I plan to set up a climbing tree for the cat outside on the property. I have now acquired a cut oak tree (see image) and am considering how to set it in the ground. The tree is about 4 m tall and weighs about 500 kg. Which option should I use and how do I do it in the best way? I'm thinking of casting it in the ground but first impregnating the part that goes into the ground (about 1m) with linseed oil to prevent it from rotting. Is that something to recommend? Or are there other solutions? A large, sawn-off oak tree with branches lies on a grassy lawn, near a swing set and wooden shed, intended for a DIY cat climbing tree project.

• Like
Beniss
  • Laddar…
I think it will be difficult to make it hold even with oil. An alternative if you want the attachment to be invisible would be to cast a steel pipe into the ground, drill a hole at the bottom of the trunk, and mount the tree on it. Or you could cast an old-fashioned flagpole mount and bolt the tree to it.

• Like
Anna_H and 1 other
  • Laddar…
Hep Hep said:
I think it will be difficult to keep it stable even with oil. An alternative if you want the attachment to be invisible would be to cast a steel tube in the ground, drill a hole in the bottom of the stem, and slide the tree onto it. Or you can cast an old-fashioned flagpole mount and bolt the tree to it.
Thanks for your tip! I will consider the option. A flagpole mount sounds appealing. I guess it needs to be stronger than the usual ones you see.

Cut the lowest layer of branches and bury the trunk 70-100 cm in the ground. The cat has finished climbing before an oak rots. If you want to prolong the tree's lifespan past the next cat as well, you can coat the trunk with tar on the part that goes underground.

I have built several climbing structures for the children from pine trunks which I have tarred and buried. An example here:
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-traedgard-idag.226977/page-355#post-4180909
You can't see the ground in the picture, but the post is about 4m tall above ground and easily supports an adult climbing without tipping over.
By the same principle - outdoor toys for my own children are interesting for a maximum of about 10 years. If it rots after that, it's the same.

In essence, power line poles are the same, although impregnated, but they easily stand for 50 years just being buried.

• Like
Taxture
  • Laddar…
PNO PNO said:
Kapa det nedersta varvet grenar och gräv ner stammen 70-100 cm i marken. Katten har klättrat klart innan en ek ruttnar. Vill du öka livslängden på trädet förbi nästa katt också så kan du stryka stammen med tjära på den del som kommer under jord.
PNO PNO said:
Kapa det nedersta varvet grenar och gräv ner stammen 70-100 cm i marken. Katten har klättrat klart innan en ek ruttnar. Vill du öka livslängden på trädet förbi nästa katt också så kan du stryka stammen med tjära på den del som kommer under jord.

Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här:
[link]
Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta.
Enligt samma princip - uteleksaker för min egna barn är intressanta i max ca 10 år. Ruttnar det efter det så är det väl detsamma.

I sak är ju kraftledningsstolpar samma sak, om än impregnerade, men de står ju lätt i 50 år bara nergrävda.

Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här:
[link]
Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta.
Enligt samma princip - uteleksaker för min egna barn är intressanta i max ca 10 år. Ruttnar det efter det så är det väl detsamma.

I sak är ju kraftledningsstolpar samma sak, om än impregnerade, men de står ju lätt i 50 år bara nergrävda.
PNO PNO said:

[link]

Tack för ditt råd! Visst menar du gjuta och inte bara gräva ner det 70-100cm? Jag läst om i en annan tråd att kila ner stolpe med stenar istället för gjuta för att vattenavrinningen ska underlätta och skydd mot röta.

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.