6,364 læst ·
21 svar
6k læst
21 svar
ydervæg på en husbåd
vil ikke være ond, men har du virkelig tænkt fra flere vinkler, da jeg synes, det mangler en hel del for at blive brugbart
1
hvordan er tanken med netop sådan et regelsæt, som du har på dine tegninger, og er det langsgående eller tværgående, som er hele? For som du har tegnet det, så kan jeg ikke se, hvad der skal være det, der optager momentet fra bølgerne, når det påvirker pontonerne.
sen bør du også tænke på, at den længste længde, jeg har set på briketbaner, og som er den længste standardlængde, er 5,4m, så at have 6,1 eller 8m betyder, at du skal skarve, hvilket gør det meget tyndere.
2
har du tænkt på, hvor meget strøm en selvstændig bygning kræver i form af vandpumpe, køleskab/fryser, TV/computer, belysning, og så er spørgsmålet, om du skal bruge el til madlavning og opvarmning, så vil energiforbruget blive ret så meget større, end du kan få fra sol og vind. Men har du tænkt, at du kan koble dig på nettet via et stik på en kajplads, så er det en anden sag.
3
hvordan skal du løse det med vand og afløb? Skal du tanke op frisk vand i en stor tank, og så skal du jo kunne nå derhen med en motor, der kan klare det, eller skal du rense vandet fra søen, så kræver det også energi. Og hvad skal du have af afløb? Skal du have en lukket tank til det hele, så må du regne med, at den bliver tung og skal isoleres for ikke at fryse, og har du en 6 kubikmeter tank, hvilket bliver ca. 7 ton, når den er fuld, så vil det tynge båden meget og være pladskrævende, og så skal du have toilet og alt andet, du bruger vand til, på overetagen, så det kan løbe ned, for skal du placere den i underetagen, så skal du pumpe afløbet op til tanken, og det vil blive svært, og du må nok regne med, at den lille el du kan få fra vind og sol ikke er meget, og tja ifølge vindkort så skulle gennemsnitsvinden være omkring 5-6m/s i Stockholm, men det er ofte i 80m over jorden, man har målt sådanne ting, så det er ikke noget at bruge, når du skal skønne hvor meget el du kan få fra vind.
og med en 6 kubikmeter tank og du skal bo der selv, så er den gennemsnitlige forbrug for en, der bor i lejlighed 200-230 liter/dag, så det betyder, at på en måned har du fyldt tanken og skal få den tømt. Men en løsning kan være, at du har en lille slamudskiller til gråt vand og en slags vakuumtoilet, så kan du klare dig længere mellem tømningerne, men det er også pladskrævende og kræver, at det ikke fryser, så alligevel står man med problemet, at du skal have det lavere end gulvet, og der har du jo ikke plads ifølge din tegning.
eller har du tænkt at bruge et kemiskt toilet og så lade gråvandet gå ud?
4
hvordan har du tænkt at løse opvarmningen? For om vinteren bliver det ret koldt, selvom du har isoleret godt, og det er jo bidende kulde ved vandet også, så har du tænkt at fyre med brænde? Og i så fald, hvordan skal du løse madlavningen? Brænde tager ret meget plads og kræver, at man holder øje, og så behøver du ordentlig akkumulatortanke, hvilket også vejer meget, eller tror du, at du kan klare dig på el? For om vinteren får du nok ikke nok el på visse dage til mere end et par LED-lamper og måske cirkulationspumpen 10-20 minutter fordelt på hele dagen for varme.
5
du skrev, at du ville finde en elmotor, du kunne køre båden med. Med hvilken strøm så? Sige vi, at du behøver nogle kW i effekt på motoren, og vi kun bruger solenergi, da jeg tror, det er usædvanligt, at du får opladning fra vindmøllen, når du formodentlig ligger i læ, og det plejer at behøve en del vind for at overhovedet begynde at oplade.
