Byggahus.se
tommib
Han spelar på din känsla av att göra rätt för dig. Låt honom inte göra det.
Det har ingen betydelse om du inte kunde visa att spisen fungerade eller inte. Han hade kunnat avstå köp i det läget. Nu gjorde han inte det utan köpte ändå spisen. Då får han stå sitt kast. Punkt. Informera honom om att det inte finns några garantier eller ångerrätt vid köp mellan privatpersoner. Informera honom (om du känner för att vara snäll) om att han har kopplat spisen fel och att det troligen kan lösas enkelt, av en riktig elektriker.
Om han framhärdar med hot om anmälningar mm, informera honom om att det står honom fritt att göra så. Det kommer inte leda någonstans.
 
  • Gilla
Pumba och 3 till
  • Laddar…
frågan är vart den ev anmälan isåfall skulle lämnas in?
 
O
Spisen ska kopplas utan nolla inte av en nolla:)
 
  • Gilla
quattro1 och 8 till
  • Laddar…
Spisen har rimligen inte blivit skadad av felaktig inkoppling, så TS kanske kan försöka förklara för köparen att spisen fungerar bara han hittar en kompetent elektriker som kan läsa innantill. Kanske erbjuda ett telefonnummer till en elektriker i närheten? Sen kan man ju även ställa frågan om köparen vill lämna tillbaka spisen för att han tror att den inte fungerar eller om det är för att han helt enkelt har ångrat sig.
 
Det finns alltid dem som försöker vid affärer som inte är helt vattentäta, som i detta fallet där spisen inte gick att testa innan, då vet ju köparen att TS inte kan bevisa det och då är det ju jättelätt att hålla på att terrorisera folk, det är skit obehagligt att få någon på sig som håller på så medan man i köparens position inte riskerar nått mer än att få pengarna tillbaka.
Det är en del som pysslar med detta fenomen, man får varan och sen jagar man köparen tills man får pengarna tillbaka med, mer vanligt på Tradera där de flesta skickar varorna istället.
 
tommib
Pumba skrev:
Det finns alltid dem som försöker vid affärer som inte är helt vattentäta, som i detta fallet där spisen inte gick att testa innan, då vet ju köparen att TS inte kan bevisa det...
Det spelar ingen roll om spisen gick att testa innan. Om spisen fungerade när TS kopplade bort den så kan TS inte lastas för att tala osanning. Att köparen valde att köpa spisen utan att testa den får stå för honom. Han hade kunnat avstå, eller förhandla fram en prisreduktion. Köpt är köpt mellan privatpersoner.
 
tommib skrev:
Det spelar ingen roll om spisen gick att testa innan. Om spisen fungerade när TS kopplade bort den så kan TS inte lastas för att tala osanning. Att köparen valde att köpa spisen utan att testa den får stå för honom. Han hade kunnat avstå, eller förhandla fram en prisreduktion. Köpt är köpt mellan privatpersoner.
Det jag menade var inte att TS ljuger utan att köparen har hittat en punkt som han nyttjar för att försöka få tillbaka pengarna, jag har genom tiderna sålt ganska mycket prylar på Tradera och man ser rätt tydliga mönster på när det blir problem och köpare som jobbar på det sättet letar alltid efter en svag punkt, om köparen och TS provat spisen innan affären gjordes så hade det ju inte funnits nått att "jobba med" för att få tillbaka pengarna.
 
"Jag köpte spisen utan att testa den och sen klippte jag sönder sladden och försökte koppla inden utan att veta vad jag gjorde och sen pajade den och därför är det ditt fel och nu vill jag ha tillbaka pengarna och behålla spisen (edit: som egentligen funkar jättebra men det vet du inte om som tur är)." Ibland är blocket bra. Ibland inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
quattro1 och 3 till
  • Laddar…
magda136 skrev:
"Jag köpte spisen utan att testa den och sen klippte jag sönder sladden och försökte koppla inden utan att veta vad jag gjorde och sen pajade den och därför är det ditt fel och nu vill jag ha tillbaka pengarna och behålla spisen." Ibland är blocket bra. Ibland inte.
Tror nog mer på att "spisen funkar jättebra men jag glömde att pruta så nu vill jag ha alla pengarna tillbaka med".
 
tommib
Pumba skrev:
Det jag menade var inte att TS ljuger utan att köparen har hittat en punkt som han nyttjar för att försöka få tillbaka pengarna, jag har genom tiderna sålt ganska mycket prylar på Tradera och man ser rätt tydliga mönster på när det blir problem och köpare som jobbar på det sättet letar alltid efter en svag punkt, om köparen och TS provat spisen innan affären gjordes så hade det ju inte funnits nått att "jobba med" för att få tillbaka pengarna.
Enda anledningen till att det "finns något att jobba med" är att köparen spelar på TS (och nästan alla människors) vilja att göra rätt för sig. Det finns inga oklarheter här. Speciellt inte eftersom köparen har gjort åverkan på spisen.

Jag håller dock med dig, det handlar om en köpare som vill få tillbaka sina pengar. I bästa fall är köparen korkad. Det troliga är att köparen vill "pruta efter affären".
 
Tack för all input! Verkligen mycket värt! Köparen har inte hört av sig och jag har ingen tanke på att dra i det mer. Ringer han så kommer jag hålla fast vid att de kopplat fel och att jag inte kan göra mer.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 6 till
  • Laddar…
T
Numera spelar jag alltid in en liten filmsnutt med mobilen som visar att prylen fungerar innan jag säljer den, oavsett om det är blocket eller tradera eller något annat, så minskar risken att man hamnar i något läge där man inte vet om köparen försöker bluffa eller om den helt enkelt gick sönder under transporten.

Det finns många oärliga människor där ute, tyvärr.
 
De e en bra idé, jag kräver numera att de kommer och testar grejerna på plats.
 
Skriv alltid ett kvitto där det står att prylen säljs i befintligt skick och behåll en påskriven kopia själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.