Enligt vad jag fått höra, så har Norge 230 volt som huvudspänning. Häromdagen var jag på besök i centrala Oslo. Där ramlade jag på ett uttag för Europa-hanske som föreföll vara exakt likadant som de Svenska dito. Tyvärr hade jag inte någon multimeter med mig. Så jag kunde inte mäta spänningen.

Men jag tycker ju rimligen att man inte borde kunna få använda samma sorts Euro-hanskar som i Sverige. Ty i så fall skulle man ju kunna ta med sig en norsk trefasmaskin avsedd för 230 volt till Sverige och felaktigt få 400 volt i den.

Så vad är sant. Hur hänger detta ihop?

Ska man tro andra trådar på buggahus så har norge 230V 3-fas i hela landet och 400V 3-fas i vissa nyare områden.

OK, så då var det kanske ett (ur detta avseende) "nyare område" som jag besökte?

Troligen.

Deras 3-fas med 230V huvudspänning skall ha blå CEE utan nolla

Byggsentral-332-9-230V-2x32A-3-fas-8X16A-1-fas_elby_lightbox.jpg

• Gilla
Perahlgren78
  • Laddar…
Trodde Norge hade 1 fas och 3 nollor, de brukar ju vara lite bakvända där borta.

Det är väl snarare så att de inte behöver någon nolla i uttaget, för han står ju redan och håller kontakten i handen :x

Fick för mig att Norrmännen hade TT eller IT System?

De har fyrpoliga blåa don för 3x230 som de nisak lagt in bild på

Ja, IT-system har jag också hört att de har. Förutom i de nyare områdena där det är TN-system, som redan nämnts.

//Patrik

Förekommer det någon nolla i de installationer som har 230 V huvudspänning?

De har två faser som tillsammans har 230 V, istället för 230 V mellan fas och nolla som vi i Sverige.

//Patrik

305 skrev:
Förekommer det någon nolla i de installationer som har 230 V huvudspänning?
Nolla behövs inte i ett IT system. Dom har som sagt 230 V huvudspänning men ingen möjlighet till någon fasspänning på c:a 130 v. Skyddsjordning görs lokalt så det räcker med 3 trådar på stolpen.
Det medför att alla grupper måste en dubbel automatsäkring eller två diazed.

Men delar av Norge har "vårat system" TN C - S med 400 v Huvudspänning. Även ny och ombyggnad görs med detta system.

Dom Norska trefasmasinerna har en blå 4 stifs CEE don som inte passar i våra röda kontakter. Mindre trafas motorer med direktstart märkta 230 400 volt körs Delta kopplade i Norge och kan lätt kopplas om till Y koppling i Sverige och övr Europa

Redigerat:
"På stenåldern" fanns det i Sverige system med 220V huvudspänning där man tog ut 127V mellan fas och nolla, så om nolla behövs eller inte beror på vad man vill ha ut för spänning.

Appropå den där byggcentralen som visas så känns det tryggt eller nåt att veta att även utanför 400/230V-världen så är byggcentraler byggda av folk som hade otur när de tänkte. Varför i h-e fyra grupper?

Är det så att bygg-el-branschen ser till att trygga sin sysselsättning genom att göra varenda byggplatta så att den säkerställer ojämn fördelning av lasten mellan faserna, så att de därför ska få sälja fler prylar?

Mikael_L
305 skrev:
Men jag tycker ju rimligen att man inte borde kunna få använda samma sorts Euro-hanskar som i Sverige. Ty i så fall skulle man ju kunna ta med sig en norsk trefasmaskin avsedd för 230 volt till Sverige och felaktigt få 400 volt i den.

Så vad är sant. Hur hänger detta ihop?
http://www.gifas.de/wDeutsch/Produkte/Steckvorrichtungen/spannungsuhr_cee.php

Men jag har sett en bättre illustration, rund. Kanske någon annan som har en länk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.