(se nederst på linket, så ser du omtrent, hvor meget el du kan håbe på)
http://solarlab.se/solpanel/solceller/12volt/solcell-50w.html
så har du en bådmotor på 10kW (14hk), og du behøver køre den, så du kan tømme tanken eller fylde op med vand, så må du med et 50w panel oplade batterierne hele januar måned for at kunne køre i 6 minutter, og er der strøm dér, hvor du har tænkt at placere båden, så vil det gå meget langsomt, og du måske behøver køre i en time tur-retur, så da behøver du 500W i paneler for at klare dig, hvis du ikke bruger nogen el overhovedet i den måned. Mens vi siger, at du skal have køleskab/fryser, så trækker det ca. 0,7-1kWh/dag, og det betyder, at fra november til februar har du ikke engang strøm til et køleskab, selvom du har 1000W i paneler, og så snakker vi alligevel om omkring eller over 50.000 kroner i investering der, og så vil du have lys, hvilket bliver lidt, og har du et TV, du har på nogle timer om dagen og en computer oveni, så siger vi omkring 400w (TV+computer) siger 10 timer, så er det 4kWh, og det er knapt, at du klarer dig med 1000W i paneler fra maj-august.
så have en indbygget dieselmotor, du kan starte op for at oplade batterierne, er mit forslag, så behøver du ikke spare så meget på elen om vinteren og så også være i stand til at koble den på en aksel, så du kan få fremdrift med den også.
så skal jeg ikke gå ind på, hvilken knusende effekt is kan have, for se på både med 4-5mm tykke stålskrog, så er de bulket, når isen har presset mod dem, så klarer dine pontoner is, der kan bøje stål uden problemer?
så er dette ting, du har tænkt nærmere på før eller helt glemt, at der er lidt bøvl med afløb og vand og el, hvis du skal være helt selvforsynende?
og hvad er hele tanken med projektet?
bopæl når du studerer? sjovt at kunne bo på en husbåd? planen om at kunne sælge reklameplads og tjene lidt penge den vej? kunne leve off-grid?
1
hvordan er tanken med netop sådan et regelsæt, som du har på dine tegninger, og er det langsgående eller tværgående, som er hele? For som du har tegnet det, så kan jeg ikke se, hvad der skal være det, der optager momentet fra bølgerne, når det påvirker pontonerne.
sen bør du også tænke på, at den længste længde, jeg har set på briketbaner, og som er den længste standardlængde, er 5,4m, så at have 6,1 eller 8m betyder, at du skal skarve, hvilket gør det meget tyndere.
2
har du tænkt på, hvor meget strøm en selvstændig bygning kræver i form af vandpumpe, køleskab/fryser, TV/computer, belysning, og så er spørgsmålet, om du skal bruge el til madlavning og opvarmning, så vil energiforbruget blive ret så meget større, end du kan få fra sol og vind. Men har du tænkt, at du kan koble dig på nettet via et stik på en kajplads, så er det en anden sag.
3
hvordan skal du løse det med vand og afløb? Skal du tanke op frisk vand i en stor tank, og så skal du jo kunne nå derhen med en motor, der kan klare det, eller skal du rense vandet fra søen, så kræver det også energi. Og hvad skal du have af afløb? Skal du have en lukket tank til det hele, så må du regne med, at den bliver tung og skal isoleres for ikke at fryse, og har du en 6 kubikmeter tank, hvilket bliver ca. 7 ton, når den er fuld, så vil det tynge båden meget og være pladskrævende, og så skal du have toilet og alt andet, du bruger vand til, på overetagen, så det kan løbe ned, for skal du placere den i underetagen, så skal du pumpe afløbet op til tanken, og det vil blive svært, og du må nok regne med, at den lille el du kan få fra vind og sol ikke er meget, og tja ifølge vindkort så skulle gennemsnitsvinden være omkring 5-6m/s i Stockholm, men det er ofte i 80m over jorden, man har målt sådanne ting, så det er ikke noget at bruge, når du skal skønne hvor meget el du kan få fra vind.
og med en 6 kubikmeter tank og du skal bo der selv, så er den gennemsnitlige forbrug for en, der bor i lejlighed 200-230 liter/dag, så det betyder, at på en måned har du fyldt tanken og skal få den tømt. Men en løsning kan være, at du har en lille slamudskiller til gråt vand og en slags vakuumtoilet, så kan du klare dig længere mellem tømningerne, men det er også pladskrævende og kræver, at det ikke fryser, så alligevel står man med problemet, at du skal have det lavere end gulvet, og der har du jo ikke plads ifølge din tegning.
eller har du tænkt at bruge et kemiskt toilet og så lade gråvandet gå ud?
