Hej.
Hade lite strötid och roade mig med att bygga ett litet vindkraftverk, bara för att se om det skulle gå.
Snurran är byggd på ett hjul med navdynamo som enligt spec. ska ge 6v vid 20 kmh. Efter att ha testat den de senaste tre veckorna visar multimetern sällan under 13v, problemet är snarare det omvända.
Det hade varit grymt värdefullt om jag lyckades ladda upp ett bilbatteri med kraften från snurran men det kräver väl dock att spänningen är någorlunda konstant? Som det ser ut nu kan spänningen dock nå upp mot 30v i byarna och under hösten förmodligen mer. Denna ojämna spänning föreställer jag mig kommer att skada batteriet?
Jag har läst om spänningsregulatorer och annat men inte riktigt lyckats knäcka nöten.
Finns det någon elektronikkunnig som vet vad som behövs för att kunna ladda ett batteri med strömmen eller bara tala om för mig att det inte är möjligt? Jag är inte vidare kunnig så risken finns att jag missat någon helt vital detalj
Tack!!
Hade lite strötid och roade mig med att bygga ett litet vindkraftverk, bara för att se om det skulle gå.
Snurran är byggd på ett hjul med navdynamo som enligt spec. ska ge 6v vid 20 kmh. Efter att ha testat den de senaste tre veckorna visar multimetern sällan under 13v, problemet är snarare det omvända.
Det hade varit grymt värdefullt om jag lyckades ladda upp ett bilbatteri med kraften från snurran men det kräver väl dock att spänningen är någorlunda konstant? Som det ser ut nu kan spänningen dock nå upp mot 30v i byarna och under hösten förmodligen mer. Denna ojämna spänning föreställer jag mig kommer att skada batteriet?
Jag har läst om spänningsregulatorer och annat men inte riktigt lyckats knäcka nöten.
Finns det någon elektronikkunnig som vet vad som behövs för att kunna ladda ett batteri med strömmen eller bara tala om för mig att det inte är möjligt? Jag är inte vidare kunnig så risken finns att jag missat någon helt vital detalj
Tack!!
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du behöver en laddningsregulator typ denna som är gjord för solceller: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=85-871-85
Wow! Tusen tack!
Men vad menas med max inspänning? Vad händer när spänningen är högre än, i detta fall, 30v?
Men vad menas med max inspänning? Vad händer när spänningen är högre än, i detta fall, 30v?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, det är en bra fråga. Den regulator jag länkade till är som sagt gjord för solceller och kanske kommer att lägga sig på rygg om den utsätts för en vindgenerators matningsmönster. Den tål säkert tomgångsspänningar på en bit över 30 V från generatorn. Vid belastning kommer ju inte spänningen att vara så hög. Det vara bara ett snabbt exempel. Om du googlar på laddningsregulator och vindkraft så hittar du säkert något prisvärt, t.ex på http://24volt.eu/regulator.php som har mycket kunskap om sådant.
Ja, de går att hitta billigt så det är nog bara att testa med en liknande som du länkade till. 24volt har jag läst en del på men får bara fler frågetecken 
Tusen tack för hjälpen!
Tusen tack för hjälpen!
För det första tror jag inte problemet är så stort som det först kan verka. Spänningen på 30V är mätt när generatorn var obelastad? När du kopplar på en belastning kommer denna att bromsa systemet och vinden kommer inte att ha energi nog att driva upp hjulet i samma hastigheter. Testa att koppla in en glödlampa för att se hur hög effekt du faktiskt kan plocka ut. Om du har gjort ett bra vindkraftverk som trots belastning kan ge spänningstoppar kan dessa lätt elimineras på diy-vis. Bygg dig ett ställbart relä (eller köp ett på biltema) och ställ detta så det drar och kopplar in en stor belastning vid lämplig spänning. Vill du exempelvis försäkra dig om att spänningen aldrig överskrider 15V låter du relät dra vid 14,5V och tänder en glödlampa av lämplig storlek.
Den spänningen du mäter är vad jag förstår tomgångsspänning, dvs utan att ta någon speciell ström från generatorn. Att ladda ett bilbatteri mha navdynamo är enkelt. Sätt bara en diod mellan + på generatorn och + poolen på batteriet. Tex http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n5404-400v-3a-p90034 klarar 3 A. Kan inte tänka mig att den klara av att ladda mera.
Dioden spärrar back-ström från batteriet (då det inte blåser). När tomgångsspänningen når ca 13 volt kommer den börja ladda. Blåser det ännu mera så är spännimngen fortfarande ca 13 V, men då matas ström in i batteriet istället.
Ett bilbatteri klarar 100 tals Ampere.
Avancerade grejor som laddregulator är overkill för denna lilla navgenerator.
Finns lite kul här http://www.mikeswindmillshop.com/ ...
