. Hm, hm, hm. Alternativ två låter mer praktiskt, gräva ur diken rakt in med jämna mellanrum parallellt med golvbjälkarna, då kommer man åt golvvjälkarna, minst 3 stycken i taget fortfarande arbete i ryggläge med möda att skotta grus flera gånger, såvitt nan inte har tillgång till en lastmaskin med långskopa🤓Annars ryger det fina parkettgolvet invändigt, och klinkersgolvet i badrummet, trist🤫

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.