4
hvordan har du tænkt at løse opvarmningen? For om vinteren bliver det ret koldt, selvom du har isoleret godt, og det er jo bidende kulde ved vandet også, så har du tænkt at fyre med brænde? Og i så fald, hvordan skal du løse madlavningen? Brænde tager ret meget plads og kræver, at man holder øje, og så behøver du ordentlig akkumulatortanke, hvilket også vejer meget, eller tror du, at du kan klare dig på el? For om vinteren får du nok ikke nok el på visse dage til mere end et par LED-lamper og måske cirkulationspumpen 10-20 minutter fordelt på hele dagen for varme.
5
du skrev, at du ville finde en elmotor, du kunne køre båden med. Med hvilken strøm så? Sige vi, at du behøver nogle kW i effekt på motoren, og vi kun bruger solenergi, da jeg tror, det er usædvanligt, at du får opladning fra vindmøllen, når du formodentlig ligger i læ, og det plejer at behøve en del vind for at overhovedet begynde at oplade.
(se nederst på linket, så ser du omtrent, hvor meget el du kan håbe på)
http://solarlab.se/solpanel/solceller/12volt/solcell-50w.html
så har du en bådmotor på 10kW (14hk), og du behøver køre den, så du kan tømme tanken eller fylde op med vand, så må du med et 50w panel oplade batterierne hele januar måned for at kunne køre i 6 minutter, og er der strøm dér, hvor du har tænkt at placere båden, så vil det gå meget langsomt, og du måske behøver køre i en time tur-retur, så da behøver du 500W i paneler for at klare dig, hvis du ikke bruger nogen el overhovedet i den måned. Mens vi siger, at du skal have køleskab/fryser, så trækker det ca. 0,7-1kWh/dag, og det betyder, at fra november til februar har du ikke engang strøm til et køleskab, selvom du har 1000W i paneler, og så snakker vi alligevel om omkring eller over 50.000 kroner i investering der, og så vil du have lys, hvilket bliver lidt, og har du et TV, du har på nogle timer om dagen og en computer oveni, så siger vi omkring 400w (TV+computer) siger 10 timer, så er det 4kWh, og det er knapt, at du klarer dig med 1000W i paneler fra maj-august.
så have en indbygget dieselmotor, du kan starte op for at oplade batterierne, er mit forslag, så behøver du ikke spare så meget på elen om vinteren og så også være i stand til at koble den på en aksel, så du kan få fremdrift med den også.
så skal jeg ikke gå ind på, hvilken knusende effekt is kan have, for se på både med 4-5mm tykke stålskrog, så er de bulket, når isen har presset mod dem, så klarer dine pontoner is, der kan bøje stål uden problemer?
så er dette ting, du har tænkt nærmere på før eller helt glemt, at der er lidt bøvl med afløb og vand og el, hvis du skal være helt selvforsynende?
og hvad er hele tanken med projektet?
bopæl når du studerer? sjovt at kunne bo på en husbåd? planen om at kunne sælge reklameplads og tjene lidt penge den vej? kunne leve off-grid?