Dioden spärrar back-ström från batteriet (då det inte blåser). När tomgångsspänningen når ca 13 volt kommer den börja ladda. Blåser det ännu mera så är spännimngen fortfarande ca 13 V, men då matas ström in i batteriet istället.
Ett bilbatteri klarar 100 tals Ampere.
Avancerade grejor som laddregulator är overkill för denna lilla navgenerator.
Finns lite kul här http://www.mikeswindmillshop.com/ ...
Stort tack för era svar!
Ni har helt rätt, generatorn var obelastad vid mätningen. Jag har förstått att hjulet kommer att bromsas vid belastning men har inte riktigt fattat hur mycket. Dock ska det nog vara värt ett försök för det är rätt bra tryck på snurran ändå
Som jag fattar er är det bara att koppla in generatorn till batteriet. Men hur funkar det om generatorn levererar växelström, för batteriet vill väl ha likström?
Ni har helt rätt, generatorn var obelastad vid mätningen. Jag har förstått att hjulet kommer att bromsas vid belastning men har inte riktigt fattat hur mycket. Dock ska det nog vara värt ett försök för det är rätt bra tryck på snurran ändå
Som jag fattar er är det bara att koppla in generatorn till batteriet. Men hur funkar det om generatorn levererar växelström, för batteriet vill väl ha likström?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Likriktarbrygga (=4 dioder)
Tack för hjälpen!
Hej igen.
Nu har jag kopplat in generatorn, via en likriktare, till batteriet och testkört lite. Dock uppför sig inte snurran på det sätt som ni beskriver att den borde. Jag kan inte märka att rotationen saktas ner alls på grund av belastningen...
Mäter jag spänningen precis vid generatorn ligger den fortfarande runt 20v, men toppar runt 30v i byarna ibland. Men det märkliga är att om jag mäter spänningen vid den sockerbit jag satt efter likriktaren precis innan batteririet ligger den stabilt på 12,5v. Hur snabbt generatorn än går.
Enligt era svar borde väl snurran få ett sådant motstånd av batteriet att den går trögare och inte borde orka upp till så hög spänning, så sker inte... Varför?
Jag blev dock lite orolig för batterier eftersom dess konditionsindikator började visa vitt efter en halvtimmes laddning av snurran. Det ska enligt etiketten betyda att batteriet är kasserat. Dock blev den grön igen när jag bar bort det till den vanliga laddaren. Kan batterier verkligen inte ta stryk av för hög in-spänning?
Tack för hjälpen!
Nu har jag kopplat in generatorn, via en likriktare, till batteriet och testkört lite. Dock uppför sig inte snurran på det sätt som ni beskriver att den borde. Jag kan inte märka att rotationen saktas ner alls på grund av belastningen...
Mäter jag spänningen precis vid generatorn ligger den fortfarande runt 20v, men toppar runt 30v i byarna ibland. Men det märkliga är att om jag mäter spänningen vid den sockerbit jag satt efter likriktaren precis innan batteririet ligger den stabilt på 12,5v. Hur snabbt generatorn än går.
Enligt era svar borde väl snurran få ett sådant motstånd av batteriet att den går trögare och inte borde orka upp till så hög spänning, så sker inte... Varför?
Jag blev dock lite orolig för batterier eftersom dess konditionsindikator började visa vitt efter en halvtimmes laddning av snurran. Det ska enligt etiketten betyda att batteriet är kasserat. Dock blev den grön igen när jag bar bort det till den vanliga laddaren. Kan batterier verkligen inte ta stryk av för hög in-spänning?
Tack för hjälpen!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Kan du inte mäta upp någon skillnad i spänningen alls? Låter som avbrott på kabeln mellan vindsnurra och batteri. Du ska visserligen mäta en ganska stabil spänning på batteriet - det är strömmen som kommer att variera mest. Kan du mäta strömmen också?
Sedan är din dynamo antagligen för klen för att ge något motstånd, inte ens om du kortsluter utgången.
Sedan är din dynamo antagligen för klen för att ge något motstånd, inte ens om du kortsluter utgången.
Jag byggde om belysningen på min cykel som har navgenerator, och den klarar att leverera max ca 0,7A vid ca 7V.
Och jag kan tänka mig att förmågan att leverera ström sjunker ungefär i samma takt som spänningen ökar, så vid 12V får du nog inte ut så mycket ström.
Och jag kan tänka mig att förmågan att leverera ström sjunker ungefär i samma takt som spänningen ökar, så vid 12V får du nog inte ut så mycket ström.
20-30V vid generatorn och 12.5V vid batteriet tyder på glappkontakt, felkoppling eller trasig likriktare.
Kan du beskriva vad du har för likriktare och hur den är kopplad?
Batteriet tar inte skada förrän spänningen över det är en bit över 14V under en längre tid, eller om man laddar ur det för mycket.
Kan du beskriva vad du har för likriktare och hur den är kopplad?
Batteriet tar inte skada förrän spänningen över det är en bit över 14V under en längre tid, eller om man laddar ur det för mycket.