Hej
Har fått total hjärnsläpp och behöver hjälp:
Har en storköksugn på 18,4kW som är avsäkrad 3x16A och problemet är att ena säkringen börjat lösa ut (L3)
När jag kör tångamperemätaren runt resp fas så får jag mellan 26-28A per fas, hur kan det stämma när säkringarna är på 16A? Ugnen har fungerat i flera år tills nu.
Är 2,5 mm² kablar framdraget till säkerhetsbrytaren sen är det ca 6-10 mm² i anslutningskabel till ugnen.
Är det inte för klent avsäkrat?
Hur var det man räkna när det kom till trefas?
Skylt på ugnen:
Har fått total hjärnsläpp och behöver hjälp:
Har en storköksugn på 18,4kW som är avsäkrad 3x16A och problemet är att ena säkringen börjat lösa ut (L3)
När jag kör tångamperemätaren runt resp fas så får jag mellan 26-28A per fas, hur kan det stämma när säkringarna är på 16A? Ugnen har fungerat i flera år tills nu.
Är 2,5 mm² kablar framdraget till säkerhetsbrytaren sen är det ca 6-10 mm² i anslutningskabel till ugnen.
Är det inte för klent avsäkrat?
Hur var det man räkna när det kom till trefas?
Skylt på ugnen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Eller I=P/(U x sqrt 3)
18400/(400 x 1.72)
18400/688= 26,74 A
Fast jag måste säga att det är mycket lättare att räkna med Mycke Nu:s formel....
18400/(400 x 1.72)
18400/688= 26,74 A
Fast jag måste säga att det är mycket lättare att räkna med Mycke Nu:s formel....
Säkringar tål ganska hög överlast under kortare perioder. När ugnen blivit varm slår termostaten ifrån och säkringen får "vila" ett tag. Därför kan det fungera med 16A säkringar även om det inte är att rekommendera. Som mycke_nu skriver bör du helst ha 32A säkringar. Om det blir problem att få till så gör du i alla fall situationen bättre med 25A. 25A brukar man kunna få i de flesta hus.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Säkringar är inte binära. Dvs. bara för att strömmen blir lite eller tom. avsevärt högre än märkströmmen så skall inte säkringen lösa ut direkt.
Ex. så tål en säkring ungefär dubbla märkströmmen i några minuter, och 1,5 ggr märkströmmen i typ en halvtimme..
Ex. så tål en säkring ungefär dubbla märkströmmen i några minuter, och 1,5 ggr märkströmmen i typ en halvtimme..
Glöm inte att gå upp i area på ledarna innan du byter säkringar bara.. =)
Klicka här för att svara