tak fordi du tog dig tid til at analysere mit projektmiry sagde:vil ikke være tarvelig men har du virkelig tænkt fra flere vinkler da jeg synes det mangler en hel del ting for at blive brugbart
1
hvordan er tanken med præcis sådan et regelsæt som du har på dine tegninger og er det langsgående eller tværgående som er hele? for som du har tegnet det så kan jeg ikke se, hvad der skal være det, som optager momentet fra bølgerne, når det påvirker pontonerne
sen bør du også tænke på, at den længste længde, jeg har set på bræddegårde og som er den længste standardlængden er 5,4m, så at have 6,1 eller 8m bliver, at du må overfalde, som gør det meget tyndere
2
har du tænkt på, hvor meget strøm en selvstændig bygning kræver i form af vandpumpe, køl/frys, tv/computer, belysning og så er spørgsmålet jo, om du skal bruge el til madlavning og varme, så vil energiforbruget blive ret meget større end du kan få fra sol og vind
men har du tænkt på at kunne koble dig på nettet via en udtag på en kajplads, så er det en anden sag
3
hvordan vil du løse det med vand og kloak? skal du tanke op ferskvand i en stor tank, og så har du brug for at kunne komme dertil med en motor, der kan klare det, eller skal du rense vandet i mälaren, så vil det også kræve energi
og hvad skal du have for en type af kloak? skal du have en lukket tank til alt, så må du regne med at den vil blive tung og behøves isoleres for ikke at fryse, og har du 6kbm tank, hvilket jo bliver ca. 7 ton, når den er fuld, så vil den tynge båden noget grumt og være voluminøs, og så må du have toilet og alt andet du bruger vandet til på overetagen, så det kan løbe ned, for skal du placere den i underetagen, så må du pumpe spildevandet op til tanken og det vil blive svært, og du må nok regne med at den lille el du kan få fra vind og sol er ikke meget, og ja, ifølge vindkort skal gennemsnitsvinden være på omkring 5-6m/s i Stockholm, men det er oftest på 80m over jorden man har målt sådan noget, så det er ikke noget at bruge når du skønner, hvor meget el du kan få fra vinden
og med en 6kbm tank og du skal bo der selv, så er gennemsnitsforbruget for en, der bor i lejlighed 200-230l/dag, så det betyder, at på en måned så har du fyldt tanken og må få den tømt
men en løsning kan være at du har en lille slamafskiller til gråvand og en slags vakuumtoilet, så kan du klare dig længere mellem tømninger, men det er også pladskrævende og må have opsyn for ikke at fryse, så alligevel har vi problemet, at du må have det lavere end gulvet, og der har du jo ikke plads ifølge din tegning
eller havde du tænkt dig at køre med en kemitoilet og så udlede gråvandet direkte ud?
4
hvordan har du tænkt at løse opvarmningen? for om vinteren bliver det jo ret koldt, selvom du har isoleret godt, og det er jo bidende kulde ved vandet med, så havde du tænkt at fyre med brænde? og i så fald hvordan vil du løse madlavning? brænde tager jo ret meget plads og kræver, at man har styr på det, og da har du brug for hyggelige buffertanke, som også vejer en del, eller tror du at du kan klare det på el? for vintertid så vil du ikke få nok el nogle dage til at have mere end nogle LED-lamper lyst eller også må du have helt mørkt og køre cirkulationspumpen cirka 10-20 minutter fordelt over hele dagen for varme
5
du skrev at du ville finde en elmotor, som du kunne køre båden på
hvilken el da? sig at du behøver nogle kW i effekt på motoren, og kører vi kun på solenergi, så tror jeg det er usædvanligt, at du får en opladning på vindmøllen, når du formentlig ligger i læ, og det plejer at kræve en del vind for blot at begynde at lade
(tjek nederst på linket så ser du cirka hvor meget el du kan håbe på)
[link]
så har du en bådmotor på 10kW (14hk) og du behøver køre den så du kan tømme tanken eller fylde op med vand, så må du med en 50w panel lade batterierne hele januar måned for at kunne køre i 6 minutter, og er det strøm i det område, hvor du har tænkt dig at placere båden, så vil det gå meget langsomt, og du må muligvis køre i en time frem og tilbage, så da behøver du 500W i paneler for at klare dig, hvis du slet ikke bruger noget el i den måned
mens siger vi, at du skal have køl/frys, så trækker det ca. 0,7-1kWh/dag, og det betyder, at fra november til feb. vil du ikke engang have el til et køleskab, selvom du har 1000W i paneler og da taler vi jo stadig om omkring eller over 50kkr i investering der, og så vil du have lys, hvilket bliver lidt, og har du et tv, som du har tændt nogle timer om dagen og en computer oveni, så sig omkring 400w (tv+computer) sig 10 timer, så er det 4kWh og det er nødtilfælde at du klarer dig med 1000W i paneler fra maj-aug.
