I
Hej,

Vi bor i ett hus från 1970, ett trähus med källare och mexitegel som fasad. Innerväggarna består av reglar och 10 mm masonitskivor, utan isolering.

1780437137976.png

Vi planerar att renovera två rum men behöver först byta ut de gamla garderoberna. Ritningen är från mäklaren och är alltså inte en riktig byggritning. Bakom dörren, vid sidan av G, går skorstenen inne i väggen.

Det finns två garderober på ena sidan och tre på den andra. De är från 70-talet och verkar svåra att modernisera, så tanken är att ersätta dem med till exempel inbyggda IKEA-garderober.

Frågan är hur man bör gå till väga? Tips?

• Like
JonteP
  • Laddar…
D
Mitt tips är att behålla de befintliga garderoberna men att renovera dörrarna om de är fula.

• Like
BirgitS
  • Laddar…
Vi hade liknande upplägg av garderober mellan två rum, jag byggde två stora garderober med skjutdörrar och satte in back-/hyllsystem.

Byggde väggarna med 45x45 reglar, lister på "insidan" av reglarna så att OSBskivor gick att fälla in mellan reglarna och sedan gipsskivor utanpå, så väggen blev 70 mm tjock. La givetvis även isolering i väggarna för ljuddämpning. Djupet på garderoberna gjorde jag till 560 mm plus skjutdörrsskenornas tjocklek.
Totala tjockleken blev ca 700 mm.

I
D datja said:
Mitt tips är att behålla de befintliga garderoberna men att renovera dörrarna om de är fula.
Det svåra är att hitta inredning som passar bra, de har ganska brokiga innermått, ex 56.3 cm, 35.8 cm, 76.1 cm, 55.9 cm.

1780477036855.png

Jag har bytt ut till IKEA några gånger nu, det knepiga är om man inte får till rätt bredder med PAX, Platsa är lite klenare då den är "ihålig".

I
Demmpa Demmpa said:
Vi hade liknande upplägg av garderober mellan två rum, jag byggde två stora garderober med skjutdörrar och satte in back-/hyllsystem.

Byggde väggarna med 45x45 reglar, lister på "insidan" av reglarna så att OSBskivor gick att fälla in mellan reglarna och sedan gipsskivor utanpå, så väggen blev 70 mm tjock. La givetvis även isolering i väggarna för ljuddämpning. Djupet på garderoberna gjorde jag till 560 mm plus skjutdörrsskenornas tjocklek.
Totala tjockleken blev ca 700 mm.
Ja, den tanken har slagit mig, men jag har sett många lösningar där det i praktiken bara blir ett utrymme med hyllsystem och annat från golv till tak. Jag söker något som känns mer inbyggt och färdigt. Det går säkert att få till här också, men då gäller det att tänka till och planera från start, så att måtten blir rätt och passar det system man köper, om det till exempel skulle bli ELFA. Det kan bli riktigt fint, men det kräver en hel del planering.

Skjutdörrar bygger dessutom ganska mycket, så jag är inte helt säker på att det blir bättre än vanliga dörrar, även om det kanske känns lite lyxigare.

Jag tänker också att man behöver bygga in isolering, och då försvinner väl cirka 50 mm där också.

Spontant hade det känts enklare med färdiga garderober, men samtidigt är kanske till exempel ELFA mer framtidssäkert. IKEA byter ju sina system lite då och då.

T.ex. Elfa trådbackstativ finns i bredderna 350, 450 & 550 mm, finns i djupen 435 & 535 mm.

IKEAs PAX har väl inte bytt formfaktor på inredningen?
Jag ska iofs inte säga för mycket, jag brukar knipa dem begagnade istället.

D
I Ironside said:
Det svåra är att hitta inredning som passar bra, de har ganska brokiga innermått, ex 56.3 cm, 35.8 cm, 76.1 cm, 55.9 cm.

[image]
Fina tycker jag. Inredning kan man snickra till själv som det passar.

• Like
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ossian K Olsson
I Ironside said:
Hej,

Vi bor i ett hus från 1970, ett trähus med källare och mexitegel som fasad. Innerväggarna består av reglar och 10 mm masonitskivor, utan isolering.

[image]

Vi planerar att renovera två rum men behöver först byta ut de gamla garderoberna. Ritningen är från mäklaren och är alltså inte en riktig byggritning. Bakom dörren, vid sidan av G, går skorstenen inne i väggen.

Det finns två garderober på ena sidan och tre på den andra. De är från 70-talet och verkar svåra att modernisera, så tanken är att ersätta dem med till exempel inbyggda IKEA-garderober.

Frågan är hur man bör gå till väga? Tips?
Jag hade slängt ut dom. Tagit ner väggen och byggt en ny och sen haft alla garderober i ett av rummen.

Har haft sådana inbyggda hemma men hatade dom. Så de åkte ut och ersattes med PAX.

IMG_5041.jpeg

Ser ju tre möjliga ställen(4 olika väggar) att ha de mot men för att bestämma det behöver man veta mer om behov och ytor.

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.