C
Drar mig till minnes en gammal historia från Pripps "öltekniker" när jag jobbade på krogen under studieåren.
De hade renoverat Café Opera och dragit PEX-slangar i nya baren. Sen när de skulle driftsätta flödade det öl över hela golvet. Snickarna hade varit där och satt list och pepprat slangarna med spik 😂
Inte rör-i-rör tyvärr 😕

• Haha
Currywurst
  • Laddar…
pacman42 pacman42 said:
Man kan ju byta det också. Man bör egentligen ha rör-i-rör-i-rör, då går det att byta bägge! Alltså både skyddsröret och det inre röret. Sedan har man ett dragrör som bara är dragrör...
Men om man drar i en skruv utifrån så punkterar man alla rör oavsett hur många lager rör i rör man har... Man kanske kan fylla mellanrummet mellan de yttre rör-i-rör-i-rören med nåt liknande punkaspray som skummar upp och tätar eventuella hål när det kommer in syre...

useless useless said:
Men om man drar i en skruv utifrån så punkterar man alla rör oavsett hur många lager rör i rör man har... Man kanske kan fylla mellanrummet mellan de yttre rör-i-rör-i-rören med nåt liknande punkaspray som skummar upp och tätar eventuella hål när det kommer in syre...
Merparten av läckaget kommer dock troligen leta sig ner till fördelaren i det scanariot.

• Like
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless said:
Poängen var att om man byter 2 av 3 rör så komnmer man fortfarande att ha ett skydd om det innersta röret läcker. Yttre röret är då bara för att dra i, det har ingen skyddsfunktion. Men många rör blir det...

C
Rör-i-rör-i-rör. Rörigt 😂

• Haha
Immobil and 1 other
  • Laddar…
Här är det alupex i olika storlekar. Jag tror att 16mm går att byta, men är tveksam till om det går att byta 20mm eller 26mm alupex då det är flera böjar. Men förhoppningsvis ska det aldrig behövas. Jag är dock nöjd, men hade kanske i efterhand valt att dra varmvattnet i källartak i samma schakt som ventilationen istället för i isoleringen under plattan. Kallvatten är dock väldigt friskt och kallt då det går under isoleringen.

G Grävsax said:
Tack för bra svar. Jo det borde väl ha visat sig om det hade varit otillförlitligt. Har själv sett uppfrätta Cu rör pga höga halter av metalljoner i vattnet på vårt lantställe. Och som du säger så går kommunala vattnet ändå i plaströr så det är svårt att komma ifrån. Hemma ser jag ofta små svarta plast? partiklar i kranvattnet, det verkar man få på köpet. Jag är inte orolig för egen del, något äldre än PEX rören har jag redan klarat av fortplantningen och är väl hursom avskriven 😂 men jag hörde om denna studie “Bioaccumulation of microplastics in decedent human brains” (Nature.com). Kanske borde folk fokusera mindre på CO2 o mer på detta…
Jag fick läckage i vägg mellan våtrum (byggt 2017) och sovrum.
Skar upp vägg i sovrum(ville inte skada tätskikt våtrum), lossa de s k pistolerna och drog i pex-slang som låg i rör. Torkade allt i vägg samt gjorde om anslutning mot våtrum och stängde väggen igen.
Funkar utmärkt.
pex släpper inte plastfragment som plast i havet gör, därför inget farligt att använda.

• Like
Roger Fundin and 1 other
  • Laddar…
peteds01 peteds01 said:
pex släpper inte plastfragment som plast i havet gör, därför inget farligt att använda.
Det klart de gör.
Givetvis blir det ett slitage på insidan på grund av det strömmande vattnet.

Intet Intet said:
Det klart de gör.
Givetvis blir det ett slitage på insidan på grund av det strömmande vattnet.
I mina plaströr som jag bytte igår så kan jag lova att det inte var några plastmolekyler som släppte. Det var flera millimeter med beläggning i rören.

Jag har egen brunn med hög järnhalt...
...men det brukar vara beläggningar (efter ett tag) i alla rör, oavsett järn eller inte.

• Like
hapazard
  • Laddar…
Rickard. Rickard. said:
Det stämmer inte utan det är 50% chans, antingen så går det eller så går det inte. Enkel matte egentligen 😉
Alldeles för enkel. Först måste man ha ett underlag erfarenhet, gick/gick inte. Sen kan man veta utfallet i % för ju dessa, säg, 100 försök.

B bertalm said:
Alldeles för enkel. Först måste man ha ett underlag erfarenhet, gick/gick inte. Sen kan man veta utfallet i % för ju dessa, säg, 100 försök.
Inte alls.Det beror på vilket resultat forskarnas uppdragsgivare vill ha.

B bertalm said:
Jag tror det är snarare som med Schrödingers katt. Varje fall av rörbyte har komponenter av "det gick" och "det gick inte".

H hempularen said:
Ett av fallen jag hört där det lyckades med bytet var en kollega som just flyttat in i sitt nybyggda hus. Men byggaren hade gjort något fel i monteringen av köksskåp. Kommer inte ihåg vad som var fel. Men iallafall kommer de dit och demonterar ett skåp, då sprutar det ut vatten ur ett av skruvhålen. Skruven hade tätat så länge den satt där. Räckte med omdragning av innerröret.
Då är vitsen med rör i rör borta. Ytterröret ska ju vara helt. Det är ju själva poängen med fördelarskåp. Ofta har ju ngr hantverkare trampat sönder ngt ytterrör innan de dolts. De är inte så stryktåliga.

Vitsen är ju kvar: mer pengar till tillverkare och hantverkare.

• Like
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
En del av vitsen var väl att röret gick att byta ut utan att riva upp och att det är hål på skyddsröret på ett av rören är väl en rimlig uppoffringar för det kan jag tycka.
Det är ju inte så att hela poängen med systemet är borta bara för att ett rör har försämrad säkerhet.

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.