Byggahus.se
Hej,

Har idag sålt en Husqvarna Regina Pub ugn. Efter som elektrikerna draget om strömen inför kökrenovering så kunde jag inte demostrera den(kräver 3 fas utan nolla). Vi är dock säkra på att den fungerade sisst den var inkopplad.

Nu riger köparen och säger att 2 plattor och ugnen inte fungerar?! Han provade själv koppla in den men fick ringa elektriker. Tydligen behövde han klippa av kotakten för att koppla in.

Han bor en bit bort och spisen kostade honom 1000 kr.

Alternativ jag funderat på är att han får ta hit den igen så får min elektriker koppla in den. Efter som det står ord mot ord så kanske de e rimligt att ta tillbaka den mot 500 kr?

Vad gör man?
 
Tycker det låter som om det är felkopplat, eller så försöker han helt enkelt blåsa dig.
(Är det en 400v som ska kopplas trefas utan nolla och får nolla istf fas på en tråd så blir resultatet ungefär som du beskriver, halva spisen funkar inte.)
Vet du att den var hel så gör ingenting.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Är det inte upp till köparen att förvissa sig om att det han köper fungerar där han vill ha "apparaten"? och inte minst när man inte betalar mer än en tusenlapp. Och måste han klippa kontakten för att få spisen att fungera är det väl hans anläggning som är "felande". Spisar ska normalt anslutas till ett fullkopplat perilexuttag och då fungerar det utmärkt med en ren trefas utan nolla. Jag tror han drar en vals för att tjäna några kronor.
 
Låter som att han inte skulle veta vad han håller på med. Självklart ska du inte ta tillbaka spisen om du vet att den fungerade när han hämtade den. Det är inte ditt fel att han pular själv sånt som man inte får göra utan behörighet. För 1000kr får han nog inte med nån försäkring för eget klantande.
 
Konstigt att folk tror de har garantier när de köper begagnade saker av privatpersoner. Tillåt ingen retur eller pengar!
Du vet att spisen fungerade när den kopplades från den hos dig. Att sedan kunden börjar klippa i kontakter och säger att hans elektriker inte kan få den att fungera är bara skitsnack. Knappast att en behörig elektriker skulle misslyckas att koppla in en spis, när det tycks vara en fas som saknas!
 
Jag är mest imponerad över att köparen lyckas ringa in en elektriker för att koppla in en gammal spis så snabbt mitt i semestertider.

Tycker med det låter som nått är felkopplat.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Skulle tro Fotografen ligger rätt till dvs man har klippt kabeln och följt färg så att en fas är kopplad till nolla, troligtvis gjort av köparen själv. TS kan ju förklara hur det kan vara för köparen så är det ur världen, som tur är kan man inte koppla en sån spis fel så den tar skada.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Gillar verkligen inte denna situationen! Skulle aldrig få för mig att sälja något defekt, då kunde jag lika bra köra det till tippen.

Har pratat med säljaren igen och det framgår att han har klippt kontakten och kopplat in det på eget bevåg, då detta inte lyckades så fick han in en elektriker som tittade på det. De säger båda att det är kopplat enligt schema med nolla. Jag frågar såklart om han har rätt att koppla starkström vilket han tydligen har. Iallafall så håller han fast vid att de kopplat helt enligt schema och att det är såfall vi som kört fel under alla dessa år utan en nolla!?

Så här ser kopplingschemat ut på just denna spis :

aFPNc0K.jpg

Så här såg kontakten ut som köparen klippt av :

2fhv5mX.jpg

Att en nolla saknas kom man fram till i följande tråd så detta är också vad elektrikerna skulle dra fram till den nya induktionshällen i vårt hus : https://www.byggahus.se/forum/vitvaror/276466-induktionshall-hur-manga-faser.html

Köparen känner sig blåst och tänker gå vidare med anmälan vilket troligen resulterar i ord mot ord.

Man kan väl känna att för 1000 kr vill man inte ha sådant strul som detta så tanken har såklart slaget mig att bara ta tillbaka skiten och köra den till tippen men det känns inte rätt.
 
Ähh, låt honom hållas. Låter som en person som satt detta i system. DU har gjort allt rätt, han som har skyldigheten att undersöka produkten innan köp. Säg som det är att den fungerade när ni använde den senast och att ni inte kan hjälpa till mer.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Du kan ta det lugnt det finns inget alternativ att koppla in din spis med nolla. Det framgår både av skylten och prefabproppen som saknar nollstift.

Förklara en gång till för köparen att det inte ska vara någon nolla till den och ifrågasätt om det är kompetenta krafter som jobbar med det. Du behöver inte bekymra dig över om det går vidare det är ett solklart fall som de lätt kan koppla rätt om det finns tillgång till mer än enfas där.

Otroligt att köparen framhärdar, man ska ju i det längsta vara tålmodig och vänlig men detta närmar sig gränsen där om jag varit du skulle köparen fått se lite på själva f-n det är helt klart. :)
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Han ville testa den men det gick tyvärr inte eftersom elektrikerna har kopplat ifrån hela vårt kök under renoveringen. Jag ville själv också visa honom att den verkligen fungerade, det hade underlättat en hel del. I framtiden får jag se till att hålla ut tills jag kan demonstrera att produkterna verkligen fungerar innan de lämnas över.
 
snowjim skrev:
De säger båda att det är kopplat enligt schema med nolla.
Den spisen ska inte ha någon nolla.
Det finns inget att "gå vidare" med eller anmäla, oklart vart, utom möjligen olaga elinstallationsarbete.:rolleyes:
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vad sägs om att han tar dit en elektriker istället för en "elektriker"
 
Har verkligen en elektriker kopplat in den spisen med det kopplingsschemat med en nolla?, då blir jag orolig.
Det är nog snarare en påhittad elektriker.
 
Mumla något om behörig elektriker och falsk tillvitelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.