Har flyttet ind i et hus fra -54. På byggetilladelsen står der, hvordan ydervæggen (burde have) blevet lavet, og jeg har en skitse over de forskellige lag. Det ser ret mærkeligt ud - var dette en almindelig måde at bygge ydervægge på? Dette føles som en blanding af panelhuse og regelhuse, føles lidt som om en konstruktør "wingede" det lidt og tog lidt fra begge? Er der noget særligt at tænke på med en sådan konstruktion?

Lagene der står i byggetilladelsen er udefra set:

- Tegl
- Luftspalte
- Stående regler 1,25x2 tommer 10cm c/c
- Papir
- Liggende regler 2x2,25 tommer med "laxåplatta" (står ikke c/c så satte 60 cm på skitsen, har ikke lykkedes at finde ud af, hvor bred en laxåplatta er)
- Diffusionspapir
- Panel
- Porøs
- Træfiber

/V

• Et diagram af en bygningens ydervæg fra et hus fra 1954, viser lag som mursten, luftspalte, stående og liggende reglar, og forskellige isoleringsmateriale.
Det var nok ikke en almindelig byggemetode i 1954. Laxåplattan var en mineraluldplade fra Laxå Bruk. Med en tykkelse i dette tilfælde på 21/4 tommer, dvs. 56 mm, lå konstruktionen klart under isoleringsstandarden fra den tid på ca. 100 mm. Parcelhusbyggeriet var temmelig stramt reguleret gennem de statslige lån, som Bostadsstyrelsen formidlede. Jeg tror ikke, at dette hus havde nogen statslige lån. Synet på isolering var en anden end den, vi har i dag, som er helt fokuseret på energibesparelse. Isolering var et komfortspørgsmål. Energipriserne var meget lave, uanset om man brugte træ, koks eller olie. Facadeteglet bidrog desuden til at udligne temperaturforskellene mellem dag og nat.

J justusandersson sagde:
Det var nok ingen almindelig byggemetode i 1954. Laxåplattan var en mineraluldskive fra Laxå Bruk. Med en tykkelse i dette tilfælde på 21/4 tommer, dvs. 56 mm, lå konstruktionen klart under isoleringsstandarden fra den tid på ca. 100 mm. Småhusbyggeriet var ret stramt reguleret gennem de statslige lån, som Bostadsstyrelsen forvaltede. Jeg tror ikke, at dette hus havde nogle statslige lån. Synet på isolering var anderledes end det, vi har i dag, som er helt fokuseret på energibesparelse. Isolering var et komfortspørgsmål. Energipriserne var meget lave, uanset om man brugte brænde, koks eller olie. Facadeteglet bidrog desuden til at udjævne temperatursvingningerne mellem dag og nat.
Interessant! Målet på reglen var tilsyneladende 2x2,5" dvs. 6,3cm, men stadig et godt stykke mindre end nogle 10cm. Det bliver interessant til vinter at se, om vi mærker temperatursvingninger i huset på grund af den tynde isolering.

Komfortmæssigt tror jeg ikke, at I vil bemærke meget, derimod kan det ses på varmeregningen. Den bedste måde at varme et sådant hus op på, tror jeg, er med jordvarme. Da huset blev bygget, var der lov om at have en kedel, der kunne fyres med fast brændsel.

Lyder fornuftigt - jordvarme blev installeret 04, hvilket er godt. Den havde kørt rimeligt meget for sin levetid (55k t på 17 år), sagde serviceteknikeren, men det lyder jo rimeligt på grund af isoleringen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.