så at have en indbygget dieselmotor, som du kan starte op for at lade batterierne er mit forslag, så behøver du ikke spare så meget på elen om vinteren og kan så også koble den på en aksel, så du kan få fremdrift med den med
så vil jeg ikke gå ind på hvilken knusende effekt is kan have, for se på både med 4-5mm tykke stålskrog, så er de bulede, når isen har presset imod dem, så klarer dine pontoner is, som kan bøje stål uden problemer?
så er det her ting du har tænkt nærmere på før eller helt glemt, at det er lidt bøvl med spildevand og vand og el, hvis du skal være helt selvforsørgende?
og hvad er hele tanken med byggeriet?
bolig når du studerer? sjovt at få bo på en husbåd? tanken om at kunne sælge reklamemuligheder og tjene lidt penge så? leve off-grid?
en bekendt sagde til mig, at standardlængden på træ var 8 eller 10m, hvilket gjorde, at jeg gik ud fra det uden at tænke nærmere, skal tjekke op på det nu, hvordan det virkelig er? tak
(nu må man bruge 10 timer+ på at lave tegningen om gryy)
men kan man specialbestille træ, der er præcis 8m?
jeg tænkte sådan her med energi. der er tre ting, der behøver strøm i huset, det er køleskabet (som trækker 88Kwh pr. år), en vandvarmer på 30-50l og opvarmning om vinteren. der vil ikke være behov for nogen vandpumpe, fordi alle ting, der behøver vand, ligger under vandvarmeren, og der er en 1000l tank på taget til koldt vand. et almindeligt menneske bruger ca. 120-160l vand per dag, så ved at have en vandsparende opvaskemaskine/vaskemaskine og leve meget vandsparende, så ender jeg under 100l/dag. og vandtanken fyldes hver uge ved en kaj.
kloakken vil være trukket sådan, at alt gråvand opbevares i en lille tank under båden og om aftenen tømmes ud i søen. toiletvandet vil ende i en septiktank, som tømmes hver uge på en station.
jeg har besluttet mig for at have en dieselmotor i stedet for elmotor, for det er som du siger, det er ikke praktisk. fordi annoncepladserne vil udgøre en del af min indkomst, så vil jeg køre rundt i Stockholm området for at blive set, hvilket gør, at jeg oplader batterier samtidig med, at jeg kører rundt. (dieselmotorens generator oplader batterierne)
jeg vil have mellem 10-20 stk. gel 115ah batterier, hvilket skulle være nok til at klare mig nogle uger uden at tænde dieselmotoren.
is spørgsmålet har jeg ikke løst endnu, men jeg har set pontonbåde lige ude i søen om vinteren, og plastik er meget mere fleksibelt end stål.
Senest redigeret:
Sjovt projekt.
Hvis du har en flydeevne på omkring 3 ton, ville jeg holde dimensionerne nede så meget som muligt.
Det tager hurtigt på i vægt.
Alt spildevand skal ned i en lukket tank, så her skal du tænke om.
Hvis du har en flydeevne på omkring 3 ton, ville jeg holde dimensionerne nede så meget som muligt.
Det tager hurtigt på i vægt.
Alt spildevand skal ned i en lukket tank, så her skal du tænke om.
1 ton placeret længst oppe? lyder ikke smart overhovedet.husbåt sagde:jeg tænkte sådan her med energi. Der er tre ting, som har brug for strøm i huset, det er køleskabet (som trækker 88Kwh om året), en vandvarmer på 30-50l og opvarmningen om vinteren. Der vil ikke være brug for nogen vandpumpe, fordi alle ting, der har brug for vand, ligger under vandvarmeren, og der er en 1000l tank på taget til koldvandet. Et almindeligt menneske bruger ca. 120-160l vand om dagen, så ved at have en vandbesparende opvaskemaskine/vaskemaskine og leve meget vandbesparende, så havner jeg under 100l/dag. Og vandtanken fyldes hver uge ved en kaj.
Vægt skal placeres så lavt som muligt.
