Project Entrance Staircase
Previously had a thread about ideas, but now planning is happening for real.

Previous thread: https://www.byggahus.se/forum/threads/entretrappa-i-stal-och-granit.551358

The old concrete staircase is gone and only shown as a before picture.
An AI image is attached + a video of the thoughts
A new staircase will be built with a steel frame (black) and light gray granite steps.

- The granite steps have dimensions of 1500 x 350 x 30 mm
- Stringers are bought ready-made, 6 steps
- Steel profiles will be ordered

I would like to get feedback on the steel construction and its load-bearing capacity so that the granite slabs do not crack, but of course, I do not want to do more than necessary.
Dimension of the main frame: 100 x 50 x (3-4 mm)
Possible reinforcements (orange): 40 x 40 x 3 mm

Wood-railed concrete steps leading to a white door on a yellow brick house, with an outdoor air conditioning unit nearby. Modern outdoor staircase with metal railing leading to a white door on a brick house.

Video of the construction (alternative, at the moment)

A couple of more pictures and clarification that I would like to have feedback/opinions on the construction, whether the orange reinforcements are needed or if I should think differently

3D model of a stair structure with grey steps and a platform, seeking feedback on the necessity of orange reinforcements.
3D model of a staircase design with measurement details, seeking feedback on the necessity of orange reinforcements for construction stability.
3D model of a construction with black frame and orange reinforcements, seeking feedback on design and need for orange components.

Maybe I've missed something, but are you going to do the work yourself, or are you hiring someone to weld?

Plan to weld myself is the idea

Skall bygga snarlikt, kanske 20mm granitkeramik dock, men vill ha täckta steg (sättsteg), men färdiga vagnstycken är ju inte direkt anpassade för det, klurar på hur jag skall kunna använda såna ändå.

Jag har bara 4 steg, men själva plattformen står i suterräng, vilket innebär styltor, 2m+, tänkte använda 100x100 till pelare (estetik) och klenare till plattformen. Har tänkt liknande förstärkningar som dig, men var inne på vinkeljärn i bakkant på stegen då jag även vill ha sättsteg.

Hur självbärande är graniten?

Eftersom min blir hög, skulle jag dessutom slippa springor, tänkte ha cykelförråd under.

Vad blir det för plintar eller annat att stå på?

@MercedesGUS jag har faktiskt övergett mitt bygge och tänkt om. Lite av mina tankar.

Granitsten är ju ett naturligt material och mer känsligt emot spänningar och sprickor.
Så jag var skeptisk till att kunna bygga en tillräckligt stabil grund så stenarna inte blir den svaga delen. Sen vill man ju inte heller dimensionera för mycket i onödan och mina konstruktions/beräkningskunskaper så kändes det som gissningar.
Jag har svetsar men har inte svetsar på ganska länge, visst hade väl funkat att öva upp.
Sen är det lite svårare att köpa stålprofiler, oftast i 6 m längder och beställning med leverans med lastbil.
osv osv....

Jag såg helt enkelt för mycket hinder så tänkte om.

Nu blir det en plattform i limträ till det som syns och vanliga reglar i mellan. Detta går ju att köpa på lokala "ByggMax" så enklare.
Har köpt 3 st vangstycken i galvat stål men funderar just nu på om jag ska använda dessa eller bygga egna vangstycken i trä....
Hela stommen ska målas svart.
På detta kommer jag lägga Bangkirai trall.
Som räcke blir det stål med en överliggare i trä jag redan köpt.

Planstegen hade jag redan köpt men sålde dessa med kraftig förlust.

Jag känner mig ändå nöjd med beslutet. Blir nog lite varmare i utseendet
Ge gärna feedback, synpunkter,...

En AI bild

1779206258586.png

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.