Is problemet kan man let løse med en luftpumpe, der bobler ud fra et rør rundt om båden hvert 5. minut.husbåt sagde:
Senest redigeret af en moderator:
det er alligevel sådan, at skal du have koldt vand i en tank, så bør du isolere den ordentligt, typisk 200mm isolering rundt om, for at den ikke bliver varm om sommeren og fryser om vinteren
når det gælder vægt, så bliver det jo hurtigt tungt, når vi taler tanke, typ vandingstank og septiktank
derudover er opvarmning af vand en del energi, for vi kan sige cirka 1Wh/grad/liter, så at hæve temperaturen på 50 liter vand med 50C bliver ca. 3kWh, og det er jo over to og næsten tre af dine fuldt opladede 112Ah batterier
og når det kommer til, hvordan du har tænkt dig, at du skal tage afsted en gang om ugen for at tømme tanken og fylde op med vand, så bør du tænke på, at der er is, og har du ikke et rigtigt skrog, som kan bryde igennem isen, så tror jeg, det er ret svært at komme frem til de steder, du har brug for, og så sidder du fast i strømmen eller hvor du befinder dig
så det kan blive rodet, hvis du har en båd, der sidder fast et sted eller ikke kan komme til, hvor du skal tømme tanken eller fylde vand, eller komme i land så du kan komme til skolen og må jeg spørge, hvad du skal studere og hvor?
(du nævnte, at du skulle studere, så ikke hvad)
og har du nogen erfaring med, HVORDAN du skal bygge for at få stabilitet, og hvilke kræfter der påvirker det hele?
(både når det gælder både og skibe og hvordan is og bølger og vind påvirker dem, og hvordan huse og andre statiske konstruktioner skal samarbejde med dynamiske belastninger)
og du nævnte ikke, hvordan du vil opvarme, og især hvad budgettet handler om
kan se mange måder at løse sådan et projekt i mine tanker, men så tror jeg ikke, man kan komme i nærheden af at klare det med de vægte og byggemetoder, som du har tænkt, og ved at være selvforsynende i energi og klarer dig med vand, og hvis det var i malmø, så ville det nok gå fint med den lille is, der er der, men heroppe er det jo lidt mere problem, når temperaturer kan krybe ned og fryse både ret hurtigt og have knusende effekter, og ja mange broer klarer is, da de er fleksible, men så er det ikke panik, hvis en ponton der begynder at lække lidt, hvorimod i dit tilfælde vil alt dit arbejde og store penge ødelægges
så sørg for at få hjælp fra folk, der kan begge dele i, hvordan man bygger en båd, og hvordan man bygger et hus, og hvordan man kan løse problemer med balance, når vind og bølger påvirker alt
og du har ikke sagt, hvad selve målet er med dit projekt
for skal du have et udstillingsreklameskilt og bolig, så kan jeg ikke komme på så mange alternativer mere end at have et rullende reklameskilt, og er det for at have beboelse og være selvforsynende, så bliver du jo ikke det alligevel på denne måde, og så er det lettere at lave en bolig af en lastbilssættevogn eller hvad er tanken med dette projekt??
når det gælder vægt, så bliver det jo hurtigt tungt, når vi taler tanke, typ vandingstank og septiktank
derudover er opvarmning af vand en del energi, for vi kan sige cirka 1Wh/grad/liter, så at hæve temperaturen på 50 liter vand med 50C bliver ca. 3kWh, og det er jo over to og næsten tre af dine fuldt opladede 112Ah batterier
og når det kommer til, hvordan du har tænkt dig, at du skal tage afsted en gang om ugen for at tømme tanken og fylde op med vand, så bør du tænke på, at der er is, og har du ikke et rigtigt skrog, som kan bryde igennem isen, så tror jeg, det er ret svært at komme frem til de steder, du har brug for, og så sidder du fast i strømmen eller hvor du befinder dig
så det kan blive rodet, hvis du har en båd, der sidder fast et sted eller ikke kan komme til, hvor du skal tømme tanken eller fylde vand, eller komme i land så du kan komme til skolen og må jeg spørge, hvad du skal studere og hvor?
(du nævnte, at du skulle studere, så ikke hvad)
og har du nogen erfaring med, HVORDAN du skal bygge for at få stabilitet, og hvilke kræfter der påvirker det hele?
(både når det gælder både og skibe og hvordan is og bølger og vind påvirker dem, og hvordan huse og andre statiske konstruktioner skal samarbejde med dynamiske belastninger)
og du nævnte ikke, hvordan du vil opvarme, og især hvad budgettet handler om
kan se mange måder at løse sådan et projekt i mine tanker, men så tror jeg ikke, man kan komme i nærheden af at klare det med de vægte og byggemetoder, som du har tænkt, og ved at være selvforsynende i energi og klarer dig med vand, og hvis det var i malmø, så ville det nok gå fint med den lille is, der er der, men heroppe er det jo lidt mere problem, når temperaturer kan krybe ned og fryse både ret hurtigt og have knusende effekter, og ja mange broer klarer is, da de er fleksible, men så er det ikke panik, hvis en ponton der begynder at lække lidt, hvorimod i dit tilfælde vil alt dit arbejde og store penge ødelægges
så sørg for at få hjælp fra folk, der kan begge dele i, hvordan man bygger en båd, og hvordan man bygger et hus, og hvordan man kan løse problemer med balance, når vind og bølger påvirker alt
for skal du have et udstillingsreklameskilt og bolig, så kan jeg ikke komme på så mange alternativer mere end at have et rullende reklameskilt, og er det for at have beboelse og være selvforsynende, så bliver du jo ikke det alligevel på denne måde, og så er det lettere at lave en bolig af en lastbilssættevogn eller hvad er tanken med dette projekt??
tænkte at have 170 mm isolering, hvis det ikke er nok, må man nok finde på en anden løsning, måske vandkølingmiry sagde:det er alligevel sådan, at hvis du skal have koldt vand i en tank, så bliver du nødt til at isolere den ordentligt, typisk 200 mm isolering rundt om hele for at den ikke skal blive varm om sommeren og fryse om vinteren
når det kommer til vægt, så bliver det hurtigt tungt, når vi taler tanke som vandtank og septiktank
og at opvarme vand kræver en del energi, for vi kan sige omtrent 1 Wh/grad/liter, så at hæve temperaturen på 50 liter vand med 50 °C bliver ca. 3 kWh, og det er jo over to og næsten tre af dine fuldt opladede 112 Ah batterier
og når det kommer til hvordan du har tænkt dig at du skal tage afsted en gang om ugen for at tømme tanken og fylde op med vand, så burde du tænke på at der er is, og hvis du ikke har et rigtigt skrog som du kan bryde igennem isen med, så tror jeg, det er ret vanskeligt at komme frem til de steder, du skal hen, og så sidder du fast i strømmen eller hvor du nu befinder dig
så det kan blive forvirrende, hvis du har en båd, der sidder fast et sted eller ikke kan komme til, hvor du skal tømme tanken eller fylde på vandet eller komme i land, så du kan tage til skole, og må jeg spørge hvad du skal studere og hvor?
(du nævnte, at du skulle studere en, men så ikke hvad)
og har du nogen erfaring med HVORDAN du skal bygge for at få stabilitet, og hvilke kræfter der påvirker det hele?
(både når det gælder både og skibe og hvordan is og bølger og vind påvirker dem, og hvordan huse og andre statiske konstruktioner skal spille sammen med dynamiske belastninger)
og du nævnte ikke, hvordan du skulle opvarme, og særligt hvad det er for et budget, der er tale om
kan se mange måder at lande et sådant projekt i mine tanker, men da tror jeg ikke, man kan komme i nærheden af at klare det på de vægte og byggemetoder, som du har tænkt, og på at være selvforsynende i energi og klare dig på vand, og havde det været i Malmö, så vist, ville det nok gå godt med den lille is, der er der, men heroppe så er det jo lidt mere problematisk, når temperaturerne kan falde og fryse fast både ret hurtigt og have knusende effekter, og ja, mange broer klarer is, da de er fleksible, men da er der ikke panik, om en ponton der begynder at lække lidt, mens i dit tilfælde så vil alt dit arbejde og store penge blive ødelagt
så sørg for at forsøge at få hjælp fra folk, der kan begge dele i hvordan man bygger en båd og hvordan man bygger et hus, og hvordan man kan løse problemer med balance, når vind og bølger påvirker alt
for skal du have et udstillende reklameskilt og bolig, så kan jeg ikke komme i tanke om så mange alternativer mere end at have et rullende reklameskilt, og er det for at have bolig og være selvforsynende, så bliver du jo ikke det alligevel sådan her, og da er det lettere at lave en bolig af en lastbilslad, eller hvad er tanken med dette projekt??
jeg har tænkt på placeringen af tanken og indså til sidst, at det var en meget dårlig idé at have den på taget. for det første ville tanken veje 25% af bådens vægt, og at have den højest oppe var ikke en så smart idéq(;^
jeg er klar over at varmtvandsbeholdere bruger meget strøm, men den har ikke så stort et standby forbrug, strømmen det tager at bevare varmen. siden er det en livsstilsspørgsmål, hvis man tager et kort (3-4min) brusebad, børster tænder i koldt vand, aldrig opvasker i hånden men lader opvaskemaskinen klare det osv. så tror jeg, at jeg ville klare mig med 15 liter om dagen af varmt vand.
om vinteren havde jeg tænkt mig, at man har en bådplads netop fordi det er billigere, og man kan få den tættere på byen. så vintre impber vil jeg have adgang til el og vand.
jeg tænker at bruge almindelige el-radiatorer til opvarmning, fordi jeg ikke har plads til en akkumulatortank eller vedovn. men om vinteren vil jeg have el, og om foråret og sommeren vil jeg ikke have brug for opvarmning i samme omfang som om vinteren.
jeg studerer samfundsøkonomi på gymnasiet og bor i Stockholm, og jeg kommer i land med en gummibåd, som jeg trækker efter husbåden.
jeg har ingen erfaringer med at bygge huse eller både, men er god til fysik, så jeg forstår hvordan de forskellige kræfter påvirker båden, foruden bølgekræfterne, som jeg ikke rigtig ved, hvordan de vil påvirke båden. min teori er, at pontonerne har en max belastning på 3600 kg, og min båd vil veje omkring 4000 kg med vandtank og en/to personer ombord. det gør, at pontonerne vil ende under overfladen og fungere som en slags køl, som vil modvirke bølgernes kræfter, så det kun vil føles som at køre på en let kuperet vej med bil. (jeg har kun tænkt mig at sejle i Stockholmsområdet, hvor der næsten ikke forekommer nogle bølger bortset fra bølger fra andre både)
så kommer jeg til målet med projektet! for cirka et år siden blev jeg oplyst om, at der findes noget, der hedder husbåd. jeg som virkelig elsker alt, der har med vand at gøre, blev helt fanget i idéen om at bo på vand, og en måned senere begyndte jeg at skitsere en husbåd. efter to måneder af skitsering havde jeg en rigtig fin husbåd, men jeg holdt mig ikke inden for min budget og vidste, at båden ville koste over 1 million.
da jeg funderede over hvordan jeg skulle løse det problem, foreslog en god ven til mig, at jeg kunne starte en café, som flyder på vandet, efter en masse skrivning på forretningsplaner og budgetter gik jeg til nyföretagarcentrum for rådgivning, hvor de blev forbavsede over min idé til hvordan båden skulle bygges. (jeg havde skrevet alt fra hvordan logistikken skulle gå til, til hvordan man skulle ansætte folk)
så sagde de til mig, at jeg skulle gå til Invation Stockholm, da denne byggeteknik ikke var klar til at blive bygget med uden at skulle udvikles. så før sommeren gik jeg til introduktionsmøde hos dem, og senere samme dag lagde jeg byggeteknik idéen på is.
fordi jeg havde mistet fokus helt, det var en husbåd fra start, jeg skulle bygge
så nu er jeg her, gået tilbage til basis med træ og ingen avancerede løsninger på problemer, der koster meget uden en båd, der fungerer året rundt og klarer helst 4 vintre.d^_^b
senere vil jeg vende tilbage til byggeteknikken, men først vil jeg have et hjem:blushing:
det blev lidt meget, men stor tak til dig miry og andre, der har kritiseret mit projekt, for det har ført til, at jeg kunne løse flere store designfejl, fortsæt med det!!d^_^b
Senest redigeret:
Klik